Τετάρτη 22 Οκτωβρίου 2025

Οι διευθύνοντες σύμβουλοι των ευρωπαϊκών σιδηροδρόμων ενώνουν τις δυνάμεις τους για το Σχέδιο Δράσης για τους Σιδηρόδρομους Υψηλής Ταχύτητας


Ανώτερα στελέχη από ολόκληρο τον τομέα των επιβατικών σιδηροδρομικών μεταφορών της Ευρώπης ζήτησαν ισχυρότερη συνεργασία και συντονισμένες επενδύσεις για την υλοποίηση του επικείμενου Σχεδίου Δράσης για τους Σιδηρόδρομους Υψηλής Ταχύτητας (HSR) της ΕΕ, κατά τη διάρκεια κοινής συνάντησης της Κοινότητας Ευρωπαϊκών Εταιρειών Σιδηροδρόμων και Υποδομών (CER) και της Διεθνούς Ένωσης Σιδηροδρόμων (UIC) που διοργάνωσε η SNCF Voyageurs στο Παρίσι.

railwaypro.com

Στη συνάντηση συμμετείχαν ηγέτες του σιδηροδρομικού κλάδου για να συζητήσουν ένα κοινό μακροπρόθεσμο όραμα για τους επιβάτες και τη συμβολή του τομέα στους οικονομικούς και κλιματικούς στόχους της Ευρώπης. Στην εναρκτήρια ομιλία του, ο Pierpaolo Settembri , Αναπληρωτής Επικεφαλής του Γραφείου του Ευρωπαίου Επιτρόπου Μεταφορών και Τουρισμού , επαίνεσε τους σιδηροδρόμους ως τον τομέα που «ενσαρκώνει το Ευρωπαϊκό Έργο καλύτερα από οποιονδήποτε άλλο», συνδέοντας τους ανθρώπους, ενισχύοντας την Ενιαία Αγορά και δημιουργώντας νέες ευκαιρίες. Επανέλαβε τη δέσμευση της Επιτροπής για ένα ισχυρό Σχέδιο Δράσης για τους Σιδηρόδρομους Υψηλής Ταχύτητας και τόνισε τη σημασία των βιώσιμων επενδύσεων.

Συντονισμένη ευρωπαϊκή δράση

Οι Ευρωπαίοι ταξιδιώτες στρέφονται ολοένα και περισσότερο στις σιδηροδρομικές μεταφορές υψηλής ταχύτητας ως μια γρήγορη, άνετη και βιώσιμη εναλλακτική λύση για επαγγελματικά ταξίδια και ταξίδια αναψυχής. Οι φορείς εκμετάλλευσης επιβατικών σιδηροδρομικών γραμμών έχουν, ως εκ τούτου, καλέσει την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να προχωρήσει γρήγορα με το Σχέδιο Δράσης της, το οποίο θα μπορούσε να προβλέπει αρχική επένδυση 340 δισεκατομμυρίων ευρώ , η οποία τελικά θα ανέλθει σε 500 δισεκατομμύρια ευρώ από τα εκτιμώμενα 546 δισεκατομμύρια ευρώ που απαιτούνται για την κατασκευή ενός συνδεδεμένου, χωρίς αποκλεισμούς ευρωπαϊκού δικτύου υψηλής ταχύτητας.

Σε ψήφισμα που εγκρίθηκε στη συνάντηση, οι ηγέτες των σιδηροδρόμων τόνισαν την ανάγκη για ένα γνήσιο Ευρωπαϊκό Δίκτυο Υψηλής Ταχύτητας που θα συνδέει πρωτεύουσες και μεγάλες πόλεις, πλήρως ενσωματωμένο με περιφερειακές και υπεραστικές υπηρεσίες και θα υποστηρίζεται από την ταχεία ανάπτυξη του Ευρωπαϊκού Συστήματος Διαχείρισης Σιδηροδρομικής Κυκλοφορίας (ERTMS) . Ο τομέας υπογράμμισε επίσης τη σημασία των συμπράξεων δημόσιου και ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ) και των καινοτόμων μοντέλων χρηματοδότησης, όπως η Ρυθμιστική Βάση Περιουσιακών Στοιχείων (RAB), για την υλοποίηση αυτού του φιλόδοξου προγράμματος με βιώσιμο τρόπο.

Ταυτόχρονα, το ψήφισμα ζητά μεταρρύθμιση για τη μείωση του οικονομικού και γραφειοκρατικού φόρτου στους σιδηροδρόμους. Αυτό περιλαμβάνει δικαιότερη φορολογία ενέργειας , ταχύτερη πιστοποίηση τροχαίου υλικού και εναρμονισμένη κατανομή σιδηροδρομικών διαδρομών για τη διασφάλιση της ανταγωνιστικότητας σε όλους τους τρόπους μεταφοράς.

Πρόοδος στην έκδοση εισιτηρίων και την ψηφιακή ενσωμάτωση

Οι συμμετέχοντες επανέλαβαν επίσης τη δέσμευσή τους για απρόσκοπτη διασυνοριακή έκδοση εισιτηρίων , αναφέροντας την πρόοδο που έχει σημειωθεί στο πλαίσιο του Οδικού Χάρτη Εισιτηρίων της CER . Οι βασικές εξελίξεις περιλαμβάνουν την εφαρμογή του Μοντέλου Ανοικτών Πωλήσεων και Διανομής (OSDM) , την επέκταση των οριζόντων κρατήσεων έως και έξι μήνες και την ευρύτερη υιοθέτηση της Συμφωνίας CIT για τη Συνέχιση του Ταξιδιού (AJC) .

Αυτές οι λύσεις που βασίζονται στον τομέα στοχεύουν να προσφέρουν στους επιβάτες ολοκληρωμένες, φιλικές προς το χρήστη πλατφόρμες ψηφιακών κρατήσεων, διασφαλίζοντας παράλληλα την ανταγωνιστικότητα των φορέων εκμετάλλευσης. Ο κλάδος έχει καλέσει την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να ενισχύσει αυτές τις προσπάθειες μέσω ενός σταθερού και υποστηρικτικού κανονιστικού περιβάλλοντος.

Οδηγώντας τη μετατόπιση των μεταφορών στην Ευρώπη

Η συνάντηση υπογράμμισε τον κρίσιμο ρόλο των σιδηροδρόμων στην επίτευξη των στόχων της ΕΕ για την απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές. Οι διευθύνοντες σύμβουλοι του επιβατικού σιδηροδρόμου εξέφρασαν την πεποίθηση ότι με τις υποστηρικτικές πολιτικές της Επιτροπής, οι συνεχιζόμενες επενδύσεις του κλάδου θα μπορούσαν να προσφέρουν τις αποτελεσματικές, διασυνοριακές υπηρεσίες και τα απλά ψηφιακά συστήματα έκδοσης εισιτηρίων που οι Ευρωπαίοι πολίτες αναμένουν ολοένα και περισσότερο.

Ο Alain Krakovitch , Διευθυντής TGV-Intercités στο SNCF Voyageurs , δήλωσε:

«Είμαι περήφανος που καλωσόρισα εκπροσώπους των ευρωπαϊκών σιδηροδρομικών γραμμών επιβατών σε αυτή την ετήσια συνάντησή μας στο Παρίσι. Είμαι επίσης περήφανος που μπόρεσα να παρουσιάσω το TGV M. Αυτή η νέα γενιά TGV αποτελεί ναυαρχίδα για την SNCF Voyageurs και αντιπροσωπεύει μια πραγματική τεχνική και βιομηχανική πρόκληση σε ευρωπαϊκή κλίμακα.»

Οι σιδηρόδρομοι υψηλής ταχύτητας προσελκύουν όλο και περισσότερους επιβάτες και οι συνδέσεις μεγάλων αποστάσεων γίνονται ο κανόνας, καθιστώντας το τρένο ένα συγκεκριμένο σύμβολο για την Ευρώπη. Πρέπει να συνεχίσουμε να χτίζουμε αυτό το δίκτυο υψηλής ταχύτητας και να αναπτύσσουμε ευρωπαϊκές συνδέσεις. Είμαι πεπεισμένος ότι μας ενώνει η ίδια πεποίθηση: οι σιδηρόδρομοι είναι η καλύτερη απάντηση της Ευρώπης στην κλιματική αλλαγή, τη συνδεσιμότητα και τη συνοχή.

Ο François Davenne , Γενικός Διευθυντής της UIC , πρόσθεσε:

«Βρισκόμαστε σε μια κρίσιμη στιγμή για τους ευρωπαϊκούς σιδηροδρόμους. Μαζί με την CER και τα μέλη μας, έχουμε δεσμευτεί να υλοποιήσουμε τον Χάρτη Πορείας για την Έκδοση Εισιτηρίων, να υποστηρίξουμε την απρόσκοπτη έκδοση εισιτηρίων, να διασφαλίσουμε έναν ισχυρό και δίκαιο Κανονισμό Χωρητικότητας και να προωθήσουμε ένα Ευρωπαϊκό Γενικό Σχέδιο Υψηλής Ταχύτητας που θα καταστήσει τους σιδηροδρόμους τη ραχοκοκαλιά της κινητικότητας μεγάλων αποστάσεων.»

Αυτές οι προτεραιότητες δεν είναι μόνο τεχνικές ή λειτουργικές. Αντικατοπτρίζουν την Ευρώπη που θέλουμε να χτίσουμε, μια πιο συνδεδεμένη, βιώσιμη και ανθεκτική. Συνδυάζοντας την επιχειρησιακή εμπειρογνωμοσύνη, την ψηφιακή καινοτομία και τα κοινά πρότυπα, μετατρέπουμε το συλλογικό μας όραμα σε απτά οφέλη για τους επιβάτες σε όλη την ήπειρο.

Ο Alberto Mazzola , Εκτελεστικός Διευθυντής της CER , δήλωσε:


«Οι φορείς εκμετάλλευσης επιβατικών σιδηροδρόμων είναι ενθουσιασμένοι που βλέπουν τις φιλοδοξίες της ΕΕ για τις σιδηροδρομικές μεταφορές υψηλής ταχύτητας να μετατρέπονται από ένα όραμα σε συγκεκριμένες δράσεις. Ένα ολιστικό Σχέδιο Δράσης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που ενσωματώνει πλήρως τις σιδηροδρομικές μεταφορές υψηλής ταχύτητας με τις τακτικές υπηρεσίες όχι μόνο θα ενισχύσει τις επιλογές ταξιδιών και τη συνδεσιμότητα της ΕΕ, αλλά θα αποτελέσει επίσης ένα πρωταρχικό εργαλείο για να γίνει η Ευρώπη πιο ανταγωνιστική με ταχύτερες και πιο άνετες σιδηροδρομικές συνδέσεις και να απαλλαγεί ο τομέας των μεταφορών της ΕΕ από τις εκπομπές άνθρακα μέσω μιας στροφής προς τις σιδηροδρομικές μεταφορές, η οποία θα μπορούσε να καλύψει πάνω από το 50% της αγοράς ταξιδιών μεγάλων αποστάσεων έως το 2070.»