Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου 2025

Οι ευρωπαϊκές σιδηροδρομικές ενώσεις ζητούν τη δημιουργία ενός διαδόχου του EU-Rail


Πέντε ευρωπαϊκές σιδηροδρομικές ενώσεις (CER, EIM, UIP, UITP και UNIFE) καλούν την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να δημιουργήσει έναν διάδοχο φορέα της εταιρικής σχέσης της Κοινής Επιχείρησης ΕΕ-Σιδηροδρόμων, στο πλαίσιο του προγράμματος «Ορίζων Ευρώπη», για τη συνέχιση και την τόνωση της ανάπτυξης του ευρωπαϊκού σιδηροδρομικού τομέα. 

railwaypro.com

Ταυτόχρονα, υποστηρίζουν την πρόταση της Επιτροπής για το νέο Ευρωπαϊκό Ταμείο Ανταγωνιστικότητας (ECF) στο πλαίσιο του επόμενου πολυετούς δημοσιονομικού πλαισίου (ΠΔΠ) 2028-2034.

Ο διάδοχος της Κοινής Επιχείρησης ΕΕ-Σιδηροδρόμων θα πρέπει να έχει ελάχιστη επένδυση 3 δισεκατομμυρίων ευρώ και 15 δισεκατομμυρίων ευρώ για τη φάση προ-υλοποίησης, ώστε να καταστεί δυνατή η κινητοποίηση μακροπρόθεσμων ιδιωτικών επενδύσεων, η αύξηση της ανταγωνιστικότητας του ευρωπαϊκού κλάδου εφοδιασμού με ενέργεια από τις σιδηροδρομικές μεταφορές, η συμβολή στην επίτευξη των πολιτικών στόχων του ενιαίου ευρωπαϊκού σιδηροδρομικού χώρου, αλλά και η κάλυψη των περιφερειακών/αστικών σιδηροδρομικών συστημάτων και, ως εκ τούτου, η ενίσχυση και η ανάπτυξη της ευρωπαϊκής μας βιομηχανίας.

Οι ενώσεις επισημαίνουν ότι ένα νομικό πλαίσιο θα πρέπει να διασφαλίζει ότι δεν απαιτείται καμία άμεση οικονομική συνεισφορά από τα μέλη, προκειμένου να διασφαλιστεί η ευρύτερη δυνατή συμμετοχή ιδιωτικών και δημόσιων φορέων. Οι συνεισφορές σε είδος θα πρέπει να αποτελούν επιλογή, η οποία θα διευκολύνει την πρόσβαση στην εταιρική σχέση, ιδίως για μικρούς παράγοντες, κυρίως στην τοπική, αστική αγορά σιδηροδρόμων. Οι συνεισφορές σε είδος ενισχύουν τη δέσμευση και την αφοσίωση του κλάδου σε έναν καινοτόμο σιδηροδρομικό τομέα.

Σύμφωνα με τους στόχους του προγράμματος «Ορίζων Ευρώπη», ο σύνδεσμος υποστηρίζει την καλύτερη ένταξη των ΜΜΕ και κάθε απλούστευση για τη μείωση του διοικητικού φόρτου, διασφαλίζοντας την εστίαση στο τεχνικό περιεχόμενο.

Επίσης, όσον αφορά τη δημιουργία του διαδόχου του EU-Rail, οι ενώσεις επισημαίνουν ότι θα πρέπει να υπάρχει σαφήνεια και προβλεψιμότητα όσον αφορά τις δημοσιονομικές δεσμεύσεις. Στο πλαίσιο αυτό, οι σταθερές δημοσιονομικές δεσμεύσεις θα πρέπει να αναλαμβάνονται σε αναλογία 50% από την ΕΕ και 50% από τον κλάδο. Επί του παρόντος, η συνεισφορά της ΕΕ είναι ευέλικτη, με μέγιστο 50%, με αποτέλεσμα το πρόβλημα ότι εάν η ΕΕ μειώσει τη συνεισφορά της, αυτό πρέπει να αντισταθμιστεί από τον κλάδο. Επίσης, δεδομένης της διάρκειας της συνεργασίας, θα πρέπει να υπάρχει κάποια ευελιξία για την προσαρμογή της κατανομής του προϋπολογισμού και των σχετικών ανταγωνιστικών προσκλήσεων.
Άλλα αιτήματα που υποβλήθηκαν από ενώσεις

Το επόμενο ΠΔΠ διαθέτει 1,8 τρισεκατομμύρια ευρώ, συμπεριλαμβανομένων 243 δισεκατομμυρίων ευρώ για το ECF και 51 δισεκατομμυρίων ευρώ για το επόμενο πρόγραμμα «Συνδέοντας την Ευρώπη» (CEF), που αφορά τις μεταφορές.

Αυτές οι επενδύσεις καταδεικνύουν τη δέσμευση της Ευρωπαϊκής Ένωσης στην τεχνολογική κυριαρχία, την πράσινη και ψηφιακή μετάβαση και την παγκόσμια ανταγωνιστικότητα. Σε αυτό το οικονομικό πλαίσιο, καλούμε την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και τα κράτη μέλη να διασφαλίσουν ότι τα κεφάλαια θα αποφέρουν συγκεκριμένα οφέλη σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση. Εκτός από τη δημιουργία του διαδόχου της Κοινής Επιχείρησης ΕΕ-Σιδηροδρόμων, οι ενώσεις ζητούν επίσης:Εξασφάλιση επαρκούς προϋπολογισμού για την έρευνα και την καινοτομία, εκ των οποίων το ήμισυ προέρχεται από το μέσο «Ορίζων Ευρώπη», ενώ το υπόλοιπο προέρχεται από την ευρωπαϊκή σιδηροδρομική βιομηχανία και τον ευρωπαϊκό σιδηροδρομικό τομέα, συν 15 δισεκατομμύρια ευρώ για χρηματοδότηση πριν από την ανάπτυξη μέσω του ECF, εθνικών και ιδιωτικών επενδύσεων, διασφαλίζοντας το απαραίτητο επίπεδο τεχνολογικής ωριμότητας και επιταχύνοντας την απορρόφηση από την αγορά.
Διατήρηση του πλαισίου συμπερίληψης εταιρικής σχέσης που συνδέει την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, τον Οργανισμό Σιδηροδρόμων της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ERA), τη βιομηχανία, τους φορείς εκμετάλλευσης, τους διαχειριστές υποδομών, τα ερευνητικά ιδρύματα και τις ΜΜΕ, αντανακλώντας τις οικονομικές συνεισφορές κάθε μέλους.
Διασφάλιση συνεργειών μεταξύ των συνιστωσών χρηματοδότησης των μεταφορών του ΠΔΠ. Ο ευρωπαϊκός σιδηροδρομικός τομέας εκφράζει την ισχυρή του υποστήριξη για το επόμενο χρηματοδοτικό μέσο CEF-Μεταφορές – τη ραχοκοκαλιά της πολιτικής επενδύσεων σε υποδομές μεταφορών της ΕΕ. Οι ενώσεις δηλώνουν ότι ο προϋπολογισμός CEF θα πρέπει να αυξηθεί στα 100 δισεκατομμύρια ευρώ προκειμένου να χρηματοδοτηθούν επαρκώς οι επενδύσεις στις μεταφορές και ότι η μεταφορά κεφαλαίων από εθνικά και περιφερειακά σχέδια εταιρικής σχέσης (NRPP) στη CEF θα πρέπει να παραμείνει δυνατή.
Επιπλέον, κατά την ανάπτυξη του ευρωπαϊκού σιδηροδρομικού τομέα, οι ενώσεις ζητούν τον καθορισμό και την περιγραφή των διαφορών, των κοινών σημείων και των δεσμών μεταξύ των προγραμμάτων NRPP του προγράμματος «Ορίζων Ευρώπη» και του CEF-Μεταφορές, από κοινού με τα ενδιαφερόμενα μέρη του τομέα, προκειμένου να αξιοποιηθούν στο έπακρο αυτά τα φιλόδοξα προγράμματα για την Ευρώπη.