1,5 εκατ. ευρώ έχουν ξοδευτεί για την ανακαίνιση -με φθαρμένα υλικά- ενός τμήματος της σιδηροδρομικής γραμμής, που παραμένει σε αχρησία εδώ και τρεις μήνες, παρουσιάζοντας σωρεία προβλημάτων. Το τμήμα αυτό θα πρέπει σύντομα να ανακατασκευαστεί και να δαπανηθούν επιπλέον χρήματα, ώστε να πληροί τις προδιαγραφές του σύγχρονου σιδηρόδρομου!
Ρεπορτάζ του Φώτη Κουτσαμπάρη στην "Μακεδονία"
Ο λόγος για το τμήμα Λεπτοκαρυά - Λιτόχωρο, μήκους 6,5 χλμ., που αποτελεί την άνοδο της διπλής ηλεκτροκίνητης σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκη - Λάρισα, η οποία χρησιμοποιείται από τον προαστιακό σιδηρόδρομο Θεσσαλονίκης και από τις αμαξοστοιχίες της κεντρικής γραμμής Αθηνών - Θεσσαλονίκης. Η ανακαίνιση του τμήματος, που ανατέθηκε στην κοινοπραξία “Ξανθάκης Α.Τ.Ε. - Παντεχνική Α.Ε.”, ολοκληρώθηκε στις 17 Δεκεμβρίου 2009, αλλά η γραμμή δεν παραδίδεται στην κυκλοφορία από την ΕΡΓΟΣΕ για λόγους ασφαλείας. Στη γραμμή αυτή, σύμφωνα με περιγραφές εργαζομένων στον σιδηρόδρομο, υπάρχουν σοβαρά προβλήματα στη λειτουργία της σηματοδότησης, δηλαδή στα πράσινα και κόκκινα φανάρια, που αναβοσβήνουν χωρίς προγραμματισμό. Σύμφωνα με τους εργαζόμενους, απαιτείται συνολικός συγχρονισμός της διπλής γραμμής για να μην υπάρχει κίνδυνος ούτε για τις αμαξοστοιχίες που κινούνται στην παράλληλη γραμμή. Το καταγραφικό μηχάνημα που χρησιμοποίησε ο ΟΣΕ για να ελέγξει τις σιδηροδρομικές ράγες διαπίστωσε σφάλματα στη ρύθμιση επαφής της τηλεδιοίκησης, η οποία εφαρμόστηκε από την ιταλική εταιρεία Balfour Beatty Rail Spa.
Βρίσκεται σε αχρησία
Το έργο παρέλαβε κανονικά η ΕΡΓΟΣΕ (θυγατρική του ΟΣΕ) από τον ανάδοχο, αλλά μένει σε αχρησία. Έτσι, ενώ στη διαδρομή Θεσσαλονίκη - Λάρισα και αντίστροφα η κίνηση των τρένων γίνεται σε διπλή ηλεκτροκίνητη γραμμή, στο εν λόγω τμήμα Λεπτοκαρυάς - Λιτοχώρου οι σταθμάρχες αναγκάζονται να κατευθύνουν τους συρμούς, που πηγαίνουν ή έρχονται από τη Λάρισα, στη μία γραμμή της καθόδου. Όταν συμπίπτουν στην ίδια χρονική στιγμή δύο αντίθετα δρομολόγια, πρέπει να ακινητοποιηθεί το ένα τρένο για να περάσει το άλλο ή να το στείλουν σε παρακαμπτηρίους, ταλαιπωρώντας τους επιβάτες. Η ΕΡΓΟΣΕ ανέφερε στη “ΜτΚ” ότι δεν παρέδωσε το τμήμα Λεπτοκαρυά - Λιτόχωρο διότι έπρεπε να γίνουν κάποιες πρόσθετες εργασίες, χωρίς να διευκρινίσει το είδος των εργασιών. Οι εργασίες, σύμφωνα με την ΕΡΓΟΣΕ, έχουν ολοκληρωθεί και απομένει να επιλυθούν διαδικαστικά ζητήματα για να παραδοθεί η γραμμή στην κυκλοφορία. Μαρτυρίες σιδηροδρομικών, πάντως, αναφέρουν ότι από τον περασμένο Δεκέμβριο δεν έχει γίνει καμία παρέμβαση στη γραμμή. Ερώτημα παραμένει αν ο τελικός χρήστης του έργου, που είναι ο ΟΣΕ, δεχτεί να παραλάβει τη γραμμή από την ΕΡΓΟΣΕ.
Πρέπει να ανακατασκευαστεί!
Το τραγελαφικό της υπόθεσης στην κατασκευή της γραμμής Λεπτοκαρυά - Λιτόχωρο, που όπως αναφέρθηκε παραπάνω ολοκληρώθηκε πριν από τρεις μήνες, είναι ότι πρέπει σύντομα να ανακατασκευαστεί ώστε να πληροί τις προϋποθέσεις του σύγχρονου σιδηρόδρομου και να μετατραπεί σε γραμμή υψηλών ταχυτήτων! Η γραμμή σʼ αυτό το τμήμα έχει ανακαινιστεί με χρήση παλαιών υλικών (σχεδόν φθαρμένες σιδηροτροχιές!) που δεν επιτρέπουν στα τρένα να αναπτύξουν ταχύτητα άνω των 140 χλμ. την ώρα, όταν σε άλλα τμήματα της ηλεκτροκίνησης η ταχύτητα των ηλεκτρομηχανών φθάνει στα 200 χλμ. την ώρα. Για παράδειγμα, στο καινούργιο τμήμα Λάρισας - Δομοκού τα τρένα αναπτύσσουν ταχύτητα άνω των 180 χλμ. την ώρα. Για να δημιουργηθεί το νέο δίκτυο της ΠΑΘΕ, θα πρέπει σύντομα η γραμμή να ξηλωθεί και να τοποθετηθούν νέες σιδηροτροχιές, που θα κοστίσουν επιπλέον 300.000 ως υλικό ενώ μαζί με τις εργασίες τα έξοδα θα ξεπεράσουν τις 500.000 ευρώ! Το καλό είναι ότι τουλάχιστον οι στρωτήρες (που στηρίζουν τις ράγες) είναι καινούργιοι και δεν θα χρειαστεί να αντικατασταθούν. Η ευθύνη για τη “μισή δουλειά” που έγινε φαίνεται να βαρύνει τον ΟΣΕ, διότι στη σύμβαση που υπέγραψε με τον ανάδοχο, πιθανόν για να μειώσει το κόστος του έργου και να πετύχει τη συγχρηματοδότηση από την ΕΕ, προέβλεπε χρήση παλαιών υλικών (σιδηροτροχιές) για την ανακατασκευή του τμήματος Λεπτοκαρυά - Λιτόχωρο. Έτσι, ενώ έγιναν τόσες εργασίες, η γραμμή παρέμεινε χαμηλών ταχυτήτων, κατάλληλη μόνο για τις πεπαλαιωμένες ντιζελομηχανές, οι οποίες θα πάψουν να χρησιμοποιούνται. Εκπρόσωπος της αναδόχου κοινοπραξίας δήλωσε στη “ΜτΚ” ότι “είμαστε εντάξει βάσει των υποχρεώσεων που είχαμε από την υπογραφείσα σύμβαση. Κάναμε ό,τι προέβλεπε η σύμβαση και παραδώσαμε το έργο στις 17 Δεκεμβρίου 2009”. Σύμφωνα πάντως με τον ίδιο, “η αντικατάσταση των σιδηροτροχιών σʼ ένα τμήμα όπως το Λεπτοκαρυά - Λιτόχωρο δεν απαιτεί χρόνο. Μπορεί να γίνει σε διάστημα μίας εβδομάδας, με χαμηλό κόστος”.