Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου 2025

Το έργο του σιδηροδρόμου της Βόρειας Σιβηρίας σταμάτησε εν μέσω οικονομικών προκλήσεων και κυρώσεων



Σύμφωνα με τις πληροφορίες, το σχέδιο ανάπτυξης του Βόρειου Σιβηρικού Αγωγού ήταν μέρος των αναπτυξιακών σχεδίων για τις περιοχές της Σιβηρίας και της Άπω Ανατολής.

mezha.net

 Το προβλεπόμενο κόστος ξεπέρασε τα 50 τρισεκατομμύρια ρούβλια, κάτι που αποδείχθηκε αβάσταχτο για έναν προϋπολογισμό που είχε εξαντληθεί από τον πόλεμο και τις κυρώσεις. Η κατασκευή αναβλήθηκε αρκετές φορές και τελικά σταμάτησε.

Όπως σημειώνουν οι υπηρεσίες πληροφοριών, η ιδέα της σύνδεσης του Υπερσιβηρικού αγωγού με τις αρκτικές διαδρομές κατέρρευσε λόγω δύσκολων γεωλογικών συνθηκών και της ανάγκης κατασκευής σηράγγων στα σύνορα με την Κίνα.

Η εταιρεία Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι (RZD) δεν μπόρεσε να χρηματοδοτήσει το έργο. Μέχρι σήμερα, παραμένει υπό κυρώσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης, οι επενδύσεις της για το επόμενο έτος ανέρχονται συνολικά σε περίπου 1 τρισεκατομμύριο ρούβλια. Η Κίνα αρνήθηκε επίσης να αναλάβει το κόστος.

Παράλληλα, ο Βόρειο Γεωγραφικός Σιδηρόδρομος στην Αυτόνομη Περιφέρεια Γιαμάλο-Νένετς, ο οποίος επρόκειτο να εξασφαλίσει τη μεταφορά σχεδόν 24 εκατομμυρίων τόνων εμπορευμάτων ετησίως, επίσης πάγωσε. Το κόστος του εκτιμήθηκε σε 730 δισεκατομμύρια ρούβλια, αλλά δεν υπάρχουν χρήματα στον ρωσικό προϋπολογισμό.

Σύμφωνα με τις πληροφορίες, λόγω της ανισορροπίας της οικονομικής κατάστασης και των περιορισμών των κυρώσεων, η υλοποίηση της Βορειοσιβηρικής Κεντρικής Γραμμής έχει επί του παρόντος σταματήσει, γεγονός που θέτει υπό αμφισβήτηση τα σχέδια εκσυγχρονισμού των υποδομών μεταφορών της περιοχής.

«Έτσι, η ανατολική κατεύθυνση – κρίσιμης σημασίας για την πρόσβαση στις ασιατικές αγορές – παραμένει χωρίς υποδομές και οι πόροι της Ρωσίας δεν κατευθύνονται προς την ανάπτυξη, αλλά προς τη χρηματοδότηση του πολέμου».– Νοημοσύνη

Οι συνέπειες για τις περιφερειακές υποδομές και τη χρηματοδότηση είναι προφανείς: η διακοπή μεγάλων έργων υπονομεύει την εφοδιαστική αλυσίδα της περιοχής και το έλλειμμα του προϋπολογισμού περιορίζει τις δυνατότητες εκσυγχρονισμού και επέκτασης των μεταφορικών συνδέσεων.

Επιπτώσεις για τις περιφερειακές υποδομές και τη χρηματοδότηση

Στο πλαίσιο των τάσεων κρίσης στον τομέα των μεταφορών, αυξάνεται ο κίνδυνος επιβράδυνσης της ανάπτυξης της περιφερειακής οικονομίας και μείωσης της ανταγωνιστικότητας στην ασιατική κατεύθυνση, η οποία προηγουμένως θεωρούνταν προτεραιότητα για την επέκταση της εφοδιαστικής και των εξαγωγών.

Δεδομένης της κατάστασης και της περιορισμένης χρηματοδότησης, τα νέα έργα υποδομών ενδέχεται να παραμείνουν στα χαρτιά, γεγονός που απαιτεί προσεκτική αναθεώρηση των προτεραιοτήτων και των χρηματοδοτικών σχεδίων στην περιοχή.