
Ένας αισθητήρας τροχού Frauscher σε σιδηροδρομική γραμμή
Στο Wayside Digitalisation Forum (WDF) 2025 , οι ηγέτες του κλάδου περιέγραψαν πώς οι ευρωπαϊκοί σιδηρόδρομοι πρέπει να δώσουν προτεραιότητα στην κυβερνοασφάλεια κατά την ανάπτυξη ψηφιακών υποδομών.
railway-news.com
Καθώς τα σιδηροδρομικά συστήματα γίνονται πιο συνδεδεμένα και βασισμένα σε δεδομένα, η ευπάθειά τους σε κυβερνοαπειλές αυξάνεται. Η ψηφιοποίηση των δικτύων σηματοδότησης, ελέγχου τρένων και συντήρησης φέρνει τεράστια κέρδη στην αποδοτικότητα, αλλά και μια εξαιρετικά διευρυμένη επιφάνεια επιθέσεων.
Σε αυτό το πλαίσιο, οι κεντρικοί ομιλητές στο WDF προσέφεραν συμπληρωματικές απόψεις για το πώς να διασφαλιστεί αυτός ο μετασχηματισμός.
Ο Max Schubert, Διευθύνων Σύμβουλος της INCYDE GmbH, υποστήριξε την κυβερνοασφάλεια ως κλάδο του κύκλου ζωής. Προέτρεψε τους φορείς εκμετάλλευσης και τους προμηθευτές να ξεπεράσουν την ιδέα της κυβερνοασφάλειας ως προαιρετικής επικάλυψης. Σύμφωνα με κανονισμούς όπως ο Νόμος της ΕΕ για την Κυβερνοανθεκτικότητα (CRA) και η Οδηγία NIS2, οι σιδηρόδρομοι πρέπει να αντιμετωπίζουν την κυβερνοασφάλεια ως αναπόσπαστο μέρος της μηχανικής και της διαχείρισης περιουσιακών στοιχείων.
Το μοντέλο του συνδυάζει τρεις πυλώνες: ασφαλή προϊόντα, ασφαλείς λειτουργίες και ασφαλή διαχείριση κύκλου ζωής. Η ασφάλεια, τόνισε, δεν είναι ένα χαρακτηριστικό που πρέπει να ενσωματωθεί, αλλά μια ιδιότητα που πρέπει να σχεδιαστεί, μέσω αρχών όπως η «ασφάλεια βάσει σχεδιασμού» και η «άμυνα σε βάθος».
Εκτέλεση
Μετά την κεντρική ομιλία του Schubert, ο Dominik Eger, Υπεύθυνος Ασφάλειας Πληροφοριών (CISSP) στην OHB Teledata GmbH, μοιράστηκε μαθήματα από τον πραγματικό κόσμο από την εφαρμογή ανοιχτών, τυποποιημένων αρχιτεκτονικών σηματοδότησης.
Ο Eger βασίστηκε στις εμπειρίες από τον εκσυγχρονισμό του εθνικού συστήματος σηματοδότησης από την SNCF Réseau. Κλειδί για την προσέγγιση της SNCF είναι η υιοθέτηση των προδιαγραφών EULYNX , οι οποίες επιτρέπουν την ανάπτυξη αρθρωτών ψηφιακών συστημάτων διασύνδεσης και τυποποιημένων διεπαφών. Αυτή η τυποποίηση υποστηρίζει τη διαλειτουργικότητα και τις μελλοντικές αναβαθμίσεις του συστήματος, μειώνοντας παράλληλα την εξάρτηση από μεμονωμένους προμηθευτές. Αυτός είναι ένας κρίσιμος παράγοντας για την κυβερνοασφάλεια, καθώς η εξάρτηση από έναν προμηθευτή μπορεί να δημιουργήσει συστημικά τρωτά σημεία και μεμονωμένα σημεία αποτυχίας στο δίκτυο.
Ωστόσο, ο Eger τόνισε ότι η εφαρμογή ανοιχτών προτύπων σε ένα ζωντανό εθνικό δίκτυο συνοδεύεται από προκλήσεις:Ποικιλομορφία προμηθευτών: Οι προμηθευτές διαφέρουν ως προς την τεχνική ωριμότητα, την ερμηνεία των προτύπων και τα χρονοδιαγράμματα εφαρμογής
Πολυπλοκότητα ενσωμάτωσης: Ο εξοπλισμός πολλαπλών προμηθευτών πρέπει να συνυπάρχει άψογα, κάτι που συχνά απαιτεί προσεκτική μηχανική, ηλεκτρική και ενσωμάτωση λογισμικού.
Τοπική προσαρμογή: Τα εθνικά λειτουργικά και τεχνικά χαρακτηριστικά απαιτούν μερικές φορές προσαρμογές στις τυποποιημένες διεπαφές.
Συνέπεια και ορολογία: Διαφορές στη γλώσσα και την τεχνική ορολογία μεταξύ των διεθνών εταίρων
Ο Έγκερ σημείωσε ότι η αντιμετώπιση αυτών των προκλήσεων απαιτεί σχολαστικό συντονισμό, σταδιακή ανάπτυξη και έμφαση στη μακροπρόθεσμη αρθρωτή κατασκευή και όχι στη βραχυπρόθεσμη ευκολία. Για την SNCF, αυτό περιλαμβάνει πιλοτικές αναπτύξεις, στενή συνεργασία με βιομηχανικούς εταίρους και διατήρηση ευελιξίας για την ενσωμάτωση των τοπικών απαιτήσεων χωρίς να διακυβεύονται τα οφέλη των τυποποιημένων, κυβερνοασφαλών διεπαφών.
Και οι δύο κεντρικές ομιλίες τόνισαν ότι το μέλλον του ψηφιακού σιδηροδρόμου εξαρτάται από την οικοδόμηση της κυβερνοασφάλειας και της διαλειτουργικότητας σε συνδυασμό. Κρίσιμο είναι ότι οι αρθρωτές αρχιτεκτονικές, που υποστηρίζονται από τυποποιημένες διεπαφές, απλοποιούν τις αναβαθμίσεις και μειώνουν τον συστημικό κίνδυνο αποφεύγοντας την εξάρτηση από έναν μόνο προμηθευτή.