Πέμπτη 25 Σεπτεμβρίου 2025

Νέα εποχή για τον σιδηρόδρομο – Κυρανάκης: «Όλα αλλάζουν με επενδύσεις €10 δις»


Τον Αύγουστο του 2026 παραδίδονται τα έργα της Θεσσαλίας – Drones για τις αυτοψίες – Η Levante Ferries μπαίνει στο σιδηροδρομικό δίκτυο – Εκπαιδεύσεις στο ETCS και προσλήψεις με Έλληνες του εξωτερικού

afteroffice.gr

Μετά από δεκαετίες υποεπένδυσης και στασιμότητας, ο ελληνικός σιδηρόδρομος αλλάζει ρότα. Η κυβέρνηση και ο ΟΣΕ σχεδιάζουν ένα δεκαετές επενδυτικό πρόγραμμα ύψους 10 δισ. ευρώ, με στόχο να μετατρέψουν το δίκτυο σε πυλώνα ανάπτυξης, να βελτιώσουν την ασφάλεια και να ανοίξουν την αγορά σε νέους παίκτες.

Θεσσαλία: έργα μέχρι το καλοκαίρι του 2026

Η αποκατάσταση των ζημιών στη Θεσσαλία προχωρά με ταχύτατους ρυθμούς, με την παράδοση των έργων να τοποθετείται τον Αύγουστο του 2026 – ίσως και νωρίτερα. Σύμφωνα με τον Αναπληρωτή Υπουργό Μεταφορών, Κωνσταντίνο Κυρανάκη, οι αυτοψίες θα γίνονται πλέον και με drones, ώστε να διασφαλίζεται η πρόοδος και η ποιότητα των παρεμβάσεων.

Τεχνολογικός εκσυγχρονισμός

Από τις 29 Σεπτεμβρίου ξεκινούν οι εκπαιδεύσεις των μηχανοδηγών στο ευρωπαϊκό σύστημα ελέγχου ETCS, το οποίο αυξάνει την ασφάλεια με αυτόματη πέδηση και έλεγχο ταχύτητας. Παράλληλα, ολοκληρώνεται η εγκατάσταση του GSM-R και του συστήματος HEPOS για γεωεντοπισμό τρένων με ακρίβεια εκατοστών. Μέχρι το τέλος του 2025 θα είναι πλήρως λειτουργικά στον άξονα Αθήνας–Θεσσαλονίκης.

Ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ, Χρήστος Παληός, επισήμανε ότι με τη λειτουργία του ERTMS η χωρητικότητα του δικτύου θα τετραπλασιαστεί, φτάνοντας έως και 160 συρμούς ημερησίως.

Η Levante Ferries στις ράγες

Νέος παίκτης στο σιδηροδρομικό δίκτυο αναδεικνύεται η Levante Ferries, μέσω της θυγατρικής Levante Train. Έχει ήδη αιτηθεί άδεια για δρομολόγια στη Δυτική Πελοπόννησο, αναλαμβάνοντας τη γραμμή Κατάκολο–Αρχαία Ολυμπία. Ο κ. Κυρανάκης τόνισε πως «ο σιδηρόδρομος δεν αποτελεί μονοπώλιο της Hellenic Train», ανοίγοντας τον δρόμο για νέους ιδιώτες σε επιβατικές και εμπορευματικές μεταφορές.

Νέο τροχαίο υλικό από την Hellenic Train

Η Hellenic Train, από την πλευρά της, σχεδιάζει επενδύσεις σε νέο τροχαίο υλικό για να αντικαταστήσει συρμούς ηλικίας 20 ετών και να αναβαθμίσει τις υπηρεσίες της. Ο CEO Roberto Rinaudo δήλωσε ότι η εταιρεία αξιολογεί προσφορές από κορυφαίους ευρωπαίους κατασκευαστές.

Νέες προσλήψεις με Έλληνες του εξωτερικού

Η κυβέρνηση προχωρά σε προσλήψεις εξειδικευμένων στελεχών, δίνοντας προτεραιότητα σε Έλληνες που θέλουν να επιστρέψουν από το εξωτερικό. Ήδη έχουν συγκεντρωθεί 300 βιογραφικά, με τις πρώτες συνεντεύξεις να ξεκινούν την επόμενη εβδομάδα. Ο κ. Κυρανάκης τόνισε ότι «είναι μια χρυσή ευκαιρία να συνυπάρξουν Έλληνες και Ευρωπαίοι επαγγελματίες, με ανταγωνιστικές αμοιβές που θα φέρουν τεχνογνωσία στο ελληνικό δίκτυο».

Συνολικά, το Restart του ελληνικού σιδηροδρόμου συνδυάζει:

Εκσυγχρονισμό υποδομών και τεχνολογίας

Ενίσχυση της ασφάλειας και της χωρητικότητας

Άνοιγμα σε νέους ιδιώτες παρόχους

Επιστροφή εξειδικευμένων στελεχών από το εξωτερικό

Η επόμενη δεκαετία προμηνύεται κρίσιμη. Αν όλα κυλήσουν βάσει χρονοδιαγραμμάτων, ο σιδηρόδρομος μπορεί να μετατραπεί από τον «φτωχό συγγενή» σε βασικό μοχλό ανάπτυξης και ευρωπαϊκής διασύνδεσης της χώρας.