Του ΑΡΓΥΡΗ ΔΕΜΕΡΤΖΗ
Νέες πτυχές στο σκάνδαλο του
σιδηροδρομικού έργου Πειραιάς - Τρεις Γέφυρες, πιο συγκεκριμένα το τρίτο τμήμα
του Προαστιακού σιδηροδρόμου (σύμβαση 994/2005), που ανέθεσε ο ΟΣΕ τον Απρίλιο
του 2005 στην κοινοπραξία Siemens AG - ΑΚΤΩΡ ΑΤΕ - ΤΕΡΝΑ Α.Ε. με τίμημα 160
εκατ. ευρώ, κατήγγειλε ο Νίκος Νικολόπουλος, ανεξάρτητος βουλευτής, με
μηνυτήρια αναφορά του προς την εισαγγελέα για θέματα Διαφθοράς Ελένη Ράικου.
«Οι εθνικοί εργολάβοι συνεχίζουν
το μεγάλο φαγοπότι», επισημαίνει ο Νίκος ΝικολόπουλοςΥπογραμμίζει ότι ενώ υπό
το βάρος του σκανδάλου Siemens δόθηκε κυβερνητική εντολή το καλοκαίρι του 2010
να διαλυθεί η αμαρτωλή αυτή σύμβαση, πράγμα που ο ΟΣΕ αποφάσισε οκτώ ολόκληρους
μήνες μετά την κυβερνητική εντολή, δηλαδή τον Φεβρουάριο του 2011, «οι «εθνικοί
εργολάβοι» συνεχίζουν απτόητοι, ακόμη και σήμερα, το μεγάλο φαγοπότι».
«Πέρα-δώθε»
Ο κ Νικολόπουλος τονίζει την
πίστη του ότι «η Δικαιοσύνη θα σταθεί στο ύψος της, ώστε να μη μείνει ατιμώρητο
το μεγαλύτερο σκάνδαλο διαφθοράς στην ιστορία του ΟΣΕ», επισημαίνοντας τόσο το
γεγονός ότι είχε στο παρελθόν προταθεί αρχειοθέτηση της υπόθεσης και επίδοση
«τυπικών κλήσεων» στους κατηγορουμένους... όσο και ότι επιχειρείται να
εξαλειφθούν τυχόν ποινικές ευθύνες υπουργών. «Το πέρα-δώθε» της σχετικής
δικογραφίας μεταξύ Πρωτοδικείου, Εφετείου και ανακριτικών γραφείων σημειώνεται
ότι άρχισε το 2004 και ήδη διαρκεί σχεδόν εννέα ολόκληρα χρόνια, ενώ το
τεράστιο αυτό σκάνδαλο απασχόλησε και την εξεταστική επιτροπή της Βουλής για
την υπόθεση της Siemens.
Ειδικότερα, οι τρεις νέες πτυχές
του σκανδάλου τις οποίες επισημαίνει ο ανεξάρτητος βουλευτής στη μηνυτήρια
αναφορά του είναι:
1 Νέες υπερβάσεις για
αφανείς εργασίες: «Από τον ΟΣΕ επιχειρείται το "κλείσιμο" της
σύμβασης, με τρόπο αδιαφανή και παράνομο, μέσω συγκρότησης επιτροπών
"εξακρίβωσης κόστους" για "νέες εργασίες" και σύνταξη εκ
των υστέρων Πρωτοκόλλων Παραλαβής Αφανών Εργασιών (ΠΠΑΕ) για Η/Μ εργασίες
(σηματοδότηση, ηλεκτροκίνηση κ.λπ.), οι οποίες αφ' ενός έχουν εκτελεσθεί και
πληρωθεί και αφ' ετέρου είναι εμφανείς και μετρήσιμες και κατά συνέπεια δεν
μπορούν ν' αποτελέσουν αντικείμενο τέτοιων Πρωτοκόλλων».
Για το χειρισμό της διάλυσης της
εν λόγω σύμβασης καταγγέλλει ο βουλευτής ότι «αρμόδιος διευθυντής είναι
μηχανικός του ΟΣΕ, ο οποίος συμμετείχε στην Επιτροπή Κρίσεως Προσφορών, που
κατακύρωσε το διαγωνισμό της παραπάνω σύμβασης στην κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ-SIEMENS-ΤΕΡΝΑ,
ήταν Διευθύνουσα Υπηρεσία το τελευταίο έτος πριν από την απόφαση διάλυσης της
σύμβασης και ενώ είχε συνταξιοδοτηθεί, επαναπροσλήφθηκε, χωρίς προκήρυξη της
θέσης, με απόφαση του Δ.Σ του ΟΣΕ».
2 Συνεργασία εργολάβων και
επίορκων υπαλλήλων: Η ανάδοχος κοινοπραξία προβάλλει νέες διεκδικήσεις πολλών
εκατομμυρίων ευρώ προς τον ΟΣΕ, πράγμα που αποκάλυψε το δημοσίευμα στις
23-6-2013 της «Κυριακάτικης Ελευθεροτυπίας» με τίτλο: «Οι εργολάβοι του
Προαστιακού ζητούν τα ρέστα» και υπότιτλο: «ΑΚΤΩΡ, ΤΕΡΝΑ, SIEMENS διεκδικούν
αποζημιώσεις για ένα έργο που έπρεπε να παραδοθεί το 2005!».
Σχετικά ο κ Νικολόπουλος
σημειώνει στη μηνυτήρια αναφορά του σχετικά με τις απαιτήσεις που προβάλλει η
ανάδοχος κοινοπραξία ότι «της έχουν δοθεί για όλες τις υπερσυμβατικές και εξωσυμβατικές
εργασίες που εκτέλεσε σχετικές εντολές, ενώ όλες οι διαδοχικές παρατάσεις του
έργου έχουν δοθεί χωρίς υπαιτιότητά της». Αυτό, συνεχίζει ο καταγγέλλων
βουλευτής, «είναι μια συνήθης πρακτική στα δημόσια έργα, όπου οι εργολάβοι, με
τη συνεργασία επίορκων υπαλλήλων, καταφέρνουν να δικαιώνονται δικαστικά για
απαιτήσεις τους εκατομμυρίων ευρώ, γιατί απλά οι επίορκοι υπάλληλοι
"παρέλειψαν" (!!!) ν' απαντήσουν στα αιτήματά τους, αφήνοντας να
περάσουν άπρακτες οι σχετικές προθεσμίες...».
3 Παρεμπόδιση του έργου της
Δικαιοσύνης: Ο κ. Νικολόπουλος παραθέτει πληροφορίες, σύμφωνα με τις οποίες «ο
νέος ανακριτής, πρόεδρος Πρωτοδικών, Σπυρίδων Γεωργουλέας, αντιμετωπίζει
προβλήματα στη διεκπεραίωση της υπόθεσης, δεδομένου ότι οι ορισθέντες
πραγματογνώμονες για τη διενέργεια νέας πραγματογνωμοσύνης, σύμφωνα με την
εισαγγελική παραγγελία της κ. Ξένιας Δημητρίου, αντιμετωπίζουν εκ μέρους των
αρμοδίων του ΟΣΕ προσκόμματα στην πρόσβασή τους στα διάφορα στοιχεία και
έγγραφα της σύμβασης, τα οποία, όπως γνωρίζω, ενώ υπάρχουν σε ηλεκτρονική
μορφή, οι υπεύθυνοι του ΟΣΕ δεν τα δίνουν στους πραγματογνώμονες που τα ζητούν,
αλλά επικαλούνται, όπως έκαναν και με μένα στις διαδοχικές ερωτήσεις μου στη
Βουλή, τον "όγκο" των ζητουμένων στοιχείων, για να παρεμποδίσουν το
έργο των πραγματογνωμόνων...».
Τέλος, ο κ Νικολόπουλος,
αναφερόμενος στον υπουργό Ανάπτυξης Κ. Χατζηδάκη, μιλάει για «σιωπηρή κάλυψη
των υπουργών», ενώ στηλιτεύει το γεγονός πως η πολιτική ηγεσία του υπουργείου
Μεταφορών το 2011 μίλησε με δημόσια ανακοίνωσή της για «διαχειριστική ανωμαλία
στο έργο», όμως δεν προέβη σε καμία ενέργεια για την τιμωρία των υπευθύνων.
enet.gr