Της Μαρίας Μόσχου
Σε... ριζικό λίφτινγκ της ΤΡΑΙΝΟΣΕ προχωρεί η διοίκηση της εταιρείας με τις σιδηροδρομικές μεταφορές από την εποχή του... Τρικούπη να περνούν στη σύγχρονη πραγματικότητα με οριακή κερδοφορία, με την υλοποίηση της μεγαλύτερης συμφωνίας που έχει γίνει από ελληνική εταιρεία για τη μεταφορά των προϊόντων της Hewlett-Packard (HP) και με τη σύνδεση της σιδηροδρομικής γραμμής με το λιμάνι του Ικονίου.
Εισιτήριο για τη μεταφορά της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στο ΤΑΙΠΕΔ προκειμένου να προχωρήσει η αποκρατικοποίηση της εταιρείας αποτελεί η οριακή κερδοφορία που παρουσίασε το 2012 η εταιρεία.
Ειδικότερα η ΤΡΑΙΝΟΣΕ παρουσίασε το 2012 πάνω από 269 χιλ. ευρώ καθαρά κέρδη, ενώ τα κέρδη πριν από προβλέψεις και αποσβέσεις διαμορφώθηκαν σε 1,2 εκατ. ευρώ. Η βελτίωση των οικονομικών μεγεθών είναι το αποτέλεσμα μείωσης του κόστους μισθοδοσίας, των δαπανών συντήρησης και των δαπανών για ηλεκτρικό ρεύμα. Τα έσοδα από μεταφορά επιβατών αυξήθηκε κατά 2,41% και από 46,93 εκατ. ευρώ το 2011 διαμορφώθηκε σε 48,06 εκατ. ευρώ το 2012.
Τα έσοδα από τον Προαστιακό Σιδηρόδρομο παρουσίασαν μείωση 1,08% καθώς κατήλθαν σε 15,33 εκατ. ευρώ από 15,49 εκατ. ευρώ το 2011.
Μεγαλύτερη ήταν η απώλεια από τη μεταφορά εμπορευμάτων η οποία έφτασε το 10,45% με τα έσοδα να διαμορφώνονται σε 19,87 εκατ. ευρώ το 2012 από 22,19 εκατ. ευρώ το 2011. Η εικόνα αυτή τουλάχιστον για τις εμπορευματικές μεταφορές αναμένεται να ανατραπεί με την υλοποίηση μέσα στο Μάρτιο της συμφωνίας με την HP η οποία αναμένεται να εξασφαλίσει τουλάχιστον 10 εκατ. ευρώ καθαρά κέρδη ετησίως για την ελληνική σιδηροδρομική εταιρεία. Τα συνολικά έσοδα ήταν οριακά αυξημένα κατά 0,31% και από 140,31 εκατ. ευρώ το 2011 έφτασαν τα 140,74 εκατ. ευρώ το 2012.
Εντυπωσιακές είναι οι οικονομίες κλίμακος της εταιρείας το 2012 τόσο όσον αφορά τις αμοιβές του προσωπικού όσο και στη συντήρηση του τροχαίου υλικού.
Συγκεκριμένα οι αμοιβές και τα έξοδα προσωπικού μειώθηκαν 26,46% και κατήλθαν σε 36,23 εκατ. ευρώ το 2012 από 39,97 εκατ. ευρω το 2011.
Ιδιαίτερα μεγάλη ήταν και η μείωση στη συντήρηση του τροχαίου υλικού που διαμορφώθηκε στο -17,36% ενώ στο- 17,56% έφτασε και η μείωση από τη χρήση ηλεκτρικής ενέργειας κίνησης. Τα συνολικά έξοδα διαμορφώθηκαν στο -19,21% στα 140,47 εκατ. ευρώ (από 173,88 εκατ. ευρώ το 2011).
Αποκρατικοποίηση
Τον Ιούνιο θα ξεκινήσει η διαδικασία για την αποκρατικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της ROSCO, της εταιρείας τεχνικής συντήρησης του τροχαίου υλικού του ΟΣΕ.
Παράλληλα μέχρι τέλος Μαρτίου τα περιουσιακά στοιχεία τα οποία είναι προς αποκρατικοποίηση θα μεταφερθούν από το Δημόσιο στο ΤΑΙΠΕΔ. Η προσπάθεια ιδιωτικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ που έχει ξεκινήσει η κυβέρνηση μπορεί να συνδυαστεί με την συμφωνία και μάλιστα να γίνει ιδιαίτερα ελκυστική για διεθνείς οργανισμούς ή άλλες εταιρείες που δραστηριοποιούνται στις μεταφορές εμπορευμάτων. Ήδη οι ελληνικοί σιδηρόδρομοι έχουν βρεθεί στο επίκεντρο του ρωσικού, αλλά και του γαλλικού ενδιαφέροντος.
Οι Ρώσοι
Οι ρωσικοί σιδηρόδρομοι -η μεγαλύτερη σιδηροδρομική εταιρεία του κόσμου- που από το 2011 έχουν κάνει κρούση για εξαγορά ολόκληρου του δικτύου του ΟΣΕ βρέθηκε στην Αθήνα και έκανε εξονυχιστικούς ελέγχους στο δίκτυο, στην εταιρεία και στα δρομολόγια. Την τελευταία διετία Ρώσοι, Γάλλοι, Κινέζοι, Ρουμάνοι, Γερμανοί, Βέλγοι, αλλά και Έλληνες έχουν εκφράσει το ενδιαφέρον τους για τους Ελληνικούς Σιδηροδρόμους, βολιδοσκοπώντας τις Αρχές προκειμένου να αποκτήσουν πρόσβαση σε οικονομικά στοιχεία, να προτείνουν επενδυτικά σχήματα ή και να αγοράσουν τη σιδηροδρομική υποδομή.
Η ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεν έχει αφήσει αδιάφορους και τους Γάλλους με εκπροσώπους των Γαλλικών Σιδηροδρόμων (SNCF) και της ALSTOM Transport να έχουν εκδηλώσει κατά καιρούς το ενδιαφέρον τους.
Σημειώνεται ότι ο γαλλικός όμιλος σιδηροδρόμων έχει ήδη αναλάβει τους σιδηρόδρομους σε Αγγλία και Γερμανία. Επίσης, και ιδιωτικοί όμιλοι στη Γαλλία θα μπορούσαν να ενδιαφερθούν κυρίως για τη μεταφορά εμπορευμάτων στη χώρα μας.
Οι επιπτώσεις της συμφωνίας
Τον υπερδιπλασιασμό των εσόδων της από εμπορευματικές μεταφορές θα επιφέρει η υπογραφή της συμφωνίας με την HP, η οποία αποτελεί μονόδρομο ώστε η εταιρεία να συνεχίσει να λειτουργεί.
Σήμερα η ΤΡΑΙΝΟΣΕ έχει από τις εμπορευματικές μεταφορές κύκλο εργασιών που φτάνει τα 24 εκατομμύρια ευρώ. Αν η συμφωνία προβλέπει τη μεταφορά ενός ή δύο τρένων την ημέρα προς την Κεντρική Ευρώπη αυτό θα οδηγηθεί άμεσα σε διπλασιασμό του τζίρου της.
Αν υπολογίσει κανείς ότι η δυναμικότητα του λιμανιού είναι έως 40 τρένα την ημέρα αν η ΤΡΑΙΝΟΣΕ μετέφερε τα 10 τρένα καθημερινά τότε ο τζίρος ετησίως θα ξεπερνούσε τα 100 εκατ. ευρώ, ενώ θα δημιουργηθούν περίπου 1.000 θέσεις εργασίας.
Συμφωνίες με διεθνείς κολοσσούς
Τις πρώτες εβδομάδες του Μαρτίου θα ξεκινήσει η υλοποίηση της συμφωνίας μεταξύ της ΤΡΑΙΝΟΣΕ της Cosco και της Hewlett-Packard (HP) καθώς στο τέλος του μήνα θα υπογραφούν και οι τελικές συμφωνίες μεταξύ των εμπλεκόμενων χωρών για τη σιδηροδρομική μεταφορά των προϊόντων.
Η μεγαλύτερη συμφωνία που έχει γίνει ποτέ στην ιστορία του ΟΣΕ είναι ένα βήμα πριν την υλοποίηση, η οποία θα αλλάξει τα δεδομένα για τον ελληνικό σιδηρόδρομο ανοίγοντας ουσιαστικά το δρόμο για νέες επιχειρηματικές συμφωνίες με διεθνείς κολοσσούς. Επιχειρήσεις όπως η Procter & Gamble, η Hyundai, η Sharp, η Sony, η LG, η Dell και η Samsung και περιμένουν την υλοποίηση της συμφωνίας της ΤΡΑΙΝΟΣΕ με την HP, ενώ ήδη έχουν έρθει σε επαφές με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και την Cosco. Παρατηρητές της αγοράς τόνιζαν στην «ΗτΣ» ότι το δρόμο των ιαπωνικών, κορεατικών και αμερικανικών εταιρειών καταναλωτικών ηλεκτρονικών είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα ακολουθήσουν και οι Κινέζοι ανταγωνιστές τους όπως είναι η Lenovo (προσωπικοί υπολογιστές), η Huawei και η ZTE (εταιρείες τηλεπικοινωνιακού εξοπλισμού).
Ήδη η ΤΡΑΙΝΟΣΕ έχει προχωρήσει σε συμφωνίες με χώρες όπως η Βουλγαρία, η Ρουμανία, η Σλοβενία, τα Σκόπια κ.λπ. που βάσει της νομοθεσίας τους μπορούν να αδειοδοτήσουν μία σιδηροδρομική ή οποιαδήποτε άλλη εταιρεία προκειμένου να κινεί τα τρένα της πάνω στη σιδηροδρομική γραμμή.
Ταχείες διαδικασίες
Με τον τρόπο αυτό οι μετακινήσεις προϊόντων από την χώρα μας θα μπορούν να γίνουν σιδηροδρομικά σε οποιαδήποτε χώρα επιθυμεί η εταιρεία παραγωγής χωρίς να αναμένει σχετικές εγκρίσεις κάθε φορά που θα άλλαζε ο προορισμός. Υπενθυμίζεται ότι ανάλογη νομοθεσία υπάρχει και στη χώρα μας όπου οποιαδήποτε εταιρεία μπορεί να ζητήσει άδεια και να κινείται πάνω στην σιδηροδρομική υποδομή πληρώνοντας κάποιο αντίτιμο στον ΟΣΕ.