Τρίτη 16 Δεκεμβρίου 2025

Το πρώτο τρένο με μπαταρία στην Ευρώπη τίθεται σε καθημερινή λειτουργία στο Σπλιτ


(Φωτογραφία: HŽPP)

Η Κροατία σημείωσε ένα σημαντικό ορόσημο στις βιώσιμες μεταφορές με την εισαγωγή του πρώτου επιβατικού τρένου με μπαταρία σε τακτική υπηρεσία στο Σπλιτ.

croatiaweek.com

Από χθες, 15 Δεκεμβρίου 2025, το νέο τρένο με μπαταρία λειτουργεί στη διαδρομή Σπλιτ – Κάστελ Στάρι – Σπλιτ, ενισχύοντας τις υπηρεσίες του προαστιακού σιδηροδρόμου στην μητροπολιτική περιοχή του Σπλιτ, ανακοίνωσε η Κροατική Υπηρεσία Μεταφορών Επιβατών Σιδηροδρόμων (HŽPP).

Το τρένο αναπτύχθηκε από την κροατική εταιρεία KONČAR στο πλαίσιο του έργου «Εφαρμογή Πράσινων Τεχνολογιών στις Σιδηροδρομικές Μεταφορές Επιβατών» , το οποίο χρηματοδοτείται από το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας 2021–2026 της Κροατίας.

Παρόλο που το τρένο χρησιμοποιείται από τον Σεπτέμβριο για δοκιμές και λειτουργίες στη γραμμή Virovitica-Bjelovar, η ολοκλήρωση ενός σταθμού φόρτισης στον σταθμό Split Predgrađe έχει πλέον επιτρέψει την πλήρη ένταξή του στην καθημερινή προαστιακή κυκλοφορία.
(Φωτογραφία: HŽPP)

Ο Υφυπουργός Ζάρκο Τούσεκ δήλωσε ότι το τρένο αντιπροσωπεύει ένα ιστορικό βήμα για τους κροατικούς και ευρωπαϊκούς σιδηροδρόμους, χαρακτηρίζοντάς το ως το πρώτο επιβατικό τρένο αυτού του είδους στην Ευρώπη που λειτουργεί πλήρως με μπαταρία.

Τόνισε τις συνεχιζόμενες επενδύσεις σε τροχαίο υλικό, με 70 νέα τρένα ήδη σε λειτουργία, 19 ακόμη υπό συμβόλαιο και σχέδια για σχεδόν 40 επιπλέον τρένα, συμπεριλαμβανομένων μοντέλων με μπαταρία και ηλεκτρομπαταρίες.

Ο Τούσεκ επιβεβαίωσε επίσης ότι η σιδηροδρομική γραμμή Ζάγκρεμπ-Σπλιτ θα ενταχθεί στο δίκτυο ΔΕΔ-Μ το 2024, ανοίγοντας το δρόμο για τον εκσυγχρονισμό που χρηματοδοτείται από την ΕΕ και τη μείωση του χρόνου διαδρομής στο μέλλον.

(Φωτογραφία: HŽPP)

Η εισαγωγή του τρένου με μπαταρία επέτρεψε στην HŽPP να προσθέσει 14 νέες καθημερινές υπηρεσίες μεταξύ Σπλιτ και Κάστελ Στάρι.

Από σήμερα, οι επιβάτες μπορούν να χρησιμοποιήσουν συνολικά 32 προαστιακά τρένα σε αυτήν τη διαδρομή. Δύο νέες στάσεις, το Sveti Kajo και το Solin Širina, έχουν επίσης ανοίξει, βελτιώνοντας την πρόσβαση και ενθαρρύνοντας τους επιβάτες να στραφούν από το οδικό στο σιδηροδρομικό δίκτυο.
(Φωτογραφία: HŽPP)

Ο Νομάρχης της Κομητείας Σπλιτ-Δαλματίας, Μπλαζένκο Μπόμπαν, τόνισε τα οφέλη για τους κατοίκους, επισημαίνοντας την αθόρυβη, άνετη και χωρίς εκπομπές ρύπων λειτουργία του τρένου, την αυξημένη συχνότητα δρομολογίων και τη βελτιωμένη τοπική συνδεσιμότητα.

Ο Διευθύνων Σύμβουλος της HŽPP, Ζέλικο Ούκιτς, δήλωσε ότι ο αριθμός των επιβατών στην κομητεία συνεχίζει να αυξάνεται, με περίπου 480.000 επιβάτες να αναμένονται φέτος, σημειώνοντας αύξηση 6% σε σχέση με το 2024. Αναμένεται περαιτέρω ανάπτυξη καθώς θα εισάγονται νέες γραμμές και τρένα.

(Φωτογραφία: HŽPP)


Το έργο των 17,1 εκατομμυρίων ευρώ περιλαμβάνει επίσης ένα τρένο ηλεκτρομπαταριών που λειτουργεί ήδη μεταξύ Ζάγκρεμπ και Μπιέλοβαρ, καθώς και έξι σταθμούς φόρτισης σε εθνικό επίπεδο.