Τετάρτη 10 Δεκεμβρίου 2025

Νέος διάδρομος του ΝΑΤΟ που θα παρακάμπτει τα Τουρκικά Στενά



Βουκουρέστι/Σόφια/Αθήνα – Η Ελλάδα, η Βουλγαρία και η Ρουμανία υπέγραψαν επίσημα τριμερές Μνημόνιο Συνεργασίας για τη δημιουργία της Πλατφόρμας Διαδρόμου Μαύρης Θάλασσας - Αιγαίου (BACP), ενός στρατηγικού πολυτροπικού άξονα μεταφορών Βορρά-Νότου, ειδικά σχεδιασμένου για την ενίσχυση της ανατολικής πλευράς του ΝΑΤΟ, βελτιώνοντας παράλληλα την περιφερειακή συνδεσιμότητα.

greekcitytimes.com

Ο διάδρομος είναι ενσωματωμένος στο Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών (ΔΕΔ-Μ) της ΕΕ και διαρθρώνεται σε τρεις κύριους άξονες: Δυτικός άξονας : Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Σόφια – Βίντιν/Καλαφάτ – Κραϊόβα – Βουκουρέστι
Κεντρικός άξονας : Θεσσαλονίκη/Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο – Svilengrad – Ruse/Giurgiu – Βουκουρέστι – Siret (σύνορα με την Ουκρανία) – Ungheni (σύνορα της Δημοκρατίας της Μολδαβίας)
Ανατολικός άξονας : Αλεξανδρούπολη – Μπουργκάς/Βάρνα – Κωνστάντζα

Το πακέτο υποδομών περιλαμβάνει δρόμους, σιδηροδρόμους, εσωτερικές πλωτές οδούς, λιμάνια, αεροδρόμια, γέφυρες και πολυτροπικούς τερματικούς σταθμούς σε όλο το κεντρικό, εκτεταμένο και ολοκληρωμένο δίκτυο ΔΕΔ-Μ.

Ο Ευρωπαίος Επίτροπος για τις Βιώσιμες Μεταφορές και τον Τουρισμό, Απόστολος Τζιτζικώστας, δήλωσε:

«Η Ελλάδα, η Βουλγαρία και η Ρουμανία κάνουν ένα αποφασιστικό βήμα για την ενίσχυση του πιο στρατηγικού διαδρόμου Βορρά-Νότου στη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Αυτό θα ενισχύσει τη συνδεσιμότητα για τους πολίτες και τις επιχειρήσεις, ενισχύοντας παράλληλα την ασφάλεια, την ανταγωνιστικότητα και την ανθεκτικότητα της Ευρώπης στις περιοχές του Αιγαίου , της Μαύρης Θάλασσας και του Δούναβη. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα τις υποστηρίξει σε κάθε βήμα.»

Παρόλο που παρουσιάζεται ως ένα πολιτικό έργο συνδεσιμότητας και εμπορίου, διπλωματικές και στρατιωτικές πηγές επιβεβαιώνουν ότι ο πρωταρχικός στρατηγικός σκοπός του διαδρόμου είναι να εγγυηθεί ταχεία και αδιάλειπτη στρατιωτική κινητικότητα μεταξύ δύο βασικών κόμβων του ΝΑΤΟ: του λιμανιού και της βάσης ΗΠΑ/ΝΑΤΟ στην Αλεξανδρούπολη (Ελλάδα) και της αεροπορικής βάσης Mihail Kogălniceanu κοντά στην Κωνστάντζα (Ρουμανία). Η διαδρομή επιτρέπει στις συμμαχικές δυνάμεις και τον εξοπλισμό να παρακάμπτουν το συμφορημένο και γεωπολιτικά ευαίσθητο Στενό του Βοσπόρου που ελέγχεται από την Τουρκία.

Η πρωτοβουλία έχει επανειλημμένα τεθεί ως προτεραιότητα σε συναντήσεις με αξιωματούχους των ΗΠΑ και του ΝΑΤΟ από το 2022.

Η χρηματοδότηση θα συνδυάζει εθνικούς προϋπολογισμούς και μέσα της ΕΕ (ΔΣΕ, Ταμείο Συνοχής, Μηχανισμός Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας), με στόχο την ολοκλήρωση του κεντρικού δικτύου για το 2030 και το πλήρες δίκτυο έως το 2040–2050.