ΤΟΥ ΜΑΚΗ ΒΟΪΤΣΙΔΗ
Με το ζόρι δε γίνεται να ξαναλειτουργήσει η σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκης - Φλώρινας. Δεν έχει νόημα, εάν το τρένο πηγαινοέρχεται σχεδόν άδειο. Τέτοια μικρά και μεγαλύτερα ελλείμματα δημιούργησαν το έλλειμμα του ΟΣΕ και τα ελλείμματα των εκατοντάδων ΟΣΕ του ελληνικού Δημοσίου δημιούργησαν το χρέος των 350 δισεκατομμυρίων..
Και σήμερα, περισσότερος κόσμος παρά ποτέ συνειδητοποιεί ότι αυτά τα χρήματα δεν πέφτουν από τον ουρανό. Στο τέλος της μέρας, τα πληρώνουν οι φορολογούμενοι. Εάν η Κομισιόν τραβήξει το αφτί της ελληνικής κυβέρνησης και ζητήσει πίσω τα χρήματα που πλήρωσαν οι Βρυξέλλες για την ανακαίνιση της γραμμής, ο ΟΣΕ θα δρομολογήσει ένα τρένο την ημέρα και θα βγει από την υποχρέωση. Μόνο που αυτό δε θα λύσει κανένα πρόβλημα.Η λειτουργία της γραμμής περνά μέσα από τη βιωσιμότητά της. «Ουδέν κακόν αμιγές καλού». Μέχρι χτες, οι τοπικές κοινωνίες συνήθιζαν να σταυρώνουν τα χέρια και να περιμένουν τα πάντα από τον ΟΣΕ. Στη Φλώρινα, αφού πέρασαν από τους παραδοσιακούς ελληνικούς τρόπους διαμαρτυρίας -συγκεντρώσεις, πανό και ερωτήσεις βουλευτών- προχώρησαν σε πιο δημιουργικούς -στην κατάθεση προτάσεων. Η συμμετοχή και φορέων της Θεσσαλονίκης, με πρωτοβουλία και του Γιάννη Μπουτάρη, κάνει τώρα την πρωτοβουλία ισχυρότερη. Η γραμμή Θεσσαλονίκης - Φλώρινας θα λειτουργήσει υγιώς εφόσον συντρέξουν δύο προϋποθέσεις. Πρώτον, εάν αποφασίσουν να χρησιμοποιούν το τρένο εκείνοι που μέχρι χτες το αγνοούσαν και προτιμούσαν το ΙΧ τους. Και δεύτερον, εάν αναδειχτεί η εκδρομική αξία της.
Το «Snow Train», που ο ΟΣΕ καθιέρωσε προς το τέλος του χειμώνα, προσφέροντας συνδυασμένη μετακίνηση σιδηροδρομικώς προς την Αρνισσα και οδικώς προς το Καϊμακτσαλάν, αντιμετωπίστηκε με τη συνηθισμένη προκατάληψη αλλά αποδείχτηκε καλή ιδέα. Οι θεματικές εκδρομές που τώρα σχεδιάζει προς τις Πρέσπες, το Αμύνταιο ή τα λιγνιτωρυχεία της ΔΕΗ είναι συνέχεια της ίδιας, συνηθισμένης για την Ευρώπη αλλά πρωτοποριακής για την Ελλάδα, σκέψης. Η ίδια η σιδηροδρομική γραμμή, ειδικά μεταξύ Εδεσσας και Αμυνταίου, είναι σπάνιας ομορφιάς, με σήραγγες, κοιλαδογέφυρες, πέτρινα τοιχία αντιστήριξης και μια θαυμάσια εικόνα της Βεγορίτιδας. Ενα εκδρομικό τρένο που θα σταματούσε συχνά θα διευκόλυνε τους ταξιδιώτες να δουν εικόνες που δε φαντάζονται ότι υπάρχουν. Μόνον τα ΚΑΠΗ και τα σχολεία να την επισκεφτούν, αυτομάτως προκύπτει ένα σημαντικό έσοδο για τον ΟΣΕ και την τοπική οικονομία. Εκείνο, πάντως, που σίγουρα δεν επιτρέπεται, είναι η σκέτη γκρίνια