Πέμπτη 25 Σεπτεμβρίου 2025

Ο σιδηροδρομικός τομέας συμβάλλει στο 1,4% του ΑΕΠ της Ευρωπαϊκής Ένωσης

Μελέτη που ανατέθηκε από το ERC
Με συνολική συνεισφορά 247 δισεκατομμυρίων ευρώ στην οικονομία και 3,1 εκατομμύρια θέσεις εργασίας, οι σιδηρόδρομοι προσφέρουν μια από τις σημαντικότερες οικονομικές επιπτώσεις μεταξύ όλων των μέσων, διατηρώντας παράλληλα το χαμηλότερο αποτύπωμα άνθρακα στις μεταφορές. 

informare.it

Αυτό υπογραμμίζεται από μια μελέτη σχετικά με την επίδραση των σιδηροδρόμων στην ευρωπαϊκή οικονομία, η οποία ανατέθηκε στην Oxford Economics από την Κοινότητα Ευρωπαϊκών Εταιρειών Σιδηροδρόμων και Υποδομών (CER), τον οργανισμό στον οποίο ανήκουν οι εθνικοί σιδηρόδρομοι στην Ευρώπη.

Συγκεκριμένα, η έκθεση επισημαίνει ότι το 2023 οι μεταφορές συνέβαλαν με 67 δισεκατομμύρια ευρώ στο ακαθάριστο εγχώριο προϊόν της ΕΕ-27 και ότι, εκτός από αυτήν την άμεση επίδραση στην ευρωπαϊκή οικονομία, η αλυσίδα εφοδιασμού των μεταφορών έχει δημιουργήσει επιπλέον αξία 117 δισεκατομμυρίων ευρώ, ενώ η κατανάλωση που χρηματοδοτείται από τους μισθούς των εργαζομένων των σιδηροδρόμων και των προμηθευτών τους (επαγόμενες επιπτώσεις) ανήλθε σε 63 δισεκατομμύρια ευρώ, με συνολική συνεισφορά στο ευρωπαϊκό ΑΕΠ ύψους 247 δισεκατομμυρίων ευρώ. Αυτό ισοδυναμεί με το 1,4% του συνολικού ΑΕΠ της ΕΕ-27 το 2014-2023 και υπερβαίνει το ΑΕΠ της Ελλάδας για το 2023, ύψους 225 δισεκατομμυρίων ευρώ, της 16ης μεγαλύτερης οικονομίας στην ΕΕ.
Επιπλέον, η μελέτη εξηγεί ότι οι σιδηροδρομικές μεταφορές υποστηρίζουν συνολικά περίπου 3.162.000 άμεσες θέσεις εργασίας (888.000), έμμεσες (1.496.000) και επαγόμενες (778.000) και ότι αυτό ισοδυναμεί με το 1,6% της συνολικής απασχόλησης στην ΕΕ-27 και υπερβαίνει το σύνολο της απασχόλησης στην Ιρλανδία το 2023.
Στη συνέχεια, υπογράμμισε ότι, με οκτώ δισεκατομμύρια ταξίδια επιβατών και 378 δισεκατομμύρια τονοχιλιόμετρα εμπορευμάτων που μεταφέρονται κάθε χρόνο από τα 201.000 χιλιόμετρα σιδηροδρομικού δικτύου της ΕΕ, οι σιδηρόδρομοι βρίσκονται στην καρδιά του ευρωπαϊκού συστήματος μεταφορών και προωθούν την οικολογική μετάβαση χάρη στην υψηλή ενεργειακή απόδοση και τις σχεδόν μηδενικές εκπομπές ρύπων. Το έγγραφο σημειώνει ότι, παρ' όλα αυτά, το μερίδιο της επιβατικής και εμπορευματικής κυκλοφορίας στις σιδηροδρομικές μεταφορές είναι στάσιμο και ως εκ τούτου είναι απαραίτητο να παρέμβουμε για να εδραιώσουμε τα σημαντικά οικονομικά πλεονεκτήματα του τομέα μέσω σταθερών επενδύσεων και εποικοδομητικών μέτρων πολιτικής.