Τετάρτη 28 Αυγούστου 2013

Με ρυθμούς χελώνας το μετρό Θεσσαλονίκης


Παρά την επανεκκίνηση εργασιών στη Θεσσαλονίκη, η Αττικό Μετρό ανησυχεί για το χρονοδιάγραμμα.
Του Γιώργου Λιάλιου
Το μετρό Θεσσαλονίκης, το οποίο άρχισε να κατασκευάζεται επτά χρόνια πριν, είναι το μεγαλύτερο δημόσιο έργο που βρίσκεται σε εξέλιξη σήμερα στην Ελλάδα, με προϋπολογισμό 1 δισ. ευρώ.


Στον αέρα εξακολουθεί να βρίσκεται το μεγαλύτερο εν εξελίξει δημόσιο έργο της χώρας, το μετρό της Θεσσαλονίκης, παρά τη «διαδοχή» των κατασκευαστών. Στα μέσα του καλοκαιριού, η Αττικό Μετρό διαπίστωσε την αναιτιολόγητη παύση όλων των εργασιών και απείλησε τον εργολάβο ότι θα επωμιστεί τις συνέπειες μιας νέας καθυστέρησης στο χρονοδιάγραμμα του έργου. Πριν από λίγες ημέρες οι πιέσεις απέδωσαν και οι εργασίες ξεκίνησαν και πάλι, σε μέτριους ρυθμούς. Αύριο πάντως θα πραγματοποιηθεί στη Θεσσαλονίκη σύσκεψη με τη συμμετοχή του υπουργού Υποδομών και αναμένονται ανακοινώσεις για την προσπάθεια απεμπλοκής του έργου.
Παρά, λοιπόν, τη δυναμική είσοδο της ΕΛΛΑΚΤΩΡ στο μετρό της Θεσσαλονίκης, το αποτέλεσμα δεν είναι ακόμα το αναμενόμενο. Μάλιστα στις αρχές Ιουλίου διαπιστώθηκε η πλήρης παύση των εργασιών. «Μετά από επιτόπιο έλεγχο της διεύθυνσης Μετρό Θεσσαλονίκης και αφού προηγήθηκαν αναφορές των συντονιστών των εργοταξίων και της επίβλεψης του έργου, διαπιστώθηκε ότι από το πρωί της Δευτέρας 8 Ιουλίου διεκόπησαν αναιτιολόγητα οι εκτελούμενες εργασίες σε όλα τα εργοτάξια, με εξαίρεση τις αρχαιολογικές εργασίες στο εργοτάξιο της Αγίας Σοφίας», αναφέρει επιστολή της 12ης Ιουλίου, την οποία απέστειλε ο διευθυντής του Μετρό Θεσσαλονίκης Γ. Κωνσταντινίδης στην κατασκευάστρια κοινοπραξία. «Η ενέργειά σας, ως μεθόδευση και αποτέλεσμα, είναι ακατανόητη, αδικαιολόγητη, αντίθετη με τα χρηστά και συναλλακτικά ήθη που πρέπει να διέπουν τις δημόσιες συμβάσεις, ούτε προβλέπεται από τις διατάξεις της νομοθεσίας των δημοσίων έργων».
Οπως επισημαίνει ο κ. Κωνσταντινίδης, η κοινοπραξία φέρει την πλήρη ευθύνη για τη διακοπή εργασιών που είχαν χαρακτηριστεί ως επείγουσες (λ.χ. στο εργοτάξιο Ανάληψης και στον σταθμό μεταφόρτωσης απορριμμάτων), κίνηση που «θα έχει επιπτώσεις στο χρονοδιάγραμμα του έργου».
Ακολούθησε στις 30 Ιουλίου επιστολή του προέδρου της Αττικό Μετρό κ. Χρήστου Τσίτουρα, στην οποία εκφράζεται έντονη ανησυχία για «τις συνεχείς καθυστερήσεις και εμπλοκές», οι οποίες επηρεάζουν «τις προοπτικές και την εξέλιξη του έργου». Η Αττικό Μετρό πραγματοποίησε σύσκεψη για το θέμα στις 2 Αυγούστου στην Αθήνα, στην οποία εμμέσως πλην σαφώς έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου για το ενδεχόμενο να κηρυχθεί έκπτωτη η κοινοπραξία.
Οι πιέσεις της πολιτείας φαίνεται ότι σε πρώτο επίπεδο απέδωσαν καρπούς. Σύμφωνα με πηγές της Αττικό Μετρό, από τα μέσα Αυγούστου ο εργολάβος προχώρησε σε αναδιάταξη του έργου, προσέλαβε νέα συνεργεία και ξεκίνησε εκ νέου τις εργασίες. Ωστόσο, ακόμα και σήμερα οι ρυθμοί προόδου του έργου δεν θεωρούνται ικανοποιητικοί, με δεδομένη και την πολυετή καθυστέρηση στο χρονοδιάγραμμα.
Αύριο, πάντως, θα πραγματοποιηθεί νέα σύσκεψη, αυτή τη φορά στη Θεσσαλονίκη, με τη συμμετοχή του υπουργού Υποδομών Μιχ. Χρυσοχοΐδη και θα ακολουθήσουν ανακοινώσεις. Το περιεχόμενο αυτών δεν είναι ακόμα γνωστό, ωστόσο το πιθανότερο είναι ότι ο υπουργός θα αναφερθεί στα βασικά θέματα που απασχολούν το έργο, ανάμεσα στα οποία και η τύχη των αρχαιοτήτων που έχουν βρεθεί στον σταθμό Βενιζέλου (για το θέμα έχει προσφύγει στο ΣτΕ ο Δήμος Θεσσαλονίκης).
Υπενθυμίζεται ότι το μετρό Θεσσαλονίκης είναι το μεγαλύτερο δημόσιο έργο που βρίσκεται σε εξέλιξη σήμερα, με προϋπολογισμό 1 δισ. ευρώ (από τα οποία μέχρι στιγμής έχουν καταβληθεί 310 εκατ. ευρώ). Ωστόσο, επτά χρόνια μετά την έναρξη των εργασιών δεν έχει ακόμα ολοκληρωθεί ούτε καν η εκσκαφή των δίδυμων σηράγγων, ενώ σε κάποιους από τους σταθμούς δεν έχουν ξεκινήσει ούτε οι προπαρασκευαστικές εργασίες για την κατασκευή τους.

"Καθημερινή"