Τρίτη 14 Οκτωβρίου 2025

Ταχύτητα WiFi στα τρένα στην Ευρώπη: Ποιες χώρες παρέχουν το ταχύτερο διαδίκτυο;



Η συνδεσιμότητα στο διαδίκτυο και η ταχύτητα των τρένων ποικίλλουν σημαντικά σε ολόκληρη την Ευρώπη.

Οι σιδηροδρομικές μεταφορές επιβατών βρίσκονται σε άνοδο σε όλη την Ευρώπη, καθώς όλο και περισσότεροι άνθρωποι επιλέγουν τα τρένα τόσο για επαγγελματικούς λόγους όσο και για αναψυχή.

euronews.com

Ωστόσο, αρκετές έρευνες δείχνουν ότι η αξιόπιστη πρόσβαση στο διαδίκτυο αποτελεί πρόκληση σε όλα τα σιδηροδρομικά δίκτυα της Ευρώπης. Στο Ηνωμένο Βασίλειο, για παράδειγμα, το 70% των επιβατών ανέφεραν συχνές διακοπές WiFi κατά τη διάρκεια των μετακινήσεών τους, σύμφωνα με την Uswitch.

«Ένα από τα βασικά πλεονεκτήματα των ταξιδιών με τρένο είναι ότι ο χρόνος που αφιερώνεται στο ταξίδι μπορεί να είναι παραγωγικός, είτε για εργασία είτε για κοινωνική χρήση, αλλά για να επιτευχθεί αυτό, οι επιβάτες χρειάζονται αδιάλειπτη συνδεσιμότητα κινητής τηλεφωνίας», δήλωσε στο Euronews Next ο Κρις Πέιτζ, πρόεδρος της βρετανικής ομάδας υπεράσπισης Railfuture.

Ποιες χώρες προσφέρουν, λοιπόν, την ταχύτερη σύνδεση WiFi στα τρένα σε όλη την Ευρώπη;

Να πού οι επιβάτες παραμένουν συνδεδεμένοι με τον πιο αξιόπιστο τρόπο κατά τη διάρκεια των μετακινήσεών τους – και γιατί αυτά τα προβλήματα επιμένουν παρά τις τεχνολογικές καινοτομίες.

Πού είναι το ταχύτερο WiFi στα τρένα

Η Σουηδία διαθέτει το ταχύτερο WiFi στα ευρωπαϊκά τρένα με μεγάλη διαφορά, σύμφωνα με ανάλυση δεδομένων Speedtest Intelligence από το δεύτερο τρίμηνο του 2025 που δημοσιεύθηκε από την Ookla.

Η χώρα κατέγραψε μέση ταχύτητα λήψης 64,6 megabit ανά δευτερόλεπτο (Mbps), η οποία είναι πάνω από τέσσερις φορές υψηλότερη από τη μέση ταχύτητα των 7,6 Mbps στις 15 ευρωπαϊκές χώρες που αναλύθηκαν. Είναι πάνω από 150 φορές ταχύτερη από την Ολλανδία, η οποία βρίσκεται στην τελευταία θέση της κατάταξης (0,4 Mbps).

Εκτός από τη Σουηδία, υπήρχαν τρεις άλλες χώρες με μέση ταχύτητα WiFi τρένων που ξεπερνούσε τα 20 Mbps: η Ελβετία (29,8 Mbps), η Ιρλανδία (26,3 Mbps) και η Τσεχία (23,4 Mbps). Η Γαλλία πλησιάζει επίσης σε αυτό το όριο, με μέσο όρο 19,1 Mbps.
Ηνωμένο Βασίλειο και Ισπανία: Ταχύτητες λήψης κάτω των 2 Mbps

Αντιθέτως, αρκετές μεγάλες ευρωπαϊκές οικονομίες καταγράφουν μέσες ταχύτητες λήψης μικρότερες από 2 Mbps στα τρένα. Η Ολλανδία κατατάσσεται τη χαμηλότερη, στα 0,4 Mbps, ακολουθούμενη από την Αυστρία (0,7 Mbps), το Ηνωμένο Βασίλειο (1,1 Mbps) και την Ισπανία (1,5 Mbps).

Η Ιταλία (4,8 Mbps) καταγράφει επίσης σχετικά χαμηλό ποσοστό μεταξύ των πέντε μεγαλύτερων οικονομιών της Ευρώπης, σε έντονη αντίθεση με τη Γερμανία, η οποία κατέγραψε ταχύτητες λήψης 14,9 Mbps.

Μια άλλη σκανδιναβική χώρα, η Νορβηγία, βρίσκεται στον ευρωπαϊκό μέσο όρο με ταχύτητα 7,6 Mbps, ενώ η Ρουμανία έχει καλύτερες επιδόσεις με 12,5 Mbps.

Γιατί η Σουηδία αποτελεί εξαίρεση;

Η Σουηδία ηγείται επίσης στις ταχύτητες μεταφόρτωσης, με μέση τιμή περίπου 55 Mbps, υπερδιπλάσια από την επόμενη ταχύτερη χώρα, την Ελβετία (25,6 Mbps). Ενώ οι κατατάξεις και τα ακριβή στοιχεία διαφέρουν ελαφρώς, η απόδοση μεταφόρτωσης γενικά αντικατοπτρίζει τις ταχύτητες λήψης.

Ο Luke Kehoe, αναλυτής του κλάδου στην Ookla, σημείωσε ότι η Σουηδία συνδυάζει ένα σύγχρονο ενσωματωμένο κιτ με σκόπιμη πολιτική και κάλυψη κινητής τηλεφωνίας ειδικά για τις σιδηροδρομικές γραμμές. Οι φορείς εκμετάλλευσης έχουν αναβαθμίσει το τροχαίο υλικό με νεότερο Wi-Fi και χρήση 5 GHz και πιθανότατα συνδέουν πολλαπλά δημόσια δίκτυα κινητής τηλεφωνίας για backhaul.

«Η Σουηδία προχωρά επίσης νωρίς σε FRMCS (σιδηροδρομικές επικοινωνίες βασισμένες στο 5G) και σε στοχευμένες βελτιώσεις 5G στις σιδηροδρομικές γραμμές, οι οποίες συνολικά ενισχύουν την κάλυψη και τη χωρητικότητα όπου πραγματικά κινούνται τα τρένα», δήλωσε ο Kehoe.

«Αυτή η προσέγγιση της «αντιμετώπισης των κινητών ως σιδηροδρομικής υποδομής» έχει μεγαλύτερη σημασία από την απλή γεωγραφία», πρόσθεσε.

Ο Kehoe τόνισε ότι η σουηδική ρυθμιστική αρχή τηλεπικοινωνιών PTS έχει σταδιακά επεκτείνει τις υποχρεώσεις κάλυψης, συμπεριλαμβανομένων προτάσεων για την προσθήκη κύριων σιδηροδρομικών γραμμών, ενώ το φάσμα χαμηλής ζώνης (700 MHz) αδειοδοτήθηκε με σαφείς απαιτήσεις δαπανών για αγροτική κάλυψη. Συνολικά, αυτό δημιούργησε ένα βαθύ επίπεδο κάλυψης στο οποίο μπορούν να προσκολληθούν τα τρένα για backhaul.

Γιατί οι ταχύτητες WiFi των τρένων διαφέρουν τόσο πολύ στην Ευρώπη;

Η ποιότητα του διαδικτύου των τρένων και οι ταχύτητες WiFi σε ολόκληρη την Ευρώπη «αποκλίνουν ως επί το πλείστον εκεί όπου οι σιδηροδρομικοί διάδρομοι αντιμετωπίζονται (ή δεν αντιμετωπίζονται) ως περιοχές προτεραιότητας/αποκλειστικής κάλυψης», δήλωσε ο Kehoe.

Οι χώρες που ανοίγουν σιδηροδρομικά περιουσιακά στοιχεία για συνεγκατάσταση, αναπτύσσουν συστήματα παρατρόχιας γραμμής ή σηράγγων και ενσωματώνουν υποχρεώσεις στις άδειες φάσματος αντιμετωπίζουν πολύ λιγότερες νεκρές ζώνες και αστοχίες παράδοσης σε σιδηροδρομικές διαδρομές.

«Η απόδοση του Wi-Fi δεν είναι πρόβλημα τρένου. Είναι ένα συνολικό ζήτημα που αφορά ολόκληρο το σύστημα», δήλωσε στο Euronews Next ο Laurent Troger, πρόεδρος της Altrius και πρώην πρόεδρος της Bombardier Transportation.

Ένα μεγάλο μέρος των ευρωπαϊκών σιδηροδρομικών συνδέσεων εξακολουθεί να λειτουργεί με το παλαιό Wi-Fi 4 και την υπερφορτωμένη ζώνη των 2,4 GHz, και εντός μιας χώρας, η μετάβαση σε Wi-Fi 5 και 5 GHz φέρνει μεγάλες βελτιώσεις.

Ο Kehoe επεσήμανε ότι οι κυβερνητικές επενδύσεις και η τηλεπικοινωνιακή κάλυψη κατά μήκος των σιδηροδρομικών γραμμών μπορούν επίσης να επηρεάσουν τις ταχύτητες του διαδικτύου.

Είπε ότι η προσέγγιση της Ελβετίας – η εξαιρετική κάλυψη κινητής τηλεφωνίας στις σιδηροδρομικές γραμμές, συμπεριλαμβανομένου του 4G σε όλες τις σήραγγες όπως η σήραγγα Gotthard Base, και η εξάρτηση από τα δημόσια δίκτυα για το διαδίκτυο επί του οχήματος – και η προώθηση της Σουηδίας για το FRMCS/5G στις σιδηροδρομικές γραμμές καταδεικνύουν πώς η πολιτική και οι στοχευμένες δημόσιες δαπάνες μεταφράζονται σε καλύτερα αποτελέσματα για τους επιβάτες.

Εν τω μεταξύ, σε πολλές χώρες, η κάλυψη του διαδικτύου εκτός πόλεων αποτελεί πρόκληση, δημιουργώντας διακοπές στο WiFi κατά τη διάρκεια των ταξιδιών με τρένο.

«Ακόμα και εντός μιας χώρας υπάρχει σημαντική αστάθεια στην ποιότητα της ταχύτητας Wi-Fi στο τρένο», δήλωσε ο Troger, που σημαίνει ότι οι μέσες ταχύτητες που αναφέρει η Ookla ενδέχεται να καλύπτουν τις περιφερειακές διαφορές εντός των χωρών.