Τρίτη 24 Ιουνίου 2014

ΤΡΑΙΝΟΣΕ: «Καθαρή» από χρέη στον ιδιώτη αγοραστή

της Μάρως Τσαντήλα
Βεβαιότητα ότι το ζήτημα των κρατικών ενισχύσεων προς την ΤΡΑΙΝΟΣΕ δε θα αποτελέσει εμπόδιο στην ιδιωτικοποίηση της εταιρείας εκφράζει το υπουργείο μεταφορών. Δεν έχει κλείσει ο φάκελος της υπόθεσης για την ΕΕ.
Κανένα πρόβλημα δεν θα υπάρξει στην ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ από το ζήτημα των κρατικών ενισχύσεων, τις οποίες η Ευρωπαϊκή Ένωση θεωρεί παράνομες, σύμφωνα με το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων.

Απαντώντας ουσιαστικά στις αναφορές του προέδρου των Ρωσικών Σιδηροδρόμων κ. Γιακούνιν ότι η ρωσική εταιρεία είναι έτοιμη να αποκτήσει ελληνικές εταιρείες, υπό την προϋπόθεση ότι αυτές δεν θα έχουν ανοικτά ζητήματα χρεών, υψηλόβαθμός παράγοντας του ΥΠΟΜΕΔΙ ανέφερε χθες ότι ο ιδιοκτήτης, που θα προκύψει από διαδικασία αποκρατικοποίησης, θα αναλάβει μια εταιρεία καθαρή και απαλλαγμένη από τέτοια θέματα.

Μάλιστα από την πλευρά του υπουργείου υπενθυμίζονταν, προκειμένου να ξεκινήσει η διαδικασία αποκρατικοποίησης, ο τότε αρμόδιος επίτροπος της ΕΕ κ. Χοακίν Αλμούνια είχε στείλει προς το υπουργείο επιστολή στην οποία σημειώνονταν ότι αν η ΤΡΑΙΝΟΣΕ πωληθεί θα αρθεί η διαδικασία ελέγχου για τις κρατικές ενισχύσεις, ύψους περίπου 800 εκατομμύριων ευρώ, που είχε ξεκινήσει η Ένωση. Μάλιστα το θέμα των ενισχύσεων πρόκειται να πάψει να ερευνάται ανεξάρτητα από το τίμημα στο οποίο θα πωληθεί η εταιρεία.

Σύμφωνα με το υπουργείο, μοναδικός όρος που ετίθετο από την ΕΕ για την διαγραφή της υπόθεσης των χρεών ήταν από την διαδικασία αποκρατικοποίησης να προκύψει αγοραστής.

Το ΤΑΙΠΕΔ «τρέχει» την διαδικασία ιδιωτικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ εδώ και σχεδόν ένα χρόνο. Την εταιρεία, η οποία αποκρατικοποιείται παράλληλα με την ΕΕΣΣΤΥ (εταιρεία της συντήρησης του τροχαίου υλικού) διεκδικούν οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι RZD σε κοινό σχήμα με την ΓΕΚ- ΤΕΡΝΑ, η γαλλική SNCF και η ρουμανική Grupo Feroviar Roman. Κάποιες πληροφορίες αναφέρουν ότι ίσως οι ενδιαφερόμενες εταιρείες κληθούν να καταθέσουν στις δεσμευτικές προσφορές τους ως το τέλος Ιουλίου. Ωστόσο το πλέον πιθανό είναι ότι η διαδικασία αυτή θα πάει για Σεπτέμβριο.
Δίκαιη τιμή

Ο Βλαντιμίρ Γιακούνιν, ισχυρός άνδρας των Ρωσικών Σιδηροδρόμων, πραγματοποίησε μία ακόμη ηχηρή παρέμβαση σημειώνοντας, μεταξύ άλλων, σε δηλώσεις του προς το ρωσικό πρακτορείο ειδήσεων ότι η RZD ενδιαφέρονται για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αλλά και τον Οργανισμό Λιμένος Θεσσαλονίκης.

Ο κ. Γιακούνιν δεν ποσοτικοποίησε το τίμημα που είναι διατεθειμένη να δώσει η RZD προκειμένου να αποκτήσει τις υπό αποκρατικοποίηση ελληνικές εταιρείες. Σημείωσε όμως ότι «ανταποκρίνεται στην αντίληψη των Ρωσικών Σιδηροδρόμων για μια δίκαιη τιμή».
Ορθάνοικτο το ενδεχόμενο απολύσεων

Τέλος ο ίδιος άφησε εντελώς ανοικτό το ενδεχόμενο απολύσεων προσωπικού σε περίπτωση που η εταιρεία του αποκτήσει κάποια από τις εταιρείες που διεκδικεί, αφού πλην της ΤΡΑΝΟΣΕ η RZD έχει προσέλθει και εκδηλώσει κατ' αρχήν ενδιαφέρον και για την ΕΕΣΣΤΥ.

«Δεν έχει νόημα να κουβεντιάζουμε αν είναι νόστιμο ή όχι το φαγητό όταν ακόμα δεν έχει σερβιριστεί», ανέφερε ενώ υποστήριξε πως «είναι ανεπίκαιρο να μιλήσουμε για τους εργαζόμενους, πόσοι, πώς εργάζονται ή απολύονται».

«Κάναμε έρευνα και διαπιστώσαμε ότι ο όμιλος ΟΣΕ είναι σε άθλια κατάσταση, να πω ό,τι δεν μπορείς να διατηρείς μια εταιρεία όπως έναν οίκο ευγηρίας, ούτε να την μετατρέπεις σε οίκο κοινωνικής πρόνοιας, αυτό είναι μια απόλυτα καθαρή και αντικειμενική προσέγγιση και νομίζω ότι οι Έλληνες φίλοι μας θα πρέπει να το κατανοήσουν», τόνισε.

Η παρέμβαση αυτή προκάλεσε, αν μη τι άλλο, αίσθηση, καθώς το προσωπικό στους ελληνικούς σιδηρόδρομους τα τελευταία χρόνια έχει μειωθεί δραματικά και ήδη, σε πολλές ειδικότητες προκύπτουν δυσκολίες να καλυφθούν οι ανάγκες με τους υπάρχοντες εργαζόμενους.