Του Φώτη Φωτεινού
Στο πρώτο εξάμηνο του 2014 αναμένεται η προκήρυξη των
διαγωνισμών εκχώρησης της συντήρησης του σιδηροδρομικού δικτύου σε ιδιώτες. Ο
ΟΣΕ βρίσκεται σε συνεννόηση με τα υπουργεία Μεταφορών και Ανάπτυξης,
προκειμένου οι διαγωνισμοί να προκηρυχθούν μέσω ΣΔΙΤ.
Επί του παρόντος εξετάζονται διάφορα σενάρια, όπως η χρονική
διάρκεια ανάθεσης του έργου να υπερβαίνει τα 5 ή 10 έτη, αλλά και η
κατάτμηση των διαγωνισμών, βάση γεωγραφικών και επιχειρησιακών κριτηρίων.
Συγκεκριμένα, διερευνάται οι διαγωνισμοί να «σπάσουν»
σε 5 ΣΔΙΤ, όπου 5 θα είναι τα «αυτοτελή σιδηροδρομικά δίκτυα». Για
παράδειγμα, ξεχωριστοί διαγωνισμοί θα προκηρυχθούν για τον Προαστιακό Αθηνών
και το σιδηροδρομικό δίκτυο Πελοποννήσου, κτλ.
Όσον αφορά το οικονομικό αντάλλαγμα, αυτό θα ποικίλει
ανάλογα με την έκταση της σιδηροδρομικής υποδομής, αλλά και το μέγεθος της
συντήρησης. Ποιοιτρίβουν τα χέρια τους; Μα φυσικά, οι χρόνιοι προμηθευτές
συστημάτων σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης του ΟΣΕ, όπως η γερμανική Siemens, η
γαλλική Alstom και η καναδέζικη Bombardier, αλλά και οι εγχώριοι
κατασκευαστικοί όμιλοι (Ελλάκτωρ, ΓΕΚ – ΤΕΡΝΑ και J&P Άβαξ).
Ο ΟΣΕ αποφάσισε να προχωρήσει στην ιδιωτικοποίηση της
συντήρησης, με στόχο την ελαχιστοποίηση των οχλήσεων στην κυκλοφορία της
γραμμής, ώστε να αποτραπεί η επιβολή ρητρών αποζημίωσης του χρήστη (της
ΤΡΑΙΝΟΣΕ ή όποιας άλλης εταιρείας), σε βάρος του ΟΣΕ.
Στόχος του ΟΣΕ είναι να έχει 2 πηγές εσόδων και 2 εξόδων
Στελέχη του οργανισμού εκτιμούν ότι οι υποχρεώσεις του ΟΣΕ
για τη διατήρηση της υποδομής θα αυξηθούν γεωμετρικά τα επόμενα χρόνια, καθώς
αναμένεται κατακόρυφη αύξηση των σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών.
Η αύξηση αυτή προέρχεται από την αποκατάσταση των συνδέσεων του
ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου με τα γειτονικά δίκτυα (διευρωπαϊκός άξονας
10, μέσω Σκοπίων και Σερβίας, διευρωπαϊκός άξονας 22, μέσω Βουλγαρίας) και από
την ολοκλήρωση των έργων εκσυγχρονισμού του άξονα Αθήνας –
Θεσσαλονίκης (2017) που θα αυξήσει τη χωρητικότητα της γραμμής.
Στόχος του ΟΣΕ είναι να έχει 2 πηγές εσόδων και 2 εξόδων:
έσοδα από την κρατική επιχορήγηση (περίπου 100 εκατ. ετησίως) και τα τέλη
χρήσης και έξοδα από τη μισθοδοσία (συν τα πάγια) και την σύμβαση για τη
συντήρηση της γραμμής.
Το εντυπωσιακό είναι η ελληνική κυβέρνηση αποφάσισε να
προσφέρει απλόχερα στους ιδιώτες σχεδόν το σύνολο των σιδηροδρομικών υπηρεσιών
και υποδομών, αφού ιδιωτικοποιεί την ΤΡΑΙΝΟΣΕ (εταιρεία εκμετάλλευσης των
επιβατικών και εμπορευματικών μεταφορών) και την “Εταιρεία Συντήρησης
Σιδηροδρομικού Υλικού” (θα λάβει “προίκα” την συντήρηση των βαγονιών του ΟΣΕ
που περνάνε στο δημόσιο) και παράλληλα, εκχωρεί σε τρίτους την συντήρηση του
δικτύου, υποδηλώνοντας ότι ο ΟΣΕ θα περιοριστεί σε εποπτικό ρόλο.
Mήκος ενεργού και μη ενεργού σιδηροδρομικού δικτύου σε
χιλιόμετρα (2011)
|
|
Κανονικού πλάτους μονή ηλεκτροδοτούμενη
|
79
|
Κανονικού πλάτους μονή μη ηλεκτροδοτούμενη
|
1.236
|
Κανονικού πλάτους διπλή ηλεκτροδοτούμενη
|
359
|
Κανονικού πλάτους διπλή μη ηλεκτροδοτούμενη
|
163
|
Μετρικού πλάτους
|
863
|
Συνδυασμένου εύρους
|
30
|
Πλάτους 0,75 μ.
|
22
|
Πλάτους 0,60 μ.
|
28
|
Σύνολο
|
2.780
|
Πηγή: ΟΣΕ