
Οδηγώντας ένα τεράστιο φορτηγό ανυψωτικό, ο Ζάντος Νουρμαγκαμπέτοφ στοίβαζε εμπορευματοκιβώτια σε ένα τρένο προτού αυτό κατευθυνθεί στη στέπα του Καζακστάν, σε μια νέα σιδηροδρομική διαδρομή ζωτικής σημασίας για το εμπόριο Κίνας-Ευρώπης .
hurriyetdailynews.com
Η Κεντρική Ασία βρίσκεται εν μέσω μιας άνθησης της εφοδιαστικής, καθώς το Πεκίνο επενδύει σημαντικά στον Νέο Δρόμο του Μεταξιού - ένα τεράστιο δίκτυο χερσαίων μεταφορών που συνδέει την Κίνα με την Ευρώπη και μπορεί να βοηθήσει στην παράκαμψη της Ρωσίας και στη συντόμευση των εμπορευματικών διαδρομών.
Στα σύνορα του Καζακστάν με την Κίνα, η κάποτε ήρεμη μικρή πόλη Ντοστίκ, της οποίας το όνομα μεταφράζεται ως «φιλία», έχει γίνει ένας εκπληκτικά ζωτικός κόμβος στο παγκόσμιο εμπόριο.
«Παραλαμβάνουμε και αποστέλλουμε αγαθά κυρίως από την Ευρώπη, την Ασία και τη Ρωσία», δήλωσε ο Νουρμαγκάμπετοφ στο AFP, καθώς μετακινούσε εμπορευματοκιβώτια 20 τόνων χρησιμοποιώντας το βιομηχανικό περονοφόρο ανυψωτικό.
«Ένα τρένο 39 βαγονιών έχει μήκος περίπου 900 μέτρα. Πραγματοποιούμε αυτή την επιχείρηση σε 40 λεπτά», είπε ο Νουρμαγκάμπετοφ.
Στο πλάι των μεταλλικών κουτιών, τα ονόματα των μεγάλων κινεζικών κόμβων logistics — Xi'an και Zhengzhou — αποκαλύπτουν τα χιλιάδες χιλιόμετρα που έχουν ήδη διανύσει τα εμπορεύματα. Η Ευρώπη απέχει άλλα 4.000 και πλέον χιλιόμετρα.
Βρίσκεται στην πύλη Dzungarian, ένα ορεινό πέρασμα που συνδέει το Καζακστάν με την περιοχή Xinjiang της Κίνας, το Dostyk βρίσκεται κοντά στον «ηπειρωτικό πόλο της δυσπρόσιτης περιοχής» — το μέρος στη Γη που είναι πιο απομακρυσμένο από τον ωκεανό, ο οποίος απέχει περίπου 2.500 χιλιόμετρα.
Παρά τη γεωγραφική του απομόνωση, τους ισχυρούς ανέμους και τις συχνές αμμοθύελλες, το Ντόστικ είναι ο μεγαλύτερος εμπορευματικός σταθμός της χώρας και «κόμβος για το εξαγωγικό και εισαγωγικό εμπόριο», σύμφωνα με τον Ζανάτ Ουτεγκούλοφ των Σιδηροδρόμων του Καζακστάν.
Τα τρένα μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που διέρχονται από το Ντόστικ και την Αλασάνκου, την κινεζική πόλη στην άλλη πλευρά των συνόρων, έχουν δύο επιλογές για να φτάσουν στην Ευρώπη: Την παραδοσιακή διαδρομή μέσω Ρωσίας ή τη νέα Διεθνή Διακασπιανή Διαδρομή Μεταφορών (TITR) μέσω Κεντρικής Ασίας.
Η Ευρώπη υποστηρίζει τη δεύτερη, η οποία παρακάμπτει τη Ρωσία και έχει δει «αυξημένο ενδιαφέρον από τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία», ανέφερε σε έκθεσή της η Παγκόσμια Τράπεζα.
Για το Καζακστάν, μια τεράστια χώρα που εκτείνεται σε σχεδόν 3.000 χιλιόμετρα από την ανατολή προς τη δύση, η νέα διαδρομή παρουσιάζει μια τεράστια οικονομική ευκαιρία.
Περίπου το 85% όλων των σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών μεταξύ Κίνας και Ευρώπης διέρχεται από το Καζακστάν και ο πρόεδρος Κασίμ-Ζομάρτ Τοκάγιεφ έχει δηλώσει ότι θέλει η χώρα να αποτελέσει «χρυσή γέφυρα μεταξύ Κίνας και Ευρώπης».
Η πρωτοβουλία καταδεικνύει τη στρατηγική σημασία της Κεντρικής Ασίας, όπου η Ευρώπη και οι ΗΠΑ ανταγωνίζονται επίσης για επιρροή.
Η ανάπτυξη της διαδρομής, η οποία μπορεί να μειώσει τους χρόνους παράδοσης και επίσης να αποφύγει τη Διώρυγα του Σουέζ, ήταν ραγδαία.
Αν και το Καζακστάν και η Κίνα μοιράζονται σύνορα μήκους 1.800 χιλιομέτρων, τα πρώτα τρένα μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων προς την Ευρώπη ξεκίνησαν μόλις το 2013, δήλωσε ο αξιωματούχος των σιδηροδρόμων Ουτεγκούλοφ.
Η πλήρης εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία το 2022 και η επιβολή δυτικών κυρώσεων αποτέλεσαν σημαντική ώθηση για το TITR.
Ο όγκος του εμπορίου αυξήθηκε πάνω από έξι φορές μεταξύ 2021 και 2024, σύμφωνα με επίσημα στοιχεία του Καζακστάν .
Στο Ντόστικ, το πρόσφατο άνοιγμα μιας διπλής γραμμής θα μπορούσε να αυξήσει τα εμπορευματικά φορτία πέντε φορές — από 12 σε 60 ζεύγη τρένων καθημερινά με την κινεζική πλευρά, αναφέρει το Καζακστάν.
Σε μια πλατφόρμα που βρίσκεται υπό κατασκευή, μια γιγαντιαία χαλύβδινη πλάκα πρόκειται να φέρει το σύνθημα «Μία Ζώνη, Ένας Δρόμος», την επίσημη ονομασία της Κίνας για τον Νέο Δρόμο του Μεταξιού, μια πρωτοβουλία που ευνοήθηκε από τον Κινέζο Πρόεδρο Σι Τζινπίνγκ.