Τρίτη 20 Νοεμβρίου 2012

Το έτος.. 2012 Μ.Χ. μάθαμε στην Ελλάδα τι εστί «συνδυασμένη μεταφορά»


Της Βάσως Βεγιάζη
 «Είναι η πρώτη φορά που οι συνδυασμένες μεταφορές γίνονται πράξη στην Ελλάδα. Όταν συνεργάζονται το θαλάσσιο και το σιδηροδρομικό δίκτυο, τα αποτελέσματα είναι εντυπωσιακά», αναφώνησε – γεμάτος περηφάνια – ο υπουργός Ναυτιλίας Κωστής Μουσουρούλης, αναφερόμενος στο mega deal  HP – Cosco – ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

Μας πήρε μερικά χρόνια μέχρι να καταλάβουμε ότι τα μεταφορικά δίκτυα δεν είναι ανταγωνιστικά μεταξύ τους. Ή καλύτερα είναι ανταγωνιστικά, αλλά όταν συνεργάζονται, τα οφέλη είναι πολλαπλάσια.
Στην Ελλάδα της κρίσης, στην Ελλάδα των λουκέτων, στην Ελλάδα της κατήφειας χρειαζόμαστε θετικές ειδήσεις. Τo mega deal ΗP – Cosco – ΤΡΑΙΝΟΣΕ ήταν μια από αυτές.
Επιτέλους, οι ιθύνοντες, δηλαδή η Πολιτεία, αλλά και οι εργαζόμενοι στα λιμάνια και το σιδηρόδρομο συνειδητοποίησαν την ανάγκη εκμετάλλευσης της «κρυφής υπεραξίας» της Ελλάδας.
Ποια είναι; Μα φυσικά, η γεωγραφική θέση της χώρας, η οποία είναι «ευλογία», κυρίως για τη μεταφορά προϊόντων. Γιατί πρέπει να ζηλεύουμε την Ολλανδία, το Βέλγιο, τη Γερμανία και την Ισπανία; Με τις κατάλληλες υποδομές και το κατάλληλο ρυθμιστικό πλαίσιο, μπορούμε να τους «κοιτάξουμε στα μάτια».

Έχει καταντήσει «γραφικό», αλλά είναι αλήθεια: Η Ελλάδα μπορεί και πρέπει να καταστεί διαμετακομιστικός κόμβος των Βαλκανίων και της ΝΑ Ευρώπης.
Αυτό, διότι τα τελευταία χρόνια παρατηρείται αύξηση των εμπορευματικών ροών στο φυσικό «σταυροδρόμι» που τοποθετείται γεωγραφικά η Ελλάδα, η οποία μπορεί να εκμεταλλευτεί (και) την ανάπτυξη που εμφανίζουν οι χώρες της πρώην Σοβιετικής Ένωσης.
Δυστυχώς, τόσο χρόνια «αυτοπυροβολούμασταν». Τι να πρωτοπεί κανείς. Ότι εδώ και χρόνια κατασκευάζεται η γραμμή Ικόνιο – Θριάσιο και το εμπορευματικό κέντρο του Θριασίου ή ότι, από την εποχή του Χαριλάου Τρικούπη, έχει εγκαταλειφθεί η διασύνδεση των λιμένων με το σιδηροδρομικό δίκτυο;
Κι όμως, ο συνδυασμός σιδηρόδρομος – πλοίο λειτουργούσε (δεδομένων των συνθηκών της περιόδου) την εποχή του Χαριλάου Τρικούπη!
Σιδηροδρομική σύνδεση είχε προβλεφθεί και αναπτυχθεί, φτάνοντας στις προβλήτες όλων των λιμανιών που εξυπηρετούνταν με σιδηρόδρομο, όπως στους λιμένες Πειραιώς (Ακτή Βασιλειάδη), Θεσσαλονίκης, Πατρών, Καλαμάτας, Βόλου, Αλεξανδρούπολης, Κατακώλου, Κορίνθου και Ναυπλίου.
Αυτό που έχει σημασία είναι το παρόν και το μέλλον. Ας αναλογιστούν, οι ιθύνοντες το «έγκλημα» που έχουν διαπράξει στις ημιτελείς υποδομές της χώρας και την οπισθοδρόμησηπου προκάλεσαν.
Από την άλλη, ας αναγνωρίσουν ότι αυτοί που έφεραν τους Αμερικανούς της HP στον Πειραιά ήταν οι Κινέζοι της Cosco και όχι ο ΟΛΠ, κάτι το οποίο πέρασε στα ψιλά…

Βάσω Βεγιάζη
(δημοσιογράφος του metaforespress.gr)