Δευτέρα 13 Οκτωβρίου 2025

Ανακοίνωση της Διεθνούς Επιτροπής για την Προστασία της Βιομηχανικής Πολιτιστικής Κληρονομιάς για την μετατροπή του Πελοποννησιακού Σιδηρόδρομου σε Ποδηλατόδρομο


Η Διεθνής Επιτροπή για την Προστασία της Βιομηχανικής Πολιτιστικής Κληρονομιάς (The International Committee for the Conversation of the Industrial Heritage, TICCIH) εξέδωσε δελτίο τύπου καταδικάζοντας την επιχειρούμενη μετατροπή της μετρικής σιδηροδρομικής γραμμής Μέγαρα-Κόρινθος-Καλαμάτα σε ποδηλατόδρομο. 


Η TICCIH είναι παγκόσμιος επιστημονικός σύλλογος που αγωνίζεται για την προστασία της βιομηχανικής κληρονομιάς -εκ των οποίων οι σιδηρόδρομοι- σε παγκόσμιο επίπεδο, ενώ αποτελεί σύμβουλος του ICOMOS για τα βιομηχανικά μνημεία παγκόσμιας κληρονομιάς. Η TICCIH ενημερώθηκε από τον τοπικό συνεργάτη της, την ΑΜΚΕ ΒΙΔΑ. Μπορείτε να βρείτε το αρχικό δελτίο τύπου στα Αγγλικά εδώ: https://vidarchives.gr/news/epistoli-diamartyrias-tou-ticcih-intl-gia-tin-meleti-katastrofis-tis-istorikis-sidirodromikis-grammis-peloponnisou

Το Δελτίο Τύπου επιβεβαιώνει τον διασυρμό της Πελοποννήσου και της Ελλάδας σε διεθνές επίπεδο αφού η προσπάθεια για μετατροπή του Πελοποννησιακού σιδηρόδρομου σε Πελοποννησιακό σιδηρόδρομο εναντιώνεται αφενός στους ίδιους τους εθνικούς σχεδιασμούς της Ελλάδας, και αφετέρου στις διεθνείς υποχρεώσεις που έχει αναλάβει η χώρα για την προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς, και ειδικότερα της βιομηχανικής κληρονομιάς. Είναι βέβαιο πώς, λαμβάνοντας υπόψη την τεράστια ιστορική και αρχιτεκτονική αξία του Πελοποννησιακού σιδηρόδρομου, όσο δεν ακυρώνονται τα σχέδια της μετατροπής τόσο περισσότερο τα φώτα της διεθνούς αρχαιολογικής και αρχιτεκτονικής κοινότητας θα στρέφονται στην Πελοπόννησο, με αρνητικές επιπτώσεις για την εικόνα του τόπου μας.

Η ανακοίνωση από τη Διεθνή Επιτροπή για την Προστασία της Βιομηχανικής Πολιτιστικής Κληρονομιάς

Αγαπητοί,

Εξεπλάγη δυσάρεστα όταν έμαθα για τις προθέσεις του Τεχνικού Επιμελητηρίου της Ελλάδας (ΤΕΕ) να μετατρέψει την ιστορική σιδηροδρομική γραμμή στενού-εύρους, στο τμήμα Μέγαρα-Κόρινθος-Καλαμάτα, σε ποδηλατοδρόμο.

Στην ανακοίνωση του στις 24 Σεπτεμβρίου 2025 το ΤΕΕ κοινοποίησε το σχέδιο του να προκηρύξει μία ιδιαίτερα ακριβή μελέτη που θα χρηματοδοτηθεί από το Ελληνικό Πράσινο Ταμείο.

Η καταστροφή της υφιστάμενης σιδηροδρομικής γραμμής 250 χιλιομέτρων -ένα φιλοπεριβαλλοντικό μέσο μετακίνησης και μία πολύτιμη υποδομή για το βασικό σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας- αντικρούεται σε σημαντικούς εθνικούς σχεδιασμούς όπως:

-η γραμμή εμπεριέχεται στο εγκεκριμένο επίσημο Γενικό Πλαίσιο Χωροταξικού Σχεδιασμού της Ελλάδας (2009)

-η αναβάθμιση και επαναλειτουργία της σιδηροδρομικής γραμμής Κόρινθος-Άργος-Ναύπλιο εμπεριέχεται στο εγκεκριμένο Εθνικό Στρατηγικό Μεταφορικό Σχέδιο της Ελλάδας (2019) που προετοιμάστηκε και ωρίμασε μέσω μελετών εκ μέρους του Υπουργείου Υποδομών με την έγκριση της Γενικής Επιτροπής Βιώσιμων Μεταφορών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Το 2022 μία μελέτη βιωσιμότητας του ΟΣΕ επιβεβαίωσε ότι η επαναλειτουργία της γραμμής θα είχε θετική κοινωνικοοικονομική επίπτωση βασιζόμενη σε βασικούς οικονομικούς δείκτες (ERR, ENPV, and B/С) [εσωτερικός συντελεστής απόδοσης, καθαρή παρούσα αξία και αναλογία οφέλους προς κόστους).

-η περαιτέρω αναβάθμιση του άξονα Κόρινθος-Τρίπολη-Καλαμάτα στο εγκεκριμένο επιχειρησιακό σχέδιο (2024-2044) του Υπουργείου Υποδομών για την ανάπτυξη των Ελληνικών σιδηρόδρομων. Αυτή η συγκεκριμένη υποδομή ανακαινίστηκε ολοκληρωτικά μεταξύ του 2004 και του 2009 με χρηματοδότηση από το ΠΕΠ Πελοποννήσου 80 εκατομμυρίων ευρώ για την ολική ανακαίνιση της επιδομής με βαρεία υλικά σχεδιασμένα για ταχύτητες 120 χιλιομέτρων/ώρα.

-η γραμμή εμπεριέχεται στο υφιστάμενο εκτεταμένο δίκτυο του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών (ΔΕΔ-Μ/Σιδηρόδρομοι – εκτεταμένο δίκτυο)

-την ίδια ώρα, όσοι οι τοπικοί κάτοικοι ζητάνε επίμονα την επαναλειτουργία της σιδηροδρομικής γραμμής, ένα συνεργατικό πρόγραμμα έχει ξεκινήσει με την συμμετοχή της Ελβετικής Συνομοσπονδίας, της Europa Nostra, και της Ελληνικής Εταιρείας Περιβάλλοντος και Πολιτισμού με την συνεργασία του Πολυτεχνείου της Ζυρίχης (ETH Zurich) για να προωθηθεί η επαναλειτουργία της γραμμής.

Λαμβάνοντας υπόψιν όσα αναφέρθηκαν παραπάνω, υποστηρίζω ένθερμα την ΒΙΔΑ ΑΜΚΕ και άλλες οργανώσεις που μάχονται κατά της οριστικής καταστροφής αυτής της πολύτιμης δημόσιας υποδομής. Ζητάω να ακυρωθεί η αποξήλωση της γραμμής και προσφέρω την δική μου βοήθεια και την βοήθεια της TICCIH, με κάθε δυνατό τρόπο για να αποφευχθεί αυτό. Η απαραίτητη επαναλειτουργία της γραμμής όχι μόνο θα βοηθήσει στην διαφύλαξη της ιστορικής ταυτότητας της περιοχής αλλά θα αποτελέσει και εργαλείο για την βιώσιμη ανάπτυξη της Πελοποννήσου.

Με εκτίμηση,

Francesco Antoniol

Εκτελεστικός Διευθυντής

The International Committee for the Conservation of the Industrial Heritage E: francesco@ticcih.org

W: http://ticcih.org/