Της Σοφίας Χριστοφορίδου
Ως εμπορευματικός κόμβος (hub) για τη σιδηροδρομική μεταφορά φορτίων προς τη Βόρεια Ελλάδα, τα Βαλκάνια και την Τουρκία σχεδιάζεται να λειτουργήσει μέσα στο επόμενο εξάμηνο η Θεσσαλονίκη.
Η αρχή θα γίνει από τον επόμενο μήνα, με τη δρομολόγηση εμπορικής αμαξοστοιχίας σε καθημερινή βάση στη γραμμή Πειραιάς-Θεσσαλονίκη, ενώ μεσοπρόθεσμα σχεδιάζεται η διασύνδεση με τη Σόφια και την Κωνσταντινούπολη.
Η αρχή θα γίνει από τον επόμενο μήνα, με τη δρομολόγηση εμπορικής αμαξοστοιχίας σε καθημερινή βάση στη γραμμή Πειραιάς-Θεσσαλονίκη, ενώ μεσοπρόθεσμα σχεδιάζεται η διασύνδεση με τη Σόφια και την Κωνσταντινούπολη.
ΕΜΠΟΡΕΥΜΑΤΙΚΗ ΓΡΑΜΜΗ
ΜΕΣΑ ΣΤΟΝ ΕΠΟΜΕΝΟ ΜΗΝΑ
Σήμερα, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ κάνει προνομιακές τιμές μόνο σε εταιρείες που θα «κλείσουν» μία ολόκληρη αμαξοστοιχία με 25 βαγόνια, για να μεταφέρουν προϊόντα συνολικού βάρους 750 τόνων. Το κόστος για μια εταιρεία που θέλει, για παράδειγμα, να μεταφέρει 50 τόνους είναι αναλογικά υψηλότερο, ενώ θα πρέπει να περιμένει μέχρι να γεμίσει το τρένο με εμπορεύματα.
«Είναι η πρώτη φορά που δρομολογείται σε τακτική βάση εμπορευματική αμαξοστοιχία» τονίζει, μιλώντας στη «ΜτΚ», ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, κ. Θανάσης Ζηλιασκόπουλος. Μάλιστα, όπως επισημαίνει, αυτή η γραμμή πρόκειται να δρομολογηθεί εντός του επόμενου μήνα.
Η απόφαση αυτή ελήφθη έπειτα από συμφωνία της ΤΡΑΙΝΟΣΕ με τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών (ΣΕΒ), ώστε 26 μεγάλες εταιρείες-μέλη του να στέλνουν φορτία καθημερινά μέσω σιδηροδρόμου στη Βόρεια Ελλάδα, στη γραμμή Ικόνιο Πειραιά-Θριάσιο-Σίνδος-παλαιός σιδηροδρομικός σταθμός-λιμάνι Θεσσαλονίκης. Τα εμπορεύματα θα φορτώνονται στις 10 το βράδυ και θα βρίσκονται στις 6 το επόμενο πρωί στον παλαιό σιδηροδρομικό σταθμό Θεσσαλονίκης, απ’ όπου θα διοχετεύονται στην αγορά της Βόρειας Ελλάδας. Το κίνητρο που δίνει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ στους επιχειρηματίες είναι τιμολόγια 20% χαμηλότερα σε σχέση με αυτά που ισχύουν για τη μεταφορά με νταλίκες, σύμφωνα με τον κ. Ζηλιασκόπουλο.
«Από τη στιγμή που θα υπάρχει τακτικό δρομολόγιο καθημερινά θα συγκεντρώνονται εμπορεύματα, ακόμη κι αν είναι σε μικρότερες ποσότητες…», εκτιμά ο επικεφαλής της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, προσθέτοντας ότι, αν το «πείραμα» πετύχει σε πρώτη φάση, στη συνέχεια θα συμπληρώνεται το τονάζ και θα αναπτυχθεί η μεταφορά με τρένο. Εφόσον αυξηθεί το μεταφορικό φορτίο και ολοκληρωθεί η ηλεκτροκίνηση (το 2014 για το τμήμα Αθήνα-Τιθορέα και το 2017 για όλο τον άξονα), οι τιμές θα φτάσουν να είναι χαμηλότερες έως και κατά 50%.
Στο πλαίσιο αυτό, ο κ. Ζηλιασκόπουλος καλεί τους επιχειρηματίες της Βόρειας Ελλάδας «να συμμετάσχουν σε αυτή την προσπάθεια». Μάλιστα, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ βρίσκεται ήδη σε συνομιλίες με τον Σύνδεσμο Βιομηχανιών Βορείου Ελλάδος (ΣΒΒΕ), ώστε η αμαξοστοιχία να γυρίζει γεμάτη εμπορεύματα από τη Θεσσαλονίκη προς την Αθήνα και έτσι να είναι βιώσιμη η δρομολόγηση εμπορευματικής αμαξοστοιχίας σε καθημερινή βάση.
ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΣΤΙΣ ΟΜΟΡΕΣ ΧΩΡΕΣ
Ο σχεδιασμός τής ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι εντός του 2014 το εν λόγω δίκτυο σιδηροδρομικής μεταφοράς να επεκταθεί στις γειτονικές χώρες: «Τα εμπορεύματα που φτάνουν από την Αθήνα θα ξεφορτώνονται στη Θεσσαλονίκη και στη συνέχεια θα φορτώνονται σε άλλο τραίνο, που θα τα μεταφέρει στη Σόφια, στα Σκόπια ή στην Κωνσταντινούπολη» αναφέρει ο κ. Ζηλιασκόπουλος.
Μέσα στους επόμενους έξι μήνες θα δρομολογηθεί τακτικό cargo τραίνο (με εμπορικές αμαξοστοιχίες) από τη Θεσσαλονίκη προς την Αλεξανδρούπολη, σε εβδομαδιαία βάση. Αυτό το δρομολόγιο, σε συνεννόηση με τους τουρκικούς σιδηρόδρομους, θα φτάνει στο Πύθιο και από εκεί έως την Κωνσταντινούπολη. Παράλληλα, δύο φορές την εβδομάδα θα δρομολογηθεί block train από τη Θεσσαλονίκη προς τη Σόφια και καθημερινή αμαξοστοιχία από τη Θεσσαλονίκη προς τα Σκόπια και το Βελιγράδι.
"Μ"
"Μ"