Δευτέρα 27 Απριλίου 2020

Αύριο οι οικονομικές προσφορές για τη διάσωση της ΕΛΒΟ. Ενδιαφέρον και από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

Περισσότερα από πέντε επενδυτικά σχήματα έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον για την ΕΛΒΟ, που βρίσκεται από το 2014 σε καθεστώς ειδικής εκκαθάρισης, αλλά η νέα προσπάθεια διάσωσης γίνεται σε δυσμενές οικονομικό περιβάλλον.

Αύριο «κληρώνει» για την ΕΛΒΟ, καθώς εκπνέει η προθεσμία για την κατάθεση δεσμευτικών προσφορών σε μια περίοδο έντονης οικονομικής αβεβαιότητας, που επηρεάζει δυσμενώς το σχέδιο διάσωσης της προβληματικής, κρατικής βιομηχανίας.
Για τη διάσωση της ΕΛΒΟ έχουν εκδηλώσει άτυπα ενδιαφέρον περισσότερα από 5 επενδυτικά σχήματα, στα οποία συμπεριλαμβάνονται σημαντικές διεθνείς εταιρείες εξοπλιστικών, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η Γερμανική Krauss-Maffei Wegmann GmbH & Co. KG (KMW), η Ισραηλινή Plasan, η Νοτιοαφρικανική Paramount Group και η ελληνική Kouimtzis Group. Ωστόσο, στην λίστα των ενδιαφερομένων έχουν προστεθεί το τελευταίο διάστημα η Intracom Defence, ο όμιλος Πετρόπουλου και ο ινδικός όμιλος Tata Group.

Πηγές της αγοράς αναφέρουν ότι έχουν υπάρξει και συζητήσεις μεταξύ κάποιων ενδιαφερομένων για σύμπραξη, κάτι το οποίο μένει να φανεί στην πράξη. Ο ελληνικός όμιλος Kouimtzis Group έχει ήδη συμφωνήσει συνεργασίες με τρεις αμερικανικές εταιρείες του τομέα των εξοπλιστικών συστημάτων και έχει επιβεβαιώσει το ενδιαφέρον του να κατέβει στον πλειοδοτικό διαγωνισμό.

Η εταιρεία βρίσκεται σε καθεστώς ειδικής εκκαθάρισης από τις 16 Φεβρουαρίου του 2014 με απόφαση του Εφετείου Θεσσαλονίκης μετά από αίτημα του Ελληνικού Δημοσίου το οποίο την επιχορήγησε το 2014 με το ποσό των 13 εκατ. ευρώ για την ολοκλήρωση της εκτέλεσης συμβάσεων έργου με το ΓΕΣ και για την επίτευξη της ειδικής εκκαθάρισης εν λειτουργία τον Ιανουάριο του 2014. Η ΕΛΒΟ κουβαλάει υποχρεώσεις της τάξεως των 85,4 εκατομμυρίων ευρώ και σωρευμένες ζημίες 170,3 εκατομμυρίων ευρώ.

Στο βιομηχανικό συγκρότημα θα χρειαστούν σημαντικές επενδύσεις άνω των 10 εκατ. ευρώ τις οποίες οι ενδιαφερόμενοι έχουν εντάξει στα business plan που ετοιμάζουν για το διαγωνισμό. Στα σημαντικά asset της ΕΛΒΟ είναι η μεγάλη ακίνητη περιουσία που διαθέτει, καθώς οι εγκαταστάσεις της στη βιομηχανική περιοχή της Θεσσαλονίκης εκτείνονται σε μια έκταση 270 στρεμμάτων, με καλυμμένη επιφάνεια 60.000 τετραγωνικά μέτρα.

Επίσης θα πρέπει να σημειωθεί ότι η ΕΛΒΟ διαθέτει πιστοποιημένη γραμμή συναρμολόγησης αρμάτων μάχης Leopard και σταθμό διαγνωστικών και συντήρησής τους. Επίσης έχει σημαντικό εξοπλισμό και δικαιώματα πνευματικής και βιομηχανικής ιδιοκτησίας, όπως το σήμα και ο διακριτικός τίτλος «ΕΛΒΟ», αλλά και σημαντική τεχνογνωσία, σχέδια, άδειες και πατέντες. Οι 330 τελευταίοι εργαζόμενοι στην εταιρεία έχουν μεταταχθεί σε άλλες θέσεις στο Δημόσιο.

Παράλληλα, έχει ένα ακόμη πλεονέκτημα καθώς το υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών σχεδιάζει την ανανέωση του στόλου του ΟΑΣΑ και ΟΑΣΘ με 1000 λεωφορεία, project στο οποίο η ΕΛΒΟ μπορεί να αναλάβει σημαντικό κομμάτι της εργολαβίας για την συναρμολόγηση εξαρτημάτων των νέων οχημάτων.

Στο νέο διαγωνισμό λόγο θα έχει τόσο το υπουργείο Οικονομικών, καθώς το Δημόσιο θα διατηρεί το δικαίωμα, να αποκτήσει έναντι τιμήματος το 21% της ΕΛΒΟ μετά από μια τριετία, όσο και το υπουργείο Εθνικής Άμυνας το οποίο έχει εμπλοκή για δύο λόγους: θα πρέπει να δώσει την άδεια χρήση περιουσιακών του στοιχείων που βρίσκονται στις εγκαταστάσεις, ενώ θα πρέπει να έχει δυνατότητα να καλύψει πιθανές ανάγκες του στο μέλλον.


Αντιόπη Σχοινά
businessdaily.gr