Οι σιδηροδρομικές ενώσεις της Ευρώπης χαιρέτισαν την πρόταση της Επιτροπής για τον επόμενο μηχανισμό «Συνδέοντας την Ευρώπη», ζητώντας μεγαλύτερη χρηματοδότηση για την ενίσχυση των υποδομών μεταφορών, της ανταγωνιστικότητας και της άμυνας.
globalrailwayreview.com
Δέκα ενώσεις που εκπροσωπούν τον σιδηροδρομικό τομέα της Ευρώπης, συμπεριλαμβανομένων φορέων εκμετάλλευσης επιβατικών και εμπορευματικών μεταφορών, διαχειριστών υποδομών και τερματικών σταθμών, εκμισθωτών τροχαίου υλικού και προμηθευτών σιδηροδρομικού εξοπλισμού, χαιρέτισαν την πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τη συνέχιση της Διευκόλυνσης «Συνδέοντας την Ευρώπη» (CEF) στο πλαίσιο του Πολυετούς Δημοσιονομικού Πλαισίου (ΠΔΠ) της ΕΕ 2028-2034. Η πρόταση, που δημοσιεύθηκε στις 16 Ιουλίου 2025, υποστηρίχθηκε από τον Επίτροπο Μεταφορών και Βιώσιμου Τουρισμού Απόστολο Τζιτζικώστα στην αρχή της θητείας του, διασφαλίζοντας τη συνέχιση της ειδικής χρηματοδότησης για ένα ανθεκτικό, διαλειτουργικό Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών (ΔΕΔ-Μ).
Ισχυρότερη χρηματοδότηση της CEF για την Ευρώπη
Σύμφωνα με την πρόταση, ο συνολικός προϋπολογισμός του CEF για τις μεταφορές θα αυξηθεί στα 45,7 δισεκατομμύρια ευρώ. Από αυτά, 30 δισεκατομμύρια ευρώ θα διατεθούν στο CEF για τις μεταφορές χωρίς τη συνιστώσα της στρατιωτικής κινητικότητας, 1 δισεκατομμύριο ευρώ λιγότερα από τον τρέχοντα προϋπολογισμό, ενώ 15,7 δισεκατομμύρια ευρώ προορίζονται για στρατιωτική κινητικότητα, από 2 δισεκατομμύρια ευρώ στο ισχύον πλαίσιο.
Οι υπογράφουσες ενώσεις τόνισαν ότι οι σιδηροδρομικές υποδομές και οι λειτουργίες αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της πολιτικής και στρατιωτικής συνδεσιμότητας σε ολόκληρη την Ευρώπη. Οι σιδηρόδρομοι επιτρέπουν στην Ενιαία Αγορά να λειτουργεί αποτελεσματικά συνδέοντας περιοχές, πόλεις και βασικούς οικονομικούς τομείς, εξυπηρετώντας παράλληλα τις αμυντικές ανάγκες διασφαλίζοντας την ασφαλή και αποτελεσματική μετακίνηση προσωπικού και εξοπλισμού πέρα από τα σύνορα. Σημείωσαν ότι ένα ανθεκτικό και διαλειτουργικό δίκτυο μεταφορών, όπως περιγράφεται στον κανονισμό ΔΕΔ-Μ, είναι ζωτικής σημασίας για την οικονομική ανταγωνιστικότητα και τη συνολική ασφάλεια της Ευρώπης.
Παρά την πρόοδο που έχει σημειωθεί προς έναν Ενιαίο Ευρωπαϊκό Σιδηροδρομικό Χώρο, εξακολουθούν να υπάρχουν σημεία συμφόρησης σε όλο το δίκτυο ΔΕΔ-Μ, ιδίως στις διεθνείς συνδέσεις, τους αστικούς κόμβους και τους πολυτροπικούς κόμβους. Αυτοί οι τομείς απαιτούν επενδύσεις για να επιτραπεί η απρόσκοπτη κυκλοφορία επιβατών και εμπορευμάτων και να ενισχυθεί η ικανότητα της Ευρώπης να ανταποκρίνεται στις ανάγκες ασφάλειας.
Η πρόταση της Επιτροπής διασφαλίζει ότι ο μελλοντικός ΜΣΕ θα συνεχίσει να χρηματοδοτεί έργα υποδομών με ισχυρή διεθνή και διπλή εστίαση. Αυτό περιλαμβάνει έργα που βελτιώνουν τόσο την πολιτική όσο και τη στρατιωτική κινητικότητα και συμβάλλουν στην ανάπτυξη ενός έξυπνου, βιώσιμου και ανθεκτικού ευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών.
Ο σιδηροδρομικός τομέας εξέφρασε την ικανοποίησή του για τη στρατηγική προσέγγιση της Επιτροπής και το θετικό μήνυμα που στέλνει σχετικά με τη συνεχή δέσμευση της ΕΕ για βιώσιμη κινητικότητα. Οι ενώσεις τόνισαν τη σημασία της επαρκούς χρηματοδότησης για διαλειτουργικά συστήματα σε ευρωπαϊκό επίπεδο, όπως το Ευρωπαϊκό Σύστημα Διαχείρισης Σιδηροδρομικής Κυκλοφορίας (ERTMS), και για την ανάπτυξη αποτελεσματικών δικτύων υψηλής ταχύτητας και πολυτροπικών μεταφορών. Τόνισαν ότι οι πολίτες θα πρέπει να δουν απτά οφέλη από τις επενδύσεις που σχετίζονται με την άμυνα μέσω βελτιώσεων στις επιλογές καθημερινών μετακινήσεων.
Οι υπογράφοντες, AERRL, ALLRAIL, CER, CT4EU, EIM, ERFA, UIP, UITP, UIRR και UNIFE, κάλεσαν τα κράτη μέλη της ΕΕ και τα μέλη του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου να διατηρήσουν τη φιλοδοξία του CEF και να ενισχύσουν την οικονομική του ικανότητα. Κάλεσαν τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής να διασφαλίσουν την έγκαιρη ολοκλήρωση του δικτύου ΔΕΔ-Μ, το οποίο είναι κρίσιμο για την ανταγωνιστικότητα, τη συνοχή και την ασφάλεια της Ευρώπης.
Οι ενώσεις επιβεβαίωσαν εκ νέου ότι το CEF Transport δεν αποτελεί μόνο ένα εργαλείο για τη χρηματοδότηση υποδομών, αλλά και μια στρατηγική επένδυση στο οικονομικό μέλλον και την ανθεκτικότητα της Ευρώπης.