Τετάρτη, 29 Ιουνίου 2016

Το δυστύχημα, οι απαγχονισμοί και ο... λήσταρχος Γιαγκούλας.

Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΟΥ ΣΤΑΘΜΟΥ ΔΟΞΑΡΑ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΟΥΣ


* Την Παρασκευή 1η Ιουλίου η Πανελλήνια Συνάντηση Σιδηροδρομικών στο εκκλησάκι των Αγίων Αναργύρων που έγινε με αφορμή το δυστύχημα του 1972
Μπορεί για τους περισσότερους ο πρώην σιδηροδρομικός σταθμός του Δοξαρά λίγο έξω από τη Λάρισα να μην έχει ιδιαίτερη σημασία όμως για τους σιδηροδρομικούς της Λάρισας όσο και όλης της Ελλάδας έχει.
Άλλωστε την Παρασκευή 1η Ιουλίου στην πανήγυρη των Αγίων Αναργύρων στο φερώνυμο εκκλησάκι στον Δοξαρά η συνάντηση των σιδηροδρομικών θα λάβει πανελλήνια μορφή μετά και το αντίστοιχο προσκλητήριο που απηύθυνε η Πανελλήνια Ομοσπονδία Συνταξιούχων Σιδηροδρομικών (ΠΟΣΣ) και τα σιδηροδρομικά σωματεία της Λάρισας.

Ο λόγος είναι να βρεθούν στο εκκλησάκι που κτίστηκε στη μνήμη θυμάτων σιδηροδρομικών, στο μεγάλο δυστύχημα του 1972.

Με αφορμή αυτό ο πρόεδρος των συνταξιούχων «Άγιος Φίλιππος» κ. Γιάννης Πολυμέρου άνοιξε το «βιβλίο» των αναμνήσεων και εξήγησε στην «Ε» τη σημασία του συγκεκριμένου σταθμού αναφερόμενος τόσο στους Γερμανούς όσο και στη σπάνια ιστορία του λήσταρχου Γιαγκούλα.

Click to enlarge image 3.jpg
Click to enlarge image 4.jpg
«Το σιδηροδρομικό δυστύχημα έγινε την 1η Νοεμβρίου 1972, με σύγκρουση εμπορικής και επιβατικής αμαξοστοιχίας στο 326,6 χλμ. της γραμμής Αθήνας- Λάρισας, στο μέσον των σταθμών Δοξαρά και Κραννώνα. Το εκκλησάκι κτίστηκε με δαπάνες των σιδηροδρομικών στη μνήμη των θυμάτων Δημήτρη Τσακαλέα μηχανοδηγού και Κώστα Τουρούτσικα προϊσταμένου αμαξοστοιχίας. Η επιτροπή που συστάθηκε αποτελούνταν από τους (θανόντες πλέον) Χρήστο Τριανταφύλλου, Αλέκο Τσακμάκη και Θανάση Θυμούλια όσο και από τους (επιζώντες σήμερα): Γιάννη Παπαδημητρίου, Σοφία Νασίκα και Γιώργο Άννη» τόνισε ο κ. Πολυμέρου που ανέφερε πως το ίδιο έτος λίγο νωρίτερα είχε συμβεί και ένα άλλο δυστύχημα. Αναφέρθηκε και σε μια σειρά απαγχονισμών στο σημείο λέγοντας πως «στις 12.5.1944 στα τηλεγραφόξυλα στον σταθμό του ΟΣΕ στο Δοξαρά έγινε απαγχονισμός 24 κρατουμένων από τους Γερμανούς. Τους πήραν από εδώ και τους πήγαν εκεί» και έκλεισε αναφερόμενος στην ιστορία με την πρώτη ληστεία σε σιδηροδρομική αμαξοστοιχία.

Click to enlarge image 2.jpg
«Στις 9.4.1924 ερχόταν η αμαξοστοιχία από Αθήνα για Θεσσαλονίκη. Στις 20.30 μια ομάδα ληστών κατέλαβαν τον σταθμό του Δοξαρά και φίμωσαν τον σταθμάρχη. Κατέστρεψαν την τηλεγραφική μηχανή και τοποθέτησαν κόκκινο φως στις ράγες. Σταμάτησε το τρένο στη μία τα ξημερώματα και με τυφέκια μάλνιχερ ανέβηκαν και πήραν ό,τι χρήματα είχαν και κοσμήματα. Γλίτωσε όμως ένας υπάλληλος με 2 εκ. που πήγαινε στη Θεσσαλονίκη.

Μέσα ήταν ο τότε υπουργός Κοινωνικής Πρόνοιας κ. Πάζης. Κατ’ άλλους το ποσό που εκλάπη είναι 400 χιλ. δραχμές και ύποπτος θεωρήθηκε ο λήσταρχος Γιαγκούλας. Ο Γιαγκούλας πήγαινε να πιάσει όμηρο τον πρωθυπουργό Αλ. Παναναστασίου διότι υπολόγιζε πως θα ήταν μέσα στο τρένο» και καταλήγει: «Στην Ελλάδα, μια ένοπλη ληστεία σε τρένο ήταν πρωτόγνωρο γεγονός και αποτέλεσε πρώτο θέμα στις εφημερίδες της εποχής».

* Σύμφωνα με το πρόγραμμα, η ΠΟΣΣ, ο Πανελλήνιος Σύλλογος Συνταξιούχων Σιδηροδρομικών Λάρισας « Ο Άγιος Φίλιππος», το Πολιτιστικό Κέντρο Σιδηροδρομικών, ο Σύλλογος Φίλων Σιδηροδρόμου Λάρισας και η επιτροπή του ναού, ανήμερα της εορτής θα τελέσουν θεία λειτουργία με θείο κήρυγμα, αρτοκλασία, λιτάνευση της ιερής εικόνας και μνημόσυνο για την ανάπαυση των ψυχών των φονευθέντων και όλων των σιδηροδρομικών, που έχουν αποβιώσει και των μελών των οικογενειών τους. Έχουν κληθεί να παραστούν οι διοικήσεις του ομίλου ΟΣΕ και οι αρχές του ν. Λάρισας. Το λεωφορείο θα αναχωρήσει από τον Σ. Σ. Λάρισας στις 8.30 το πρωί. Πληροφορίες και δηλώσεις συμμετοχής στα τηλέφωνα 6977-137.255 και 6945-636.829.

Συντάκτης: Κώστας Γκιάστας
Πηγή: eleftheria.gr