
Έπειτα από δεκαετίες, η Ελλάδα αποκτά μια δεύτερη εταιρεία επιβατικών σιδηροδρομικών μεταφορών. Η Levante Trains, που ανήκει στους γνωστούς επιχειρηματίες Γιώργο Θεοδόση και Στράτο Απέργη -οι οποίοι δραστηριοποιούνται στη ναυτιλία μέσω της Levante Ferries (εκτελεί δρομολόγια στο Ιόνιο), αλλά και στις τηλεπικοινωνιακές υπηρεσίες μέσω της Newsphone Hellas και του τηλεφωνικού καταλόγου 11880- αναλαμβάνει τη λειτουργία της σιδηροδρομικής γραμμής Κατάκολο – Αρχαία Ολυμπία.
Μαρία Καλούδη
powergame.gr
Τη συγκεκριμένη διαδρομή λειτουργούσε μέχρι σήμερα η Hellenic Train, η οποία, ωστόσο, όπως είχε γράψει και η στήλη Game Οver, φαίνεται να επικεντρώνει το ενδιαφέρον της στη «ναυαρχίδα» των δρομολογίων, που δεν είναι άλλη από τη γραμμή Αθήνα – Θεσσαλονίκη, με στόχο να ανταγωνιστεί κάποια στιγμή και τις αεροπορικές εταιρείες.
Την εξέλιξη αυτήν υπαινίχθηκε και ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, στο 8ο Συνέδριο Υποδομών και Μεταφορών ITC 2025, καλώντας και άλλες εταιρείες να διεκδικήσουν άδεια χρήσης του σιδηροδρομικού δικτύου, υπογραμμίζοντας ότι στόχοι της κυβέρνησης είναι το άνοιγμα της αγοράς και η καλλιέργεια συνθηκών υγιούς ανταγωνισμού προς όφελος του κλάδου. Την ίδια στιγμή, εγείρονται ερωτήματα για το μέλλον και άλλων τουριστικών γραμμών της χώρας -όπως ο Οδοντωτός ή το γνωστό τρενάκι του Πηλίου-, οι οποίες υπολειτουργούν υπό τη διαχείριση της Hellenic Train. Συγκεκριμένα, όλο και αυξάνονται οι πιθανότητες λουκέτου στον Οδοντωτό Σιδηρόδρομο Διακοπτού – Καλαβρύτων, με το επιχείρημα πως είναι δύσκολο να βρεθούν ανταλλακτικά και είναι υψηλό το κόστος συντήρησης του τροχαίου υλικού που ανήκει στο Υπερταμείο μέσω της ΓΑΙΑΟΣΕ. Το ενδεχόμενο λοιπόν να περάσουν στα χέρια άλλων επενδυτών αυτές οι τουριστικές γραμμές παραμένει ανοιχτό.
Η σιδηροδρομική γραμμή Κατάκολου – Πύργου – Αρχαίας Ολυμπίας, μετρικού εύρους και σε λειτουργία από το 1882, αποτελεί την πρώτη περιφερειακή γραμμή της Ελλάδας και συνδέει το λιμάνι του Κατάκολου -σημαντικό κόμβο κρουαζιέρας- με τον αρχαιολογικό χώρο της Ολυμπίας. Η διαδρομή διαρκεί περίπου 45-50 λεπτά και λειτουργεί κυρίως τουριστικά, εξυπηρετώντας επισκέπτες που φτάνουν με κρουαζιερόπλοια και αναζητούν γρήγορη πρόσβαση στον ιστορικό προορισμό. Σήμερα πραγματοποιούνται τρία ζεύγη δρομολογίων καθημερινά (Δευτέρα–Σάββατο), με αναχωρήσεις από Κατάκολο και Ολυμπία πρωί και μεσημέρι, ενώ το εισιτήριο με επιστροφή κοστίζει περίπου 10 €. Παρά τον περιορισμένο αριθμό δρομολογίων, η γραμμή παραμένει στρατηγικής σημασίας για την τουριστική και οικονομική ανάπτυξη της Ηλείας.
Οι ιδιοκτήτες της Levante Ferries, που ίδρυσαν πέρυσι την εταιρεία Levante Trains, προσπαθούσαν εδώ και μήνες να λάβουν την άδεια λειτουργίας τρένων στη γραμμή Κατάκολο – Αρχαία Ολυμπία από τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ). Η Levante Trains Α.Ε., η οποία συστάθηκε πέρυσι, έχει ως βασικό αντικείμενο -μεταξύ άλλων- την παροχή υπηρεσιών έλξης για τη σιδηροδρομική μεταφορά επιβατών και εμπορευμάτων, καθώς και την ανάπτυξη, οργάνωση και εκμετάλλευση αστικών, προαστιακών, περιφερειακών, υπεραστικών και διεθνών δρομολογίων. Παράλληλα, στο πεδίο δραστηριοτήτων της περιλαμβάνονται και μεταφορές με κάθε είδους συστήματα σταθερής τροχιάς, αλλά και λεωφορειακές μεταφορές επιβατικού ή εμπορευματικού χαρακτήρα, τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό.
Οι Γιώργος Θεοδόσης και Στρατής Απέργης έχουν δημιουργήσει έναν πολυσχιδή επιχειρηματικό όμιλο, στον οποίο ξεχωρίζει το χαρακτηριστικό πρώτο συνθετικό Levante. Στην ομπρέλα του ομίλου εντάσσονται οι Levante Properties, Levante Express, Levante Catering, Levante Ferries, Levante Airlines και Levante Trains, αλλά και άλλες εταιρείες, που δεν φέρουν την επωνυμία αυτήν. Η κοινή τους επιχειρηματική πορεία ξεκίνησε το 1995 με την ίδρυση της Newsphone και από τότε πορεύονται μαζί, διευρύνοντας συνεχώς τα πεδία δραστηριότητας.
Μία από τις πιο σημαντικές στιγμές του ομίλου ήρθε το 2014, όταν ο Ζακυνθινός Γιώργος Θεοδόσης ίδρυσε τη Levante Ferries, που καλύπτει το σύνολο σχεδόν των βασικών γραμμών που συνδέουν τη Ζάκυνθο, την Κεφαλονιά και την Ιθάκη με την Κυλλήνη, ενώ διατηρεί και δρομολόγια που εξασφαλίζουν την ενδοεπικοινωνία των Ιονίων νησιών. Αντίστοιχη προσπάθεια για γραμμή που συνέδεε τη Θεσσαλονίκη με τη Σμύρνη δεν είχε, όμως, την ίδια επιτυχία…