Τρίτη 29 Ιανουαρίου 2019

Το Μετρό Θεσσαλονίκης, ραχοκοκαλιά των αστικών συγκοινωνιών της πόλης.


Πλησιάζει η μέρα της λειτουργίας του Μετρό Θεσσαλονίκης και τα σχέδια για τη λειτουργία των αστικών συγκοινωνιών της πόλης πρόκειται κυριολεκτικά να μεταμορφωθεί.
Το πρώτο που θα δούμε όταν σταδιακά θα λειτουργήσει και η γραμμή Καλαμαριάς το 2021 είναι να μετατρέπεται σε ραχοκοκαλιά του συστήματος μεταφορών και ο σημερινός μονοκράτορας ΟΑΣΘ να ακολουθήσει τη μοίρα της ΟΣΥ στην Αθήνα, δηλαδή να λειτουργεί ως τροφοδότης, να κινείται περισσότερο περιφερειακά παρά κεντρικά και να υφίσταται μείωση γραμμών.

Η αλλαγή αυτή δεν πρόκειται να γίνει σε μία μέρα. Σταδιακά από το τέλος του 2020 μέχρι τα μέσα του 2021 η Θεσσαλονίκη θα αποκτήσει 14,4χλμ υπόγειων γραμμών και 17 σταθμούς σε 2 γραμμές με μόνη εκρεμμότητα το σταθμό ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ.

Αυτές οι 2 γραμμές όπως συνέβη και στην Αθήνα θα συβάλλουν στη δραστική βελτίωση των αστικών μετακινήσεων, θα συμβάλουν στη μείωση έκλυσης αέριων ρύπων και γενικά θα είναι η βάση για την μελλοντική επέκταση του Μετρό και σε άλλες περιοχές της Μητροπολιτικής Θεσσαλονίκης. Η Μίκρα, η Νέα Ελβετία, ο Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός θα αποτελέσουν μερικούς από τους νέους μεγάλους συγκοινωνιακούς κόμβους της πόλης και θα ορίσουν πόσα λεωφορεία χρειάζεται η πόλη.

Με την προσθήκη των επεκτάσεων προς Κορδελιό, Ευκαρπία και Αεροδρόμιο, τα δρομολογια των λεωφορείων θα μειωθούν ακόμα περισσότερο. Αυτή η αλλαγή θα βοηθήσει εκτός από τη μείωση του μεγάλου κυκλοφοριακού φόρτου της πόλης και στη μείωση των εκπομπών αέριων ρύπων που εκλύεται στην πόλη. 

Αν σε αυτό προσθέσουμε και την μέχρι σήμερα πρόθεση του Υπουργείου Υποδομών να προχωρήσει σε αγορά νέας γενιάς λεωφορείων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη πολλά από τα οποία θα είναι ηλεκτροκίνητα και φυσικού αερίου, τότε τα αποτελέσματα συνολικά για την πόλη θα μπορούν να είνα ακόμα πιο θετικά, περιβαλλοντικά και συγκοινωνιακά.

Σε όλο αυτό το υποθετικό σήμερα σενάριο, το Μετρό Θεσσαλονίκης θα παίξει τον κρίσιμο ρόλο του βασικού παίκτη. Για αυτό είναι και πιο κρίσιμο να δούμε τις εργασίες να ολοκληρώνονται το συντομότερο δυνατό και από το 2020, να βλέπουμε τμήμα-τμήμα το δίκτυο υπόγειου σιδηρόδρομου της πόλης να μεγαλώνει και τελικά να αναλαμβάνει τον ρόλο αυτό.

Νίκος Καραγιάννης
ypodomes.com