Τετάρτη 5 Νοεμβρίου 2025

11 δισεκατομμύρια δολάρια δαπανήθηκαν για το πρώτο εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο που συνδέει τα επτά Αραβικά Εμιράτα


ΗEtihad Rail είναι ένα δίκτυο σιδηροδρομικών υποδομών μήκους 1.200 χιλιομέτρων που συνδέει τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα (ΗΑΕ) και την περιοχή του Συμβουλίου Συνεργασίας του Κόλπου (GCC).

railway-technology.com

Η σιδηροδρομική γραμμή εκτείνεται από τα σύνορα της Σαουδικής Αραβίας μέσω των ΗΑΕ μέχρι τη Φουτζέιρα στις ακτές του Ινδικού Ωκεανού. Αναπτύχθηκε με επένδυση 40 δισεκατομμυρίων ντιρχάμ (11 δισεκατομμύρια δολάρια).

Η Etihad Rail (πρώην Union Railway Company) ιδρύθηκε τον Ιούνιο του 2009 για την ανάπτυξη, κατασκευή και λειτουργία της σιδηροδρομικής υποδομής. Ανήκει στην κυβέρνηση του Άμπου Ντάμπι (70%) και στην ομοσπονδιακή κυβέρνηση των ΗΑΕ (30%).

Ολοκληρώθηκε τον Φεβρουάριο του 2023 και η σιδηροδρομική υποδομή έγινε ζωτικό μέρος του σιδηροδρομικού προγράμματος του GCC, ύψους 100 δισεκατομμυρίων δολαρίων.

Το σιδηροδρομικό δίκτυο του GCC συνδέει τα ΗΑΕ με τη Σαουδική Αραβία, το Κατάρ, το Κουβέιτ, το Μπαχρέιν και το Ομάν.

Προσφέρει μια βιώσιμη και αποτελεσματική εναλλακτική λύση για τη μεταφορά εμπορευμάτων και μπορεί να χειριστεί 50 εκατομμύρια τόνους (mt) εμπορευμάτων.

Το σιδηροδρομικό έργο συμβάλλει σημαντικά στη μείωση των εκπομπών από την οδική κυκλοφορία και προωθεί το εμπόριο και την κοινωνική ανάπτυξη στο Εμιράτο και σε όλες τις χώρες του GCC.

Τον Οκτώβριο του 2025, η Etihad Rail συνεργάστηκε με την Keolis για την έναρξη υπηρεσιών μεταφοράς επιβατών στο σιδηροδρομικό δίκτυο. Οι υπηρεσίες μεταφοράς επιβατών αναμένεται να ξεκινήσουν το 2026.

Λεπτομέρειες έργου Etihad Rail

Το σιδηροδρομικό δίκτυο της Etihad Rail διέρχεται από ένα ευρύ φάσμα γεωγραφικών εδαφών, γεγονός που απαιτεί την κατασκευή 593 γεφυρών και διαβάσεων, καθώς και εννέα σηράγγων συνολικού μήκους 6,5 χιλιομέτρων.

Το δίκτυο εκτείνεται δυτικά μέχρι τα σύνορα του Κατάρ και της Σαουδικής Αραβίας. Το δυτικό τμήμα συνδέει τη Σαουδική Αραβία μέσω της Γκουαϊφάτ και το ανατολικό τμήμα συνδέει το Ομάν μέσω της Αλ Άιν. Στη συνέχεια, εκτείνεται μέχρι τα βόρεια εμιράτα και τη Φουτζέιρα.

Το εκτεταμένο δίκτυο συνδέει διάφορες στρατηγικές τοποθεσίες, όπως το Άμπου Ντάμπι, το KIZAD, το λιμάνι Khalifa, το λιμάνι Jebel Ali στο Ντουμπάι, το Sharjah, το Ras al-Khaimah και τη Fujairah.

Συνδέεται με τις πηγές πρώτων υλών, τις βιομηχανικές περιοχές, τα λιμάνια και τα μεγάλα κατοικημένα κέντρα.
Λεπτομέρειες για τις σιδηροδρομικές υπηρεσίες επιβατών

Οι υπηρεσίες μεταφοράς επιβατών στο δίκτυο θα παρέχουν συνδεσιμότητα εντός των ΗΑΕ, συνδέοντας 11 πόλεις από την Αλ Σίλα έως τη Φουτζέιρα, με την ετήσια επιβατική κίνηση να αναμένεται να φτάσει τα 36,5 εκατομμύρια επιβάτες έως το 2030.

Οι πρώτοι τέσσερις επιβατικοί σταθμοί θα βρίσκονται στο Άμπου Ντάμπι, το Ντουμπάι, τη Σάρτζα και τη Φουτζέιρα, με τους σταθμούς του Ντουμπάι και της Φουτζέιρα να καθίστανται σημαντικοί κόμβοι στο εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο.

Το σιδηροδρομικό έργο θα μειώσει τον χρόνο ταξιδιού μεταξύ Άμπου Ντάμπι και Ντουμπάι σε 50 λεπτά, μεταξύ Άμπου Ντάμπι και Φουτζέιρα σε 100 λεπτά, μεταξύ Ντουμπάι και Φουτζέιρα σε 50 λεπτά και μεταξύ Άμπου Ντάμπι και Αλ Ρουάις σε 70 λεπτά.
Κατασκευή του κύριου δικτύου μεταφορών

Η κατασκευή του έργου Etihad Rail χωρίστηκε σε δύο κύρια στάδια.

Το πρώτο στάδιο περιλάμβανε το δυτικό τμήμα μήκους 264 χιλιομέτρων από το Al Ruwais έως το Shah και ξεκίνησε τη λειτουργία του τον Ιανουάριο του 2016. Αναπτύχθηκε σε συνεργασία με την Εθνική Εταιρεία Πετρελαίου του Άμπου Ντάμπι (ADNOC) για τη μεταφορά περίπου 7 εκατομμυρίων τόνων κοκκώδους θείου ετησίως από τις εσωτερικές εγκαταστάσεις στο Al Ruwais για εξαγωγή. Η κατασκευή περιελάμβανε σιδηροδρομική αποθήκη στο Mirfa, γέφυρες και συστήματα επικοινωνιών.

Το δεύτερο στάδιο ξεκίνησε στις αρχές του 2020 και περιλάμβανε συνολικά 605 χλμ. Η κατασκευή αυτού του σταδίου, η οποία ολοκληρώθηκε τον Φεβρουάριο του 2023, χωρίστηκε σε διάφορα πακέτα για την προώθηση της ανταγωνιστικής υποβολής προσφορών.

Το Πακέτο Α, μια σύνδεση 139 χιλιομέτρων που συνδέει το Γκουαϊφάτ με το Στάδιο Ένα, ολοκληρώθηκε τον Σεπτέμβριο του 2021. Η κατασκευή του Πακέτου Β περιελάμβανε το τμήμα των 216 χιλιομέτρων από το Ταρίφ έως το Σάιχ Σουάιμπ και το Πακέτο Γ περιελάμβανε ένα τμήμα 94 χιλιομέτρων από το Τζέμπελ Άλι έως το Σάρτζα.

Το τελευταίο τμήμα, το Πακέτο D, ήταν ένα τμήμα 145 χιλιομέτρων μεταξύ Ντουμπάι και Σάρτζα και περιελάμβανε την κατασκευή εννέα σηράγγων.

Επιπλέον, μια απευθείας γραμμή 256 χιλιομέτρων μεταξύ Άμπου Ντάμπι και Ντουμπάι ολοκληρώθηκε τον Μάρτιο του 2022, που αντιπροσωπεύει μια επένδυση ύψους 50 δισεκατομμυρίων ντιρχάμ (13,6 δισεκατομμύρια δολάρια). Αυτό το τμήμα διαθέτει 29 γέφυρες, 60 διαβάσεις και 137 κανάλια αποστράγγισης.
Τροχαίο υλικό της Etihad Rail

Η Etihad Rail λειτουργεί βαριές ατμομηχανές μεταφορών και βαγόνια πολλαπλών χρήσεων, συμπεριλαμβανομένων των ηλεκτροκίνητων ντιζελομηχανών και βαγονιών SD70ACS. Η πρώτη παρτίδα του νέου στόλου ατμομηχανών SD70 παραλήφθηκε τον Αύγουστο του 2022.

Οι ατμομηχανές SD70 είναι εξοπλισμένες με το σύστημα σηματοδότησης Επιπέδου 2 του Ευρωπαϊκού Συστήματος Ελέγχου Τρένων (ETCS). Κάθε ατμομηχανή μπορεί να ρυμουλκήσει 100 βαγόνια ή 5.000 τόνους. Οι ατμομηχανές διαθέτουν προηγμένα συστήματα ψύξης και έχουν σχεδιαστεί για να αντέχουν στις γεωγραφικές και κλιματικές συνθήκες της περιοχής του GCC, εξασφαλίζοντας παράλληλα υψηλή απόδοση και αποδοτικότητα.

Οι ατμομηχανές έχουν μήκος 22,63 μέτρα και κινούνται με ταχύτητες έως και 120 χλμ./ώρα. Είναι κατασκευασμένες από συγκολλημένες χαλύβδινες κατασκευές και ζυγίζουν 193 τόνους. Τα βαριά εμπορευματικά τρένα μεταφέρουν εμπορεύματα όπως υδρογονάνθρακες, αλουμίνιο, πετρώματα, τσιμέντο και σίδηρο.

Οι διάφοροι τύποι βαγονιών που λειτουργούν στο σιδηροδρομικό δίκτυο περιλαμβάνουν βαγόνια hopper, επίπεδα βαγόνια, βαγόνια εμπορευματοκιβωτίων ενός φρέατος και βαγόνια εμπορευματοκιβωτίων πέντε φρεατίων. Κάθε τύπος βαγονιού έχει διαφορετική μεταφορική ικανότητα. Τα βαγόνια είναι εξοπλισμένα με προηγμένα συστήματα πέδησης, σηματοδότησης, ελέγχου, επικοινωνίας και ασφάλειας.

Η Etihad Rail σχεδιάζει να λειτουργήσει τρένα push-pull στη γραμμή επιβατών. Τα επιβατικά τρένα θα λειτουργούν με ταχύτητα 200 χλμ./ώρα και θα έχουν χωρητικότητα 400 επιβατών ανά τρένο.