Της Έλενας Χαραλάμπους
Έρευνα του τμήματος Μηχανικών, Μηχανολογίας και Κατασκευαστικής του Πανεπιστημίου Κύπρου με επικεφαλής τον επίκουρο καθηγητή Χρίστο Κωνσταντινίδη κατέδειξε ότι η λειτουργία σιδηροδρομικού σταθμού στην Κύπρο μπορεί να καταστεί εφικτή και συνάμα λειτουργική.
Οι συμμετέχοντες στην έρευνα μέσα από ερωτηματολόγια συγκέντρωσαν τις απόψεις 300 Κυπριών πολιτών για τα κριτήρια που θα καθιστούσαν την μεταφορά τους ελκυστικότερη με τρένο παρά με οποιοδήποτε άλλο μέσο.
Συγκεκριμένα, το 53% ή 159 άτομα δήλωσαν ότι θα ταξίδευαν με τρένο λόγω του εισιτηρίου που θα ήταν φθηνότερο εάν λειτουργούσε σιδηροδρομικός σταθμός στην Κύπρο. Παράλληλα, η ταχύτητα και η ασφάλεια αποτέλεσαν τους επόμενους σημαντικότερους παράγοντες με 38% και 37% αντίστοιχα .
Η πολυτέλεια και η άνεση κατά τη μεταφορά δηλώθηκε ως κύριος παράγοντας από μόνο το 28% των ερωτηθέντων.
Στο μεταξύ, σε περίπτωση όπου η τιμή του εισιτηρίου θα είναι πιο ακριβή σε σχέση με τη μεταφορά με αυτοκίνητο, το 54% εξέφρασε δυσαρέσκεια, ενώ το 42% επέδειξε ακόμα ενδιαφέρον να ταξιδέψει, ενώ ένα 4% ήταν ουδέτερο.
Όσον αφορά στις συχνότητες των δρομολογίων, 37% των συμμετεχόντων στην έρευνα επιθυμούν να υπάρχει δρομολόγιο κάθε 1 ώρα, το 21% προτιμά δρομολόγια κάθε 2 ώρες, ενώ μόλις το 12% επέλεξε δρομολόγια κάθε 3 ώρες.
Η ομάδα του Πανεπιστημίου Κύπρου που διεξήγαγε την έρευνα εισηγείται όπως στην αρχική φάση του έργου να λειτουργήσουν σιδηροδρομικοί σταθμοί σε περιοχές εκτός των τριών μεγάλων πόλεων της Κύπρου (Λευκωσία, Λεμεσό και Λάρνακα) και να χρησιμοποιηθούν επιχορηγημένοι χώροι στάθμευσης με λεωφορεία για είσοδο στα αστικά κέντρα.
Παράλληλα, εισηγούνται την κατασκευή σιδηροδρομικού σταθμού στην περιοχή Λατσιών για την Λευκωσία, στην περιοχή της Παρεκκλησιάς για την Λεμεσό και στο κόμβο του κυκλικού κόμβου Καλού Χωριού Λάρνακας για την πόλη της Λάρνακας. Οι διαδρομές θα είναι ανεξάρτητες, με τρένα αποτελούμενα από τρία βαγόνια που θα κινούνται και προς τις δυο κατευθύνσεις, χρησιμοποιώντας τις ίδιες ράγιες που ενώνουν τις πόλεις .
Πόσα υπολογίζεται να στοιχίσει;
Το κόστος για κάθε κατασκευή υπολογίζεται να φτάσει τα €216.000, η εγκατάσταση σιδηροδρομικών ραγών θα φτάσει το €1,820,000,000, ενώ το κόστος αγοράς των τρένων €37.500.000. Σε περίπτωση που υλοποιηθεί ένα τέτοιο έργο στην Κύπρο, θα δαπανηθούν επιπλέον €414.000 για δημιουργία χώρων στάθμευσης και άλλα €649.980 ετησίως για 31 λειτουργικές θέσεις εργασίας. Παράλληλα, η έρευνα καταδεικνύει ότι θα χρειαστούν 15 χρόνια για να αποσβεστεί το κόστος κατασκευής του, όπως προβλέπεται και από τις ευρωπαϊκές ή εθνικές πολιτικές για τέτοιου μεγέθους και είδους έργα.
Στο αποτέλεσμα της έρευνας σημειώνεται ότι κατά την περίοδο των 15 χρόνων που θα χρειαστούν για να γίνει απόσβεση του κόστους κατασκευής, το κυπριακό κράτος θα συσσωρεύσει εισόδημα γύρω στα €60.000.000 ετησίως .
Παρέμβαση στο περιβάλλον
Αναμένεται ότι για τη δημιουργία σιδηρόδρομου θα υπάρξει απαλλοτρίωση μεγάλων εκτάσεων γης με αναμενόμενη καταστροφή περιβάλλοντος. Παρά ταύτα υπολογίζεται μείωση εκπομπής ρύπων του διοξειδίου του άνθρακα κατά 50-70% ημερησίως.