Τετάρτη, 23 Ιουλίου 2014

2004-2014: 10 xρόνια ξανά Τραμ στην Αθήνα


Το νέο Αθηναϊκό Τραμ έκλεισε 10 χρόνια ζωής! Ήταν στις 19 Ιουλίου 2004, λίγες εβδομάδες πριν την έναρξη των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας, όταν το νέο μέσο λειτούργησε επίσημα και με επιβάτες κάνοντας τα πρώτα του δειλά βήματα στην πρωτεύουσα της χώρας.

Ουσιαστικά το νέο Τραμ οφείλει την παρουσία του στην Αθήνα στους Ολυμπιακούς Αγώνες της Αθήνας. Όταν διαπιστώθηκε η απουσία μέσων σταθερής τροχιάς σε Φάληρο, Ελληνικό όπου υπήρχαν Ολυμπιακοί πόλοι, αποφασίστηκε η κατασκευή γραμμής Τραμ που θα εξυπηρετούσε τις μετακινήσεις και η κατασκευή θα ήταν σύντομη χρονικά.

Τα έργα ξεκίνησαν το 2002 και ολοκληρώθηκαν εν μέσω διαμαρτυριών και ενστάσεων από τους Δημάρχους των παραλιακών κυρίως Δήμων. Προβλήματα εμφανίστηκαν και στο κέντρο της πόλης λόγω των αρχαιολογικών μνημείων, λόγος που έφερε μικρή αλλαγή στην χάραξη. Η ολοκλήρωση και λειτουργία θεωρήθηκε τότε από πολλούς ανώριμη.

Και όντως τα πρώτα βήματα ήταν λίγο τραυματικά. Δυσλειτουργίες, μικροπροβλήματα, χαμηλές ταχύτητες, λίγο απογοήτευσαν τους Αθηναίους. Με το πέρασμα των χρόνων η λειτουργία του Τραμ έγινε καλύτερη.

Το δίκτυο του 2004 είναι σχεδόν ίδιο με το σημερινό. Από το Σύνταγμα μέχρι την παραλία του Παλαιού Φαλήρου διασχίζοντας κάθετα τον Νέο Κόσμο και τη Νέα Σμύρνη. Μία παραλιακή γραμμή από τη Γλυφάδα μέχρι το Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας, στο Φάληρο. Το 2007 υπήρξε η μοναδική μέχρι σήμερα επέκταση 700 μέτρων από τη Γλυφάδα στη Βούλα. Σήμερα το μικρό αυτό δίκτυο μετακινεί περίπου 65.000 επιβάτες καθημερινά.

Το δίκτυο αυτό διαθέτει 27 χιλιόμετρα μήκος και 48 σταθμούς. Από αυτούς μερικοί σταθμοί συνδέονται με σταθμούς Μετρό δημιουργώντας σημαντικούς συγκοινωνιακούς κόμβους. Στο ΣΕΦ το μέσο συνδέεται με το σταθμό ΦΑΛΗΡΟ της γραμμής 1, στους σταθμούς Συγγρου/Φιξ και Νέος Κόσμος συνδέεται με τους αντίστοιχους σταθμούς της γραμμής 2 ενώ στον τερματικό σταθμό ΣΥΝΤΑΓΜΑ συνδέεται με τους αντίστοιχους σταθμούς των γραμμών 2 και 3.

Παρά τις διάφορες προσπάθειες που έγιναν κατά καιρούς οι διαφημισμένες επεκτάσεις του μέσου παρέμειναν εγκλωβισμένες για χρόνια. Μεγαλόπνοα σχέδια παρουσιάστηκαν και ξαναπαρουσιάστηκαν αλλά η εφαρμογή τους δεν έγινε ποτέ.

Τελικά το 2011 η Αττικό Τραμ συγχωνεύεται και το κατασκευαστικό της κομμάτι το αναλαμβάνει η Αττικό Μετρό ΑΕ. Μετά από την πρώτη περίοδο «προσαρμογής» το σχέδιο επεκτάσεων του μέσου άρχισε να ανακάμπτει.

Ο διαγωνισμός που ξεκίνησε για την πρώτη μεγάλη επέκταση από το Φάληρο μέχρι το κέντρο και το λιμάνι του Πειραιά με μονή γραμμή που δημιουργεί μία πρότυπη κυκλική γραμμή ολοκληρώνεται επιτυχώς στις 15 Ιανουαρίου 2013 και διάρκεια σύμβασης 25 μήνες (ολοκλήρωση Φεβρουάριος 2015).

Τώρα, έχοντας κλείσει 18 μήνες ζωής η μέχρι τώρα πρόοδος θεωρείται φτωχή καθώς έχουν ξεκινήσει να στήνονται εργοτάξια και να αποκλείονται λωρίδες κυκλοφορίας αλλά ακόμα είναι αποσπασματικά.

Με τις καλύτερες προϋποθέσεις το έργο θα ολοκληρωθεί στα τέλη του 2015 ή τις αρχές του 2016 και λειτουργία το καλοκαίρι του 2016. Θα έχει μήκος 5,4 χιλιόμετρα και θα διαθέτει 11 σταθμούς.

Από αυτούς 2 θα συνδέονται με τους σταθμούς Μετρό ΠΕΙΡΑΙΑΣ (γραμμές 1 και 3-υπό κατασκευή-) και ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ (γραμμή 3-υπό κατασκευή-). Από τους συγκοινωνιολόγους θεωρείται ως η ενδεδειγμένη λύση για την εμπορική βιωσιμότητα του μέσου καθώς θα προσφέρει περίπου 25.000 νέους επιβάτες καθημερινά.

Η δεύτερη επέκταση που θα δούμε να ξεκινά το 2015 είναι η επέκταση ΣΥΝΤΑΓΜΑ-Λ.ΠΑΤΗΣΙΩΝ μέσω της Ανάπλασης Πανεπιστημίου και το πρόγραμμα Re-think Athens του Ίδρύματος Ωνάση. Θα διαθέτει 4 στάσεις, 2,2 χιλιόμετρα γραμμής και θα τερματίζει στην Πλατεία Αιγύπτου, στην συμβολή της Λεωφόρου Πατησίων και Λεωφόρου Αλεξάνδρας.

Με τις καλύτερες προοπτικές η λειτουργία του έργου τοποθετείται στις αρχές του 2017. Σταθμοί ανταπόκρισης με το Μετρό θα υπάρχουν στους σταθμούς Πανεπιστήμιο (γραμμές 2 και 4-μελλοντικά-), Ομόνοια (γραμμές 1 και 2).

Για το μέλλον υπάρχουν αρκετές επεκτάσεις υπό συζήτηση όμως πιθανότατα αυτές που θα δούμε να παίρνουν το δρόμο της υλοποίησης είναι οι:
-Λ.ΠΑΤΗΣΙΩΝ-ΑΝΩ ΠΑΤΗΣΙΑ (επί της Λεωφόρου Πατησίων)
-Λ.ΠΟΣΕΙΔΩΝΟΣ-Λ.ΒΟΥΛΙΑΓΜΕΝΗΣ (μέσω του χώρου του Ελληνικού)
-ΣΥΓΓΡΟΥ/ΦΙΞ-ΠΑΛΑΙΟ ΦΑΛΗΡΟ (επί της Λ.Συγγρού)

Υπάρχουν επίσης σωρεία επεκτάσεων προς:
-ΚΕΡΑΤΣΙΝΙ
-ΦΡΕΑΤΙΔΑ/ΧΑΤΖΗΚΥΡΙΑΚΕΙΟ
-ΚΑΜΙΝΙΑ
-ΚΑΛΛΙΘΕΑ
ΓΡΑΜΜΗ ΣΤ.ΛΑΡΙΣΗΣ-ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟΥΠΟΛΗ

Νίκος Καραγιάννης
ypodomes.com