Πέμπτη, 26 Ιουνίου 2014

Σε τροχιά υλοποίησης ο προαστιακός της δυτικής Θεσσαλονίκης

της Μάρως Τσαντήλα
Με κόστος που υπολογίζεται στα 10 εκατομμύρια ευρώ και τη χρήση δικτύου του ΟΣΕ που σήμερα δεν χρησιμοποιείται οι δυτικές περιοχές της Θεσσαλονίκης θα αποκτήσουν προαστιακή σύνδεση. Εντεκα νέοι σταθμοί πρόκειται να δημιουργηθούν.
Σάρκα και οστά αρχίζει να παίρνει το σχέδιο για την δημιουργία προαστιακού σιδηρόδρομου στην Θεσσαλονίκη, o οποίος θα εξυπηρετεί τις δυτικές περιοχές της πόλης. Σήμερα αναμένεται να υπογραφεί σύμφωνo συνεργασίας για την ένταξη του έργου στο ΕΣΠΑ 2014 - 2020.
Το σύμφωνο θα υπογραφεί παρουσία του υπουργού Μεταφορών Μιχάλη Χρυσοχοϊδη από τους δημάρχους Θεσσαλονίκης, Δέλτα, Κορδελιού – Ευόσμου, Παύλου Μελά και Αμπελοκήπων- Μενεμένης. Επίσης στο σύμφωνο συνεργασίας θα συμμετέχουν ΟΣΕ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ, η Μητροπολιτική Αναπτυξιακή Θεσσαλονίκης, ο Οργανισμός Λιμένος (ΟΛΘ ΑΕ) και το Ινστιτούτο Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών / Εθνικού Κέντρου Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης.
Στόχος του συμφώνου είναι η από κοινού δράση των φορέων, προκειμένου να εξασφαλιστεί η αναγκαία χρηματοδότηση για την ωρίμανση του έργου, από εθνικούς ή ευρωπαϊκούς πόρους. Το κόστος του υπολογίζεται σε περίπου 10 εκατομμύρια ευρώ.
Μεταξύ άλλων, το προτεινόμενο προς ωρίμανση έργο θα περιλαμβάνει την ανακατασκευή και την επανάχρηση υφιστάμενου τμήματος μη ενεργού σιδηροδρομικού δικτύου του ΟΣΕ ή/και την κατασκευή νέων τμημάτων, ώστε να καταστεί λειτουργική η προαστιακή σιδηροδρομική σύνδεση περιοχών της Δυτικής Θεσσαλονίκης με το λιμάνι.
Επίσης, το έργο προβλέπει τη δρομολόγηση διαθέσιμων οχημάτων τύπου «RAIL BUS», καθώς και τηνκατασκευή 11 ενδιάμεσων στάσεων και τερματικών σταθμών στις ενδεικτικές θέσεις: Χρυσοστόμου Σμύρνης και Αισχύλου (Διαβατά), Νέα Μοναστηρίου και Αθανασίου Διάκου (Ελευθέριο – Κορδελιό), Νέα Μοναστηρίου και Επτανήσου (Εύοσμος), σταθμός ΚΤΕΛ «Μακεδονία», εμπορικό κέντρο "City Gate", Επτανήσου και Καραολή & Δημητρίου (Εύοσμος), Ελ. Βενιζέλου και Σοφοκλέους (Αμπελόκηποι), Παπαφλέσσα και Αγίας Κυριακής (Εύοσμος – Άνω Ηλιούπολη), Μικράς Ασίας και Καραολή & Δημητρίου (Σταυρούπολη) και στη Σίνδο και το Λιμάνι Θεσσαλονίκης (τερματικοί σταθμοί).
Στόχος του έργου είναι η λειτουργική διασύνδεση, με εναλλακτικό συγκοινωνιακό μέσο σταθερής τροχιάς, του κέντρου της Θεσσαλονίκης με τη Δυτική αστική και προαστιακή ζώνη της, καθώς και η ενδυνάμωση των δημοσίων συγκοινωνιών σε περιοχές της Θεσσαλονίκης που παραδοσιακά υποεξυπηρετούνται.
Με το έργο επίσης θα επιτυγχάνεται η διασύνδεση των αστικών μέσων συγκοινωνίας της Θεσσαλονίκης με το εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο (Λάρισα, Κατερίνη, Έδεσσα, Βέροια) και η αποσυμφόρηση του Κεντρικού Επιβατικού Σιδηροδρομικού Σταθμού.
Να σημειωθεί ότι το πείραμα της λειτουργίας σιδηρόδρομου προαστιακού τύπου είναι ιδιαίτερα επιτυχημένο στην πόλη της Πάτρας, όπου καταγράφει εξαιρετικές επιδόσεις σε επίπεδο επιβατικής κίνησης, αλλά και οικονομικών αποτελεσμάτων. Αντίθετα στην περίπτωση της Αθήνας οι επιδόσεις του προαστιακού δεν είναι τόσο επιτυχημένες κυρίως σε ό,τι αφορά το οικονομικό αποτέλεσμα.