Ο Τρικαλινός στην καταγωγή διευθυντής μελετών του Εθνικού Διαχειριστή Σιδηροδρομικής Υποδομής (ΕΔΙΣΥ Α.Ε.), κ. Θανάσης Τριανταφύλου μιλά ξεκάθαρα στην ΕΡΕΥΝΑ για την σημερινή εικόνα του σιδηροδρομικού άξονα – Στα 25 εκατ. Ευρώ η ηλεκτροκίνηση Παλαιοφάρσαλος – Καλαμπάκα μέσω ΠΕΠ; - Τι αποκαλύπτει η έρευνα της ΕΡΕΥΝΑΣ για την μέχρι τώρα πορεία του έργου για το οποίο θα πρέπει να δοθούν ξεκάθαρες απαντήσεις
Του Αποστόλη Ζώη στην «ΕΡΕΥΝΑ»
Έχουν πραγματοποιηθεί αμέτρητες μέχρι τώρα ημερίδες για την αναγκαιότητα της σιδηροδρομικής Εγνατίας, εξετάστηκαν σε εύρος μέσα από ακριβά για τον Έλληνα φορολογούμενο συνέδρια τα οφέλη που θα προκύψουν για τις περιφέρειες της Θεσσαλίας, της Δυτικής Μακεδονίας και της Ηπείρου, δεν επισημάνθηκε όμως ποτέ ξεκάθαρα πώς θα χρηματοδοτηθούν όλες αυτές οι παρεμβάσεις οι οποίες σύμφωνα με στοιχεία του ΟΣΕ ανέρχονται σε 3,5 δις. Ευρώ, σύμφωνα με καινούργια στοιχεία. Σήμερα ο Τρικαλινός στην καταγωγή διευθυντής μελετών του ΕΔΙΣΥ Α.Ε. κ. Θανάσης Τριανταφύλου μιλά ξεκάθαρα στην ΕΡΕΥΝΑ για το μέλλον ενός σιδηροδρομικού άξονα που αν υλοποιηθεί θα αλλάξει άρδην τις αναπτυξιακές προοπτικές της περιοχής μας και όχι μόνο. Η ΕΡΕΥΝΑ μέσα από την έρευνα που επιχείρησε για το συγκεκριμένο θέμα διαπίστωσε ακόμα την εικόνα του έργου, η οποία δεν είναι και η καλύτερη από πλευράς μελετών, αν και ορισμένοι προσπαθούν να δημιουργήσουν διαφορετικές εντυπώσεις.
Πολλά χρήματα
Σύμφωνα με τον κ. Τριανταφύλου οι μελέτες του άξονα βρίσκονται στο 50% της διαδρομής τους, προσθέτοντας πως μόνο από το κόστος των μελετών ο καθένας μπορεί να καταλάβει το τεράστιο κόστος του έργου. Όπως ο ίδιος σημειώνει απαιτούνται άλλα 50 εκατ. Ευρώ για να ολοκληρωθούν στο σύνολό τους οι μελέτες, ενώ το συνολικό κόστος κατασκευής του έργου ανέρχεται στα 3,5 δις ευρώ και αφορά τόσο προς Κοζάνη όσο και προς την Ηγουμενίτσα. Ένα από τα σημαντικά στοιχεία του κ. Τριανταφύλλου αποτελεί η διαπίστωση πως πρώτιστη προτεραιότητα του στρατηγικού σχεδιασμού του ΟΣΕ αποτελεί η ολοκλήρωση του εκσυγχρονισμού του βασικού σιδηροδρομικού άξονα Πάτρα - Αθήνα - Θεσσαλονίκη -Ειδομένη / Προμαχώνας (ΠΑΘΕ/Π), με δημιουργία ενός σιδηροδρομικού άξονα υψηλών ταχυτήτων και αυξημένης χωρητικότητας, εξοπλισμένου με σύγχρονα συστήματα σηματοδότησης, τηλεδιοίκησης, τηλεπικοινωνιών και ηλεκτροκίνησης, τα οποία θα ικανοποιούν τις απαιτήσεις της διαλειτουργικότητας (interoperability) των ευρωπαϊκών σιδηροδρόμων. Πάντως μέχρι τώρα έχει επισημανθεί από την ηγεσία του ΟΣΕ να σημειώσουμε, η άποψη πως λόγω των δυσοίωνων δημοσιονομικών προοπτικών που απαιτούν αυστηρή δημοσιονομική πειθαρχία, οι πιστώσεις του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων περιορίζονται στην κάλυψη των απόλυτων προτεραιοτήτων "που έχει θέσει ο σχεδιασμός του ΕΣΠΑ (εθνικοί και κοινοτικοί πόροι), δηλαδή την υλοποίηση του ΠΑΘΕΠ, πράγμα που σημαίνει € 3,2 δις μέχρι το 2015.
Ηλεκτροκίνηση
Πάντως πιο «εύκολη» υπόθεση θεωρεί ο κ. Τριανταφύλου, την προώθηση της ηλεκτροκίνησης του σιδηροδρομικού δικτύου Παλαιοφάρσαλος-Καλαμπάκα, το οποίο πλησιάζει σε κόστος τα 25 εκατ. Ευρώ. Προς το παρόν για το συγκεκριμένο έργο αναζητούνται πόροι και μια πρώτη συζήτηση έχει γίνει σε επίπεδο ΠΕΠ Θεσσαλίας χωρίς όμως κάτι σίγουρο και συγκεκριμένο. Πρόκειται για τον κ. Τριανταφύλλου ένα αναγκαίο έργο το οποίο σίγουρα θα αποδώσει σε σχέση με την αντίστοιχη ηλεκτροκίνηση της γραμμής Λάρισα-Βόλου πολλαπλασιαστικά οφέλη για την ευρύτερη περιοχή της Δυτικής Θεσσαλίας. Σε μια ώρα περίπου, τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Τριανταφύλλου θα διαρκεί η διαδρομή Τρίκαλα-Βόλος.
Ιδιωτικοί πόροι
Τι γίνεται λοιπόν ή πώς προδιαγράφεται το μέλλον της σιδηροδρομικής Εγνατίας; Σύμφωνα με στοιχεία που έχει στη διάθεσή της η ΕΡΕΥΝΑ, αναζητούνται, εναλλακτικές μορφές χρηματοδότησης, συμπεριλαμβανομένων και των ιδιωτικών πόρων, όπως ακριβώς συνέβη και στο πρόσφατο παρελθόν με τις επενδύσεις για την ανάπτυξη των οδικών αξόνων της χώρας. Σε αντίθετη περίπτωση, ο σιδηρόδρομος δεν θα μπορέσει να καλύψει την υστέρηση που έχει σε σχέση με τις οδικές μεταφορές. Στο πλαίσιο αυτό, διερευνώνται οι δυνατότητες προώθησης της υλοποίησης έργων με μεθόδους προσέλκυσης ιδιωτικών κεφαλαίων με συμβάσεις παραχώρησης ή άλλες μορφές συνεργασίας του Δημοσίου και του Ιδιωτικού Τομέα. Κατά τη διαμόρφωση του χρηματοδοτικού σχήματος της Επένδυσης μπορεί να προβλεφθεί ότι ο ΟΣΕ θα αποπληρώνει τον ιδιώτη επενδυτή με ένα μέρος των εσόδων από τα τέλη χρήσης της σιδηροδρομικής υποδομής ή μέσω μιας ορισμένης και διακεκριμένης προσαύξησης του κομίστρου που θα καταβάλει ο τελικός χρήστης (κατ' αντιστοιχία των διοδίων των αυτοκινητοδρόμων). Επίσης το χρηματοδοτικό σχήμα μπορεί να περιλαμβάνει και πληρωμές διαθεσιμότητας (availability payments) καταβαλλόμενες από τον ΟΣΕ ή/και το κράτος. Στόχος του ΟΣΕ, αποτελεί η διερεύνηση των δυνατοτήτων προσέλκυσης ιδιωτικών κεφαλαίων για την κατασκευή βασικών και συμπληρωματικών σιδηροδρομικών έργων υποδομής, προκειμένου να επιταχυνθεί η διαδικασία ανάπτυξης του σιδηροδρομικού δικτύου, με σκοπό τη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών, σε όρους χρόνου διαδρομής, ασφάλειας, προσβασιμότητας.
Και η σιδηροδρομική Εγνατία
Σε αυτή τη διερεύνηση ανήκουν και οι σιδηροδρομικοί άξονες της Δυτικής Ελλάδας. Ακριβώς τονίζονται, όπως αποκαλύπτει η ΕΡΕΥΝΑ τα παρακάτω: «Αντίστοιχη διερεύνηση είναι σκόπιμο να γίνει για την επιτάχυνση της κατασκευής των Σιδηροδρομικών Αξόνων της Δυτικής Ελλάδας οι οποίοι αποτελούν τον Αξονα Προτεραιότητας 29 των Διευρωπαϊκών Δικτύων Μεταφορών (Δ.Δ.Μ.) και περιλαμβάνουν τις ακόλουθες σιδηροδρομικές γραμμές:
α) Ηγουμενίτσα-Ιωάννινα-Καλαμπάκα, που ολοκληρώνει τον οριζόντιο σιδηροδρομικό άξονα Ηγουμενίτσα-Βόλος.
β) Ηγουμενίτσα-Ιωάννινα-Αντίρριο-Ρίο-Καλαμάτα, που συνιστά τον κατακόρυφο σιδηροδρομικό άξονα της Δυτικής Ελλάδας.
γ) Καλαμπάκα-Κοζάνη, που συνδέει την Κεντρική με τη Βόρεια Ελλάδα».
Ποια είναι τα χαρακτηριστικά των δύο έργων που αφορούν το νομό μας;
Η γραμμή Καλαμπάκας - Ιωαννίνων – Ηγουμενίτσας θα υλοποιηθεί για μέγιστη ταχύτητα 160 χλμ/ω εκτός των περιοχών με δυσμενές γεωγραφικό ανάγλυφο, όπου εφαρμόσθηκε ταχύτητα μελέτης 120 χλμ/ω (ελάχιστη ακτίνα 700 μ.) και μέγιστη κλίση 20%ο. Προβλέπεται σύγχρονη σηματοδότηση, τηλεδιοίκηση και ηλεκτροκίνηση.
Καλαμπάκα – Κοζάνη. Πρόκειται για μονή γραμμή κανονικού εύρους, μήκους 105 χλμ. με χάραξη για ταχύτητα 160 χλμ/ώρα. Η γραμμή προβλέπεται με σύγχρονη επιδομή, σηματοδότηση, τηλεδιοίκηση και ηλεκτροκίνηση.
Άμεσες απαντήσεις
Μετά λοιπόν και την παρουσίαση των παραπάνω αδιάψευστων στοιχείων προβάλει ως αδήριτη ανάγκη πλέον να δοθούν ξεκάθαρες και επίσημες εξηγήσεις από την ηγεσία του ΟΣΕ για το μέλλον της σιδηροδρομικής Εγνατίας. Υπάρχει προοπτική υλοποίησης του έργου και αν ναι με ποιο χρηματοδοτικό τρόπο που θα εγγυάται τη σίγουρη κατασκευή του; Επίσης καλό θα ήταν να δοθεί και σαφές χρονοδιάγραμμα. Οι κάθε φορά ανακοινώσεις, δεσμεύσεις και φωνές για προώθηση του συγκεκριμένου έργου μόνο σύγχυση προκαλούν και κυρίως συντελούν στη μείωση της αξιοπιστίας του Οργανισμού.