Έσοδα από εναλλακτικές πηγές αναζητά η ΣΤΑΣΥ επιδιώκοντας να διπλασιάσει φέτος τις εισπράξεις της από τη διαφήμιση. Θετική η πορεία των εσόδων τον Ιανουάριο. Αισιοδοξία ότι θα ξεπεραστούν τα 5 εκατ. κέρδη που προβλέπει το επιχειρησιακό.
Μια νέα, για τα ελληνικά δημόσια μέσα μεταφοράς, πρακτική ετοιμάζεται να προωθήσει σύντομα η ΣΤΑΣΥ, η εταιρεία που διαχειρίζεται το μετρό, το τραμ και τον ηλεκτρικό σιδηρόδρομο: το επόμενο διάστημα θα προχωρήσει σε διαγωνισμούς για το branding των σταθμών.
Βάσει του σχεδίου οι ενδιαφερόμενες εταιρείες θα μπορούν να δίνουν το όνομά τους στον σταθμό που θα επιλέγουν πληρώνοντας βεβαίως το αντίστοιχο τίμημα στη ΣΤΑΣΥ.
Η διοίκηση της εταιρείας, η οποία έχει καταρτίσει ένα σύνθετο, όσο και φιλόδοξο, πλάνο για την ενίσχυση των εσόδων από άλλες πηγές, πλην της βασικής της δραστηριότητας, θεωρεί ότι υπάρχουν οι δυνατότητες το branding των σταθμών να φέρει υπολογίσιμα έσοδα στη ΣΤΑΣΥ. Λεπτομέρειες για το πώς ακριβώς θα γίνεται αυτή η διαδικασία αναμένεται να γίνουν σύντομα γνωστές, καθώς στις προθέσεις της διοίκησης είναι ο διαγωνισμός να γίνει σύντομα, εντός του πρώτου τριμήνου.
Πρόκειται για μια πρακτική που συνηθίζεται ιδιαίτερα στο εξωτερικό, ενώ στην Ελλάδα την έχουμε δει να εφαρμόζεται κυρίως στην ακτοπλοΐα, όπου με τις χορηγίες τους εταιρείες κινητής τηλεφωνίας εξασφαλίζουν τη δυνατότητα να διαφημίζουν τις υπηρεσίες τους βάφοντας τα πλοία με τα χρώματά τους.
Αντίστοιχες κινήσεις έχουν σχεδιάσει και άλλες εταιρείες συγκοινωνιών της Ευρώπης, όπως για παράδειγμα γίνεται αυτήν την εποχή στο Μιλάνο όπου η δημοτική αρχή της πόλης σχεδιάζει την ανακαίνιση των σταθμών με τη βοήθεια ιδιωτών χορηγών. Οι σπόνσορες θα έχουν το δικαίωμα να συνδέουν το όνομά τους με γνωστούς σταθμούς του μετρό του Μιλάνου, όπως, για παράδειγμα, την πλατεία Ντουόμο. Σε αντάλλαγμα, θα πρέπει να συμβάλουν στο κόστος των εργασιών ανάπλασης των εν λόγω σταθμών.
«Δεν είναι λογικό να θεωρούμε ότι τα δημόσια μέσα μεταφοράς, στο εξής θα μπορούν να βασίζονται μόνον στα εισιτήρια που πληρώνουν οι πολίτες. Χρειάζονται ισχυρές όσο και σταθερές εναλλακτικές πηγές εσόδων», ανέφερε ο αρμόδιος δημοτικός σύμβουλος Πιερ Φραντσέσκο Μαράν, απαντώντας στις αντιδράσεις που υπήρξαν στα σχέδια αυτά.
Διαγωνισμοί για συρμούς και πάνελ
Το branding των σταθμών δεν είναι η μοναδική κίνηση που σχεδιάζει η διοίκηση της ΣΤΑΣΥ καθώς, σύμφωνα με τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλό της Νίκο Παπαθανάση, θα υπάρξουν παράλληλες κινήσεις σε πολλά μέτωπα. Ειδικότερα η εταιρεία σχεδιάζει έναν διαγωνισμό με τον οποίο σκοπεύει να εκχωρήσει για διαφήμιση όλα τα οχήματα μετρό, τραμ και ηλεκτρικού. Η πιθανή διάρκεια της σύμβασης που θα υπογραφεί θα είναι 4 έτη, ενώ ο ανάδοχος θα έχει το δικαίωμα να χρησιμοποιεί τους συρμούς για τη διαφήμισή του.
Ταυτόχρονα, η ΣΤΑΣΥ σχεδιάζει και έναν ακόμη διαγωνισμό με τον οποίο θα ενοικιάσει τα πάνελ που βρίσκονται στους σταθμούς, κρατώντας όμως κάποια εξ αυτών για ίδια χρήση ή για κοινωνικά μηνύματα. Το 2013 τα έσοδά της από τις δύο αυτές πηγές ήταν 1,6 εκατ., εκ των οποίων το 1,3 εκατ. προήλθε από τις διαφημίσεις στους συρμούς, ενώ τα έσοδα από τα πάνελ ήταν 373.000 ευρώ.
Σύμφωνα με τον κ. Παπαθανάση η διοίκηση στοχεύει στο να προχωρήσουν όλοι οι διαγωνισμοί εντός του πρώτου τριμήνου και θεωρεί εφικτό φέτος τον διπλασιασμό των εσόδων που προέρχονται από τη διαφήμιση στα 3 εκατομμύρια.
Αύξηση εσόδων από εναλλακτικές πηγές
Συνολικά, η διοίκηση της ΣΤΑΣΥ εκτιμά ότι μπορούν να αυξηθούν κατά 30% - 40% τα έσοδά της από άλλες πηγές, πλην της μεταφορικής της δραστηριότητας. Πέρυσι τα έσοδα αυτά ήταν 4,7 εκατ. ευρώ και υπολογίζει ότι φέτος, εφόσον αποδώσουν οι σχεδιαζόμενες κινήσεις, μπορεί να αυξηθούν κατά 1,5 - 2 εκατ.
Σύντομα αναμένεται ότι θα υπάρξει αποτέλεσμα στον διαγωνισμό που βρίσκεται σε εξέλιξη για τα ΑΤΜ των σταθμών. Έως τώρα στους σταθμούς λειτουργούν τα ΑΤΜ της Εθνικής Τράπεζας, η οποία κατέβαλλε 1,7 εκατ. ετησίως. Ωστόσο, η σύμβαση έληξε και η διοίκηση ήταν υποχρεωμένη να προχωρήσει σε καινούριο διαγωνισμό. Σε αυτήν την περίπτωση αναμένεται ότι το τίμημα ανά μηχάνημα θα μειωθεί, όμως ένα μέρος των απωλειών θα αντισταθμιστεί από το γεγονός ότι στο σύστημα έχουν προστεθεί επιπλέον σταθμοί και συνολικά τα μηχανήματα θα είναι περισσότερα.
Ο διαγωνισμός που εξελίσσεται, και στον οποίο συμμετέχουν δύο τράπεζες, είναι ο δεύτερος κατά σειρά, αφού ο πρώτος ήταν άγονος καθώς καμία τράπεζα δεν προσήλθε κρίνοντας υψηλό το ελάχιστο τίμημα των 2.000 ευρώ ανά μηχάνημα που είχε τεθεί.
Παράλληλα, έσοδα στην εταιρεία αποφέρει η ενοικίαση της αίθουσας στον σταθμό του Συντάγματος, ενώ υπάρχει σε εξέλιξη και προσπάθεια για την ενοικίαση άδειων χώρων καταστημάτων σε διάφορους σταθμούς. Η κρίση έχει υποχρεώσει τη ΣΤΑΣΥ να αναπροσαρμόσει σημαντικά χαμηλότερα τα ζητούμενα ποσά, ωστόσο η ανταπόκριση από την αγορά κρίνεται μάλλον χαμηλή.
Επίσης να σημειωθεί ότι το 2013 σημαντικά έσοδα της τάξης των 234 χιλιάδων ευρώ αποκόμισε η ΣΤΑΣΥ και από τις ενοικιάσεις των σταθμών και των συρμών για γυρίσματα ταινιών και προωθητικές ενέργειες που έγιναν στους χώρους των σταθμών της.
Λειτουργική κερδοφορία
Η ΣΤΑΣΥ έχει καταφέρει να έχει λειτουργική κερδοφορία και πλέον δεν επιδοτείται από τον κρατικό προϋπολογισμό.
Η καλή πορεία της προηγούμενης χρονιάς συνεχίζεται και φέτος, όπως καταγράφεται από τα στοιχεία του πρώτου διαστήματος και, εφόσον η τάση αυτή επιβεβαιωθεί και το επόμενο διάστημα, εκτιμάται ότι είναι εφικτό να ξεπεραστεί ο στόχος για κέρδητων 5 εκατ. ευρώ, που προβλέπει το επιχειρησιακό πρόγραμμα της ΣΤΑΣΥ.
Τον Ιανουάριο καταγράφηκε αύξηση των εισπράξεων από τις πωλήσεις εισιτηρίων κατά 46,61% σε σχέση με πέρυσι, ενώ στην κατηγορία των καρτών η αύξηση ήταν της τάξης του 12,92%. Η συνολική αύξηση ήταν 35,32% σε σχέση με το 2013. Σε απόλυτα νούμερα φέτος τον Ιανουάριο οι εισπράξεις ανήλθαν σε 14,2 2εκατ. έναντι 10,53 πέρυσι. Ωστόσο, όπως επισημαίνει και η ίδια η διοίκηση της ΣΤΑΣΥ τα φετινά και τα περσινά στοιχεία δεν είναι απολύτως συγκρίσιμα καθώς τον Ιανουάριο του 2013 τα αποτελέσματα επηρεάστηκαν από την πολυήμερη απεργία των εργαζομένων στα μέσα μαζικής μεταφοράς.
Προσλήψεις προσωπικού
Τέλος, τις επόμενες μέρες αναμένεται ότι θα είναι έτοιμο το τεύχος της προκήρυξης για τις προσλήψεις προσωπικού που σχεδιάζει η εταιρεία, η οποία προτίθεται να προχωρήσει σε πρόσληψη 280 ατόμων. Σύμφωνα με τον κ. Παπαθανάση το κόστος για τις προσλήψεις αυτές θα βαρύνει αποκλειστικά τη ΣΤΑΣΥ και όχι τον κρατικό προϋπολογισμό. Παράλληλα μέσα στη χρονιά θα αποχωρήσουν από την εταιρεία περίπου 30 - 40 εργαζόμενοι λόγω συνταξιοδότησης.