Τρίτη, 29 Ιουλίου 2014

Τα σχέδια των «Ρωσικών Σιδηροδρόμων» στην Ελλάδα

Οι «Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι» σκοπεύουν να συμμετάσχουν στις διαδικασίες ιδιωτικοποίησης που έχουν αρχίσει στην Ελλάδα και ελπίζουν στην απόκτηση σημαντικών ελληνικών περιουσιακών στοιχείων

Ένα ενδιαφέρον ρεπορτάζ υπήρξε στο ρωσικό πρακτορείο ITAR-TASS, αναφερόμενο στο ενδιαφέρον των Ρώσων -συγκεκριμένα των «Ρωσικών Σιδηροδρόμων»- για την απόκτηση του λιμένα της Θεσσαλονίκης, του τοπικού φορέα σιδηροδρόμων ΤΡΑΙΝΟΣΕ, καθώς και επιχειρήσεων επισκευής των συρμών.

Ανεξάρτητα από τις κυρώσεις που επέβαλαν οι χώρες της Δύσης στη Ρωσία, ο πρόεδρος των «Ρωσικών Σιδηροδρόμων» κ. Βλαντίμιρ Γιακούνιν δήλωσε ότι «δεν βλάπτουν μόνο τη Ρωσία, αλλά και ολόκληρο τον ευρωπαϊκό επιχειρηματικό χώρο». Παρ’ όλα αυτά, οι «Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι» σκοπεύουν να συμμετάσχουν στις διαδικασίες ιδιωτικοποίησης που έχουν αρχίσει στην Ελλάδα και ελπίζουν στην απόκτηση σημαντικών ελληνικών περιουσιακών στοιχείων.

Μιλώντας στο πρόσφατο συνέδριο «Μεγάλη επανεκτίμηση της Ευρώπης - Σημείο καμπής για την Ελλάδα», το οποίο οργάνωσε το περιοδικό The Economist, ο κ. Γιακούνιν επέκρινε τις πολιτικές αποφάσεις για επιβολή κυρώσεων, οι οποίες «επηρεάζουν αρνητικά την ατμόσφαιρα μεταξύ των ξένων επενδυτών».

Κατά την διάρκεια της ομιλίας του επιβεβαίωσε το ενδιαφέρον για τις ιδιωτικοποιήσεις στην Ελλάδα, αναφέροντας ότι: «Εμείς έχουμε πολύ σοβαρές προθέσεις για τις υφιστάμενες εδώ δυνατότητες και βρισκόμαστε σε στενή επαφή με την ελληνική κυβέρνηση. Έχουμε στρατηγικά σχέδια, δεν είμαστε κερδοσκόποι που θέλουν να αγοράσουν κάτι και μετά γρήγορα να το πουλήσουν».

Όσον αφορά τους ελληνικούς σιδηροδρόμους, ο Γιακούνιν θεωρεί ότι τα συσσωρευμένα στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ χρέη των 800 εκατ. ευρώ πρέπει να διαγραφούν πριν από την ιδιωτικοποίηση της συγκεκριμένης εταιρίας. Πιθανόν, αυτά συγκεκριμένα τα επενδυτικά ζητήματα συζήτησε ο Γιακούνιν επί μία ώρα με τον Έλληνα πρωθυπουργό κ. Αντώνη Σαμαρά, προ ημερών.

Όπως είχε αναφέρει προηγουμένως η Rossiyskaya Gazeta, η σημερινή ελληνική κυβέρνηση θεωρεί τη ροή ξένων επενδύσεων ως βασικότατο στόχο, ιδιαίτερα σε συνδυασμό με την έξοδο της χώρας από την οικονομική ύφεση, η οποία έχει ξεκινήσει. Ωστόσο, η πιθανή έλευση μεγάλων ρωσικών επιχειρήσεων στη χώρα, θα βρεθεί «κάτω από το μικροσκόπιο» της ΕΕ, που θα αντιμετωπίσει το ενδεχόμενο αυτό -το λιγότερο- με επιφυλάξεις.

«Όταν αναφερόμαστε στις ιδιωτικοποιήσεις στην Ελλάδα, θα πρέπει να έχουμε υπόψη ότι τα ζητήματα αυτά δεν εξαρτώνται μόνο από την ελληνική κυβέρνηση, αλλά σε σημαντικό βαθμό και από τη στάση της ΕΕ», επεσήμανε ο πρόεδρος των «Ρωσικών Σιδηροδρόμων».

Είναι φυσικό να αντιλαμβάνονται, πως παρά τα σχέδιά τους και τις -ενδεχομένως- δελεαστικές προσφορές, οι Ρώσοι θα επενδύσουν ό,τι επιτραπεί από την Δύση, ας μη κρυβόμαστε. Και είναι προφανές, πως επενδύσεις στρατηγικού τύπου δεν θα επιτραπούν. Εδώ φθάσαμε στο σημείο να διαμαρτύρονται οι Ρώσοι για αδικαιολόγητες καθυστερήσεις στην παραλαβή της βίζας για τουρισμό στην Ελλάδα, που δεν υπήρχαν προηγουμένως (πολλοί έρχονται και μπορεί να γίνουν συμπαθείς στους Έλληνες - μη βιαστείτε να το αντικρούσετε).

Πάντως, η εταιρεία έχει καταθέσει επίσης προσφορά για συμμετοχή στο διαγωνισμό για την ιδιωτικοποίηση των ελληνικών σιδηροδρόμων (ΤΡΕΝΟΣΕ) και του λιμανιού της Θεσσαλονίκης. Το ενδιαφέρον για περιουσιακά στοιχεία στη «RZD», το εξηγούν με την ιδέα της δημιουργίας μεταφορικών διαδρόμων μεταξύ της ΕΕ και της Ασίας.

Για την ιστορία έχει ήδη υπογραφεί στη Μόσχα συμφωνία για τη χορήγηση ρωσικής κρατικής εξαγωγικής πίστωσης στη Σερβία, για τον εκσυγχρονισμό των Σερβικών Σιδηροδρόμων. Το ποσό του δανείου είναι 800 εκατομμύρια δολάρια και η Σερβία θα χρηματοδοτήσει περίπου το 15% του συνόλου των εργασιών.

Η σύμβαση προβλέπει επίσης την κατασκευή και την ηλεκτροδότηση 15 km της δεύτερης σιδηροδρομικής γραμμής «Βελιγράδι - Πάντσεβο», την ανακατασκευή έξη τμημάτων του Πανευρωπαϊκού Διαδρόμου συνολικού μήκους 112 km, καθώς και την ανακατασκευή του σερβικού τμήματος της σιδηροδρομικής γραμμής Βελιγραδίου - Μπαρ, συνολικού μήκους 200 km.

Ο Μακεδών
voria