
Οι σιδηροδρομικές γραμμές υψηλής ταχύτητας έχουν ανατρέψει την κατάσταση στον πιο πολυσύχναστο κεντρικό διάδρομο της Κίνας — λιγότερη ταλαιπωρία από το αεροδρόμιο, περισσότερη άνεση στο κέντρο της πόλης και ένα χρονοδιάγραμμα που διατηρεί τα επαγγελματικά ταξίδια περιορισμένα.
glassalmanac.com
Να τι δείχνουν πραγματικά τα τελευταία δεδομένα και ορόσημα για τη γραμμή Πεκίνου-Σαγκάης και γιατί τα τρένα μοιάζουν πλέον με τα προκαθορισμένα.
Ο σιδηρόδρομος προσπερνά τους ουρανούς
Για δεκαετίες, οι πτήσεις ήταν η προφανής επιλογή για ταξίδια μεγάλων αποστάσεων σε όλη την Κίνα. Αλλά στο τμήμα των 1.318 χιλιομέτρων μεταξύ Πεκίνου και Σαγκάης , η ισορροπία έχει αλλάξει. Η γραμμή υψηλής ταχύτητας Πεκίνου-Σαγκάης μετέφερε περίπου 210 εκατομμύρια επιβάτες το 2019 , τη χρονιά ρεκόρ της - ξεπερνώντας κατά πολύ τις αεροπορικές μεταφορές στον διάδρομο.¹ Εν τω μεταξύ, η χωρητικότητα των αεροπορικών εταιρειών μεταξύ Πεκίνου (PEK) και Σαγκάης Χονγκιάο (SHA) ανήλθε συνολικά σε περίπου 7,7 εκατομμύρια θέσεις το 2024 , σύμφωνα με την OAG.²
Αυτό που κάποτε σήμαινε ότι μια ημερήσια πεζοπορία μπορεί τώρα να γίνει σε περίπου 4 ώρες και 18 λεπτά με τις ταχύτερες γραμμές υψηλής ταχύτητας με προγραμματισμένο δρομολόγιο.³ Ακόμη και τα τρένα με πολλαπλές στάσεις διανύουν πολύ λιγότερο από οκτώ ώρες, ξεπερνώντας συχνά τον χρόνο πτήσης από πόρτα σε πόρτα, όταν ληφθούν υπόψη οι μεταφορές από/ προς το αεροδρόμιο και η ασφάλεια. Η ισχυρή επιβατική κίνηση της γραμμής την έχει επίσης καταστήσει εξαιρετικά κερδοφόρα, δημιουργώντας δισεκατομμύρια σε λειτουργικά έσοδα.
Μια απαράμιλλη εμπειρία επιβάτη
Μέρος της γοητείας των τρένων έγκειται σε ό,τι προσφέρουν πέρα από την ταχύτητα. Με δεκάδες αναχωρήσεις κάθε μέρα —περίπου 40-50 ζεύγη τρένων σε ένα τυπικό πρόγραμμα— οι ταξιδιώτες σπάνια ανησυχούν μήπως χάσουν κάποιο δρομολόγιο και φτάνουν απευθείας σε μεγάλους αστικούς κόμβους και όχι σε μακρινά αεροδρόμια.⁴ Στο τρένο, υπάρχει άφθονος χώρος για τα πόδια και η δυνατότητα εργασίας, ανάγνωσης ή ξεκούρασης χωρίς τους περιορισμούς των αναταράξεων ή των αυστηρών κανόνων χειραποσκευής.
Το γνωρίζατε;
Το τρένο υψηλής ταχύτητας σας μεταφέρει σε σταθμούς που συνδέονται με την πόλη και προσφέρουν απευθείας συνδέσεις με το μετρό, κάτι που συχνά μειώνει τον χρόνο μετακίνησης από πόρτα σε πόρτα σε σύγκριση με τις πτήσεις.
Οι αεροπορικές εταιρείες εξακολουθούν να επισκέπτονται τον διάδρομο με συχνές καθημερινές πτήσεις, ευέλικτα εισιτήρια και προνόμια. Αλλά οι αριθμοί λένε την αλήθεια: όταν οι επιβάτες μπορούν να επιλέξουν ανάμεσα στην ουρά σε μια πύλη ή στην επιβίβαση σε ένα κομψό τρένο που αναχωρεί λίγα λεπτά αργότερα, πολλοί ψηφίζουν με το ζόρι. Η συχνότητα, η ακρίβεια και η ευκολία του τρένου στο κέντρο της πόλης τον έχουν καταστήσει τον προεπιλεγμένο προορισμό τόσο για επαγγελματίες ταξιδιώτες όσο και για οικογένειες.
Παρουσίαση της Κινεζικής Καινοτομίας
Πίσω από την αύξηση των σιδηροδρομικών μεταφορών κρύβονται αδιάκοπες επενδύσεις. Το πρόγραμμα CR450 επόμενης γενιάς της Κίνας έχει ήδη σημειώσει ταχύτητα 453 χλμ./ώρα στις δοκιμές, με στόχους σχεδιασμού για εμπορικές δραστηριότητες 400 χλμ./ώρα καθώς η τεχνολογία ωριμάζει.⁵ Και το ευρύτερο δίκτυο συνεχίζει να επεκτείνεται: μέχρι το τέλος του 2023 , οι σιδηροδρομικές γραμμές υψηλής ταχύτητας που λειτουργούν στην Κίνα έφτασαν τα 45.000 χιλιόμετρα , το μεγαλύτερο στον κόσμο.⁶
Είναι κάτι περισσότερο από μεταφορές — είναι μια βιομηχανική και υλικοτεχνική δήλωση. Στο δρομολόγιο Πεκίνο-Σαγκάη, τα τρένα έχουν δείξει ότι όταν η ταχύτητα, η συχνότητα και η ευκολία ευθυγραμμίζονται, ο σιδηρόδρομος μπορεί να ανταγωνιστεί —και συχνά να ξεπεράσει— τον ουρανό.