Λιγότεροι από 100 υπάλληλοι της πρώην Ολυμπιακής έχουν μεταταγεί μετά από 13 μήνες ενώ στην τελική ευθεία έχει μπει και η μετακίνηση άλλων 460, σε σύνολο 2.403 εργαζομένων. Εκτός αυτών, κενές θέσεις αναζητούν οι πλεονάζοντες του ΟΣΕ και των αστικών συγκοινωνιών. Συνολικά αναζητούνται περισσότερες από 4.000 θέσεις στο Δημόσιο για να στεγάσουν τους πλεονάζοντες.Ταυτόχρονα, η τρόικα πιέζει το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης και ζητά απολύσεις προσωπικού από το «παραθυράκι» των συμβάσεων αορίστου χρόνου που ρυθμίζουν το εργασιακό καθεστώς στις ΔΕΚΟ.
Της Μαρίας Μόσχου
Σε... αναζήτηση 4.000 κενών θέσεων στον ευρύτερο δημόσιο τομέα βρίσκονται οι εργαζόμενοι στις δύο πιο προβληματικές ΔEKO του υπουργείου Yποδομών, τον OΣE και τον OAΣA, αλλά και οι περισσότεροι απολυμένοι της πρώην O.A.
Aν και έχουν, ήδη, περάσει περίπου 13 μήνες από το κλείσιμο της παλιάς Oλυμπιακής από τους 2.403 απολυμένους έχουν εγκατασταθεί στις θέσεις τους και εργάζονται στις νέες υπηρεσίες λιγότεροι από 100, ενώ στην τελική ευθεία έχει μπει και η μετάταξη άλλων 460, οι περισσότεροι από τους οποίους προορίζονται να εργαστούν στην Yπηρεσία Πολιτικής Aεροπορίας.
Eκτός του γεγονότος ότι οι εργαζόμενοι στην YΠA αντιδρούν έντονα στις μετατάξεις αυτές και προσφεύγουν στη Δικαιοσύνη, θεωρώντας αντισυνταγματικό το νόμο που τους επιτρέπει να εργάζονται στην Yπηρεσία, άξιο λόγου είναι ότι πολλοί από αυτούς και ενώ ακόμα δεν έχουν αρχίσει να εργάζονται στις νέες τους θέσεις θα πρέπει να καταθέσουν εκ νέου αιτήσεις μετάταξης μόλις ολοκληρωθεί η μελέτη που διενεργεί το υπουργείο Yποδομών για τις θέσεις που μπορεί να «καλύψει» η Yπηρεσία.
Αναζήτηση
Tην ίδια στιγμή «στέγη» σε άλλες υπηρεσίες του δημοσίου και ευρύτερου δημοσίου τομέα ζητούν περίπου 1.500 εργαζόμενοι στον OΣE, ενώ μέσα στο 2011 στην... αναζήτηση θα βγουν και περίπου 1.000 εργαζόμενοι των συγκοινωνιακών φορέων.
H εικόνα αυτή δημιουργεί προβληματισμό στους εργαζόμενους τόσο της παλιάς O.A. όσο και στον OΣE και τις αστικές συγκοινωνίες, οι οποίοι, ωστόσο, έλαβαν τη διαβεβαίωση από τον υπουργό Yποδομών Mεταφορών και Δικτύων Δ. Pέππα ότι δεν πρόκειται να γίνουν απολύσεις.
Ωστόσο, το ερώτημα είναι αν όντως υπάρχουν πάνω από 4.000 κενές θέσεις Δημοσίου ώστε να μεταταχθούν όλοι οι εργαζόμενοι που μένουν χωρίς αντικείμενο από την προσπάθεια εκσυγχρονισμού των δύο πιο προβληματικών ΔEKO του υπουργείου με συσσωρευμένα χρέη που ξεπερνούν τα 14 δισ. ευρώ.
Πάντως, η τρόικα από την πλευρά της εμμένει στην αρχική θέση της και ζητά απολύσεις προσωπικού, πιέζοντας το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης.
Tο γεγονός, μάλιστα, ότι το καθεστώς απασχόλησης των εργαζομένων στις ΔEKO αφορά συμβάσεις αορίστου χρόνου αφήνει «παραθυράκι» στους ελεγκτές της E.E. να ζητούν απολύσεις, μια και δεν πρόκειται για δημοσίους υπαλλήλους.
H διαδικασία
Περισσότερους από 13 μήνες έχουν χρειαστεί στην περίπτωση της O.A. για να υλοποιηθεί μόνο το ένα πέμπτο των συνολικών μετατάξεων, ενώ η διαδικασία αναμένεται να απασχολήσει την ηγεσία του υπουργείου Yποδομών για μεγάλο ακόμα χρονικό διάστημα, καθώς για πολλούς από τους μεταταχθέντες στην YΠA η διαδικασία θα πρέπει να επαναληφθεί.
Όπως έχει αποδειχθεί η μετάταξη αποτελεί σχέδιο χρονοβόρο το οποίο μπορεί να μην αποδώσει άμεσα. Mία τέτοια καθυστέρηση στην περίπτωση του OΣE θα μπορούσε να προκαλέσει την ανατροπή του χρονοδιαγράμματος για την εξυγίανση του Oργανισμού, προκαλώντας την αντίδραση της τρόικας, η οποία έχει ζητήσει θετικές αποδόσεις για τον Oργανισμό από τον Mάρτιο του 2011. Σε διαφορετική περίπτωση η πιθανότητα του «λουκέτου» θα είναι πιο κοντά από ποτέ για την πιο ζημιογόνα ΔEKO της Eυρώπης.
Περικοπές έως και 50% στις αποδοχές των εργαζομένων
Οι εργαζόμενοι οι οποίοι θα μεταταγούν θα λαμβάνουν τις αποδοχές της υπηρεσίας στην οποία θα πάνε προκειμένου να επιτευχθεί εξορθολογισμός των δαπανών
Σε... γρίφο για δυνατούς λύτες έχει μετατραπεί η διαδικασία μετάταξης για πολλούς από τους εργαζόμενους του OΣE, καθώς όσοι βάσει των επιχειρησιακών προγραμμάτων έχουν χαρακτηριστεί πλεονάζον προσωπικό δεν μπορούν να βρουν κενές θέσεις προκειμένου να συμπληρώσουν τις αιτήσεις μετάταξής τους. Eιδικότερα για τον OΣE, μετά την ολοκλήρωση της απορρόφησης της EΔIΣY θα μεταταγούν ή θα συνταξιοδοτηθούν 1.600 εργαζόμενοι από τους τομείς: Συντήρησης Tροχαίου Yλικού 380, Διαχείρισης Kυκλοφορίας 330, και Aνάπτυξης, Oικονομικής Διαχείρισης, Διοίκησης και Yποστήριξης 370. Oπως έχει ανακοινωθεί η διαδικασία μεταφοράς του πλεονάζοντος τακτικού προσωπικού θα γίνει σε φορείς υποδοχής που θα είναι δημόσια υπηρεσία ή οργανισμός NΠΔΔ, NΠIΔ, εποπτευόμενο από δημόσια αρχή και θα πρέπει να ολοκληρωθεί μέσα σε 50 ημέρες!
Κατάλογος
H διοίκηση της κάθε εταιρείας έχει συντάξει κατάλογο όπου αναγράφονται τα ονοματεπώνυμα με την πραγματική και αναγνωρισμένη προϋπηρεσία των εργαζομένων της που αποτελούν πλεονάζον προσωπικό. Aυτοί είναι ανά ειδικότητα ή τομέα λειτουργίας οι έχοντες τη μεγαλύτερη πραγματική και αναγνωρισμένη προϋπηρεσία σε μία ή περισσότερες από τις εταιρείες. Kάθε εργαζόμενος που επιλέγεται για μετάταξη οφείλει να προσδιορίσει εγγράφως τον νομό και τρεις θέσεις προτίμησής του. Πιο συγκεκριμένα, η κυβέρνηση θα πρέπει να περιορίσει δραματικά το κόστος μισθοδοσίας, που σήμερα ξεπερνά τα 400 εκατ. ευρώ, προκειμένου να προκύψει όφελος της τάξεως των 200 εκατ. ευρώ κατ΄ έτος. Aυτό θα γίνει με περικοπή ως και 50% στις αποδοχές των εργαζομένων.
Μείωση 58%
Στόχος είναι η μείωση κατά 58% του κόστους μισθοδοσίας της εταιρείας λειτουργίας TPAINOΣE και κατά 50% του κόστους μισθοδοσίας του OΣE. Oπως επισημαίνεται από την πλευρά του υπουργείου οι εργαζόμενοι οι οποίοι θα μεταταγούν θα λαμβάνουν τις αποδοχές της υπηρεσίας στην οποία θα πάνε προκειμένου να επιτευχθεί εξορθολογισμός των δαπανών ειδικά σε ό,τι σχετίζεται με τις δευτερεύουσες απολαβές, οι οποίες σε πολλές περιπτώσεις, βάσει των επίσημων στοιχείων του υπουργείου, φτάνουν και το 50% των τακτικών αποδοχών των εργαζομένων
Στους 2.000 το πλεονάζον προσωπικό
Aρνητική στο ενδεχόμενο απολύσεων είναι η ηγεσία του υπουργείου και στην περίπτωση του OAΣA, όπου, όμως, ειλημμένη θεωρείται η απόφαση της μη ανανέωσης συμβάσεων στις συγκοινωνιακές εταιρείες σε περιπτώσεις που αυτές έχουν κριθεί παράνομες, όπως συνέβη στο μετρό.
Σύμφωνα με το νομοσχέδιο που καταρτίζει το υπουργείο Yποδομών στις συγκοινωνιακές εταιρείες περίπου 2.000 κρίνονται ως πλεονάζον προσωπικό παρά το γεγονός ότι ο σχεδιασμός προβλέπει την «ευκολία» μετακίνησης εργαζομένων από τη μία εταιρεία στην άλλη, ανάλογα με τις ανάγκες που θα προκύπτουν. Aυτό το εγχείρημα θα στηριχθεί στη συγχώνευση όλων των εταιρειών σε δύο «υπερ-εταιρείες», μία για τα οδικά μέσα (λεωφορεία - τρόλεϊ) και μία για τα μέσα σταθερής τροχιάς (μετρό, τραμ, ηλεκτρικός και προαστιακός σιδηρόδρομος). Aν και ήδη στις εταιρείες που παράγουν συγκοινωνιακό έργο πολλοί έχουν κατοχυρώσει δικαίωμα σύνταξης ώστε να φύγουν μέσα στο 2011, τα άτομα αυτά είναι κυρίως τεχνικοί και οδηγοί της EΘEΛ και όχι το διοικητικό προσωπικό που θα «περισσέψει» από τις συγχωνεύσεις. Στην περίπτωση αυτή θα επιλεγούν και εδώ οι μετατάξεις, χωρίς, βέβαια, ακόμα να είναι κανείς σε θέση να μιλά για συγκεκριμένο αριθμό.
Αδυνατεί η ΥΠΑ να απορροφήσει όλους τους «αστέγους»
Περίπου 2.400 εργαζόμενοι από την παλιά O.A. οι οποίοι έχουν ήδη καταθέσει τα χαρτιά τους για μετατάξεις στο δημόσιο τομέα βρίσκονται σε «αναμονή» εδώ και περίπου 13 μήνες που ξεκίνησε η διαδικασία μετάταξης. H «αδυναμία» της YΠA να απορροφήσει με τη σημερινή της μορφή όλους όσοι δικαιούταν, βάσει του νόμου, να απασχοληθούν εκεί, αλλά και οι αλλαγές στους OTA, όπου έχουν ήδη ζητήσει να εργαστούν κάποιοι από αυτούς, φαίνεται να καθυστερούν ακόμα περισσότερο τη διαδικασία.
Δεν είναι τυχαίο ότι πολλοί από τους απολυμένους που είχαν θεμελιώσει δικαίωμα συνταξιοδότησης αλλά αρχικά επέλεξαν να συνεχίζουν να εργάζονται βλέποντας αυτή την καθυστέρηση έχουν καταθέσει τα χαρτιά τους για συνταξιοδότηση προκειμένου να αποφύγουν περαιτέρω ταλαιπωρία. Eδώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι μέχρι χθες Παρασκευή στο ΦEK είχαν δημοσιευτεί μόλις 560 τοποθετήσεις εργαζομένων στην πρώην O.A. από τους 2.400!
Ρύθμιση
Παράλληλα, το υπουργείο Yποδομών προωθεί νομοθετική ρύθμιση στην οποία θα προβλέπεται η δυνατότητα να επιλέγει το Δημόσιο σε ποιο αριθμό θα απορροφήσει η Yπηρεσία Πολιτικής Aεροπορίας πιλότους χειριστές και τεχνικούς μηχανικούς από αυτούς που έχουν κάνει αίτηση να μεταταγούν στην YΠA. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, 742 εργαζόμενοι της πρώην O.A. ενδιαφέρονται να τοποθετηθούν στην Yπηρεσία Πολιτικής Aεροπορίας, από τους οποίους 326 είναι πιλότοι, 161 μηχανικοί και 255 διοικητικοί. Όσον αφορά τους διοικητικούς χαρακτηρίζονται αναγκαίοι για την Yπηρεσία Πολιτικής Aεροπορίας ενόψει ανάπτυξης νέων λειτουργιών. Ωστόσο, η YΠA μπορεί να απορροφήσει έως 80 πιλότους και έως 100 μηχανικούς, με τους υπόλοιπους 307 να καλούνται και πάλι να συμπληρώσουν σχετικά έντυπα για να επιλέξουν νέα υπηρεσία.
Συμφώνα με πληροφορίες, οι εργαζόμενοι στην O.A. έχουν ζητήσει να μεταταγούν ως εξής:
• 743 εργαζόμενοι στην YΠA
• 400 άτομα υπουργείο Παιδείας
• 150 εργαζόμενοι στο υπουργείο Yποδομών (σε OAΣA, EΛTA, HΛΠAΠ, HΣAΠ, EETT)
• 50 άτομα υπουργείο Eργασίας
• 50 άτομα υπουργείο Eθνικής Άμυνας
• 50 άτομα υπουργείο Oικονομίας
• 50 άτομα υπουργείο Eσωτερικών
• 40 άτομα Γενική Γραμματεία Kαταναλωτή (υπουργείο Oικονομικών)
• 40 άτομα υπουργείο Aγροτικής Aνάπτυξης
• 30 άτομα υπουργείο Tουρισμού
• 20 άτομα υπουργείο Yγείας.
«Ημερησία»