Τετάρτη 3 Σεπτεμβρίου 2025

Μετρό: Διετής συντήρηση σε ασανσέρ και σε κυλιόμενες σκάλες - Τι περιλαμβάνει η νέα σύμβαση

Η σύμβαση, την οποία υπέγραψε η ΣΤΑΣΥ την 1η Σεπτεμβρίου, καλύπτει συνολικά 462 κυλιόμενες κλίμακες και 216 ανελκυστήρες

Τη μάστιγα των συχνών βλαβών σε κυλιόμενες σκάλες, αλλά κυρίως σε ανελκυστήρες οι οποίοι καθιστούν μη προσβάσιμο το δίκτυο του μετρό της Αθήνας σε επιβάτες με κινητικά προβλήματα, ηλικιωμένους ή γενικότερα εμποδιζόμενα άτομα, επιχειρεί να λύσει η ΣΤΑΣΥ με τη νέα σύμβαση για τη συντήρηση των ασανσέρ και των κυλιόμενων κλιμάκων, καθώς σημαντικό τμήμα του εξοπλισμού αυτού κλείνει φέτος 25ετία αδιάλειπτης λειτουργίας.

ethnos.gr

Στο διάστημα αυτό, όπως είχε παραδεχτεί και ο τέως υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας σε δηλώσεις του δεν είχε γίνει ευρεία συντήρηση του δικτύου, την οποία τότε το υπουργείο είχε κοστολογήσει σε περίπου 20 εκατομμύρια ευρώ με τους συγκεκριμένους πόρους να μην έχουν εξασφαλιστεί προκειμένου να προχωρήσει ο σχετικός διαγωνισμός.

«Ξέρω τα πολλά προβλήματα που υπάρχουν σε κυλιόμενες σκάλες και σε αναλκυστήρες στο μετρό. Δεν έχουν συντηρηθεί 25 χρόνια. Κόστος; 20 εκατομμύρια. Αναζητούμε τους πόρους για να κάνουμε διαγωνισμό», είχε αναφέρει χαρακτηριστικά.

Μέχρι τότε η ΣΤΑΣΥ υπογράφει συμβάσεις τακτικής συντήρησης, το ύψος των οποίων ωστόσο είναι μάλλον απαγορευτικό για να καλύψει αντικαταστάσεις μεγάλης κλίμακας.

Μόνο χθες, όπως προκύπτει από την εφαρμογή ενημέρωσης σε πραγματικό χρόνο που έχει ενσωματωθεί στην ιστοσελίδα της ΣΤΑΣΥ, πέντε ανελκυστήρες σε τέσσερις διαφορετικούς σταθμούς ήταν εκτός λειτουργίας με τους δύο εξ αυτών να βρίσκονται στον σταθμό του Νομισματοκοπείου, έναν από τους πιο κομβικούς του δικτύου. Συγκεκριμένα μη λειτουργικοί ήταν ο ανελκυστήρας προς Κηφισιά στο Νέο Φάληρο, ο εξωτερικός ανελκυστήρας στον Πειραιά προς την πλατεία Οδησσού – πεζογέφυρα, ο ανελκυστήρας στην κατεύθυνση προς Δημοτικό Θέατρο στον σταθμό Μανιάτικα, καθώς και δύο εξωτερικοί στο Νομισματοκοπείο προς Αθήνα και προς Αεροδρόμιο.

Οπως μεταδίδουν οι εργαζόμενοι μάλιστα οι εξωτερικοί ανελκυστήρες εμφανίζουν συχνότερα βλάβες καθώς εκτός της παλαιότητας, είναι εκτεθειμένοι και στις καιρικές συνθήκες υπογραμμίζοντας ότι οι βλάβες ήταν ακόμα συχνότερες τις ημέρες του καύσωνα.

Παρά τη λειτουργία της ψηφιακής υπηρεσίας ενημέρωσης σε πραγματικό χρόνο για τους ανελκυστήρες που βρίσκονται εκτός λειτουργίας και τις σχετικές εξόδους των σταθμών, οι βλάβες σε ανελκυστήρες καθιστούν αδύνατη τη μετακίνηση των ατόμων με ειδικές ανάγκες, οι οποίοι συχνά καλούνται από τα μεγάφωνα σταθμών και συρμών να κατέβουν σε επόμενο σταθμό, γεγονός που επιτείνει την ταλαιπωρία τους σε μια πόλη που κατά γεμική ομολογία υπολείπεται σε προσβασιμότητα.

Η νέα σύμβαση συντήρησης

Η σύμβαση, την οποία υπέγραψε η ΣΤΑΣΥ την 1η Σεπτεμβρίου, καλύπτει συνολικά 462 κυλιόμενες κλίμακες και 216 ανελκυστήρες, οι οποίοι βρίσκονται όχι μόνο στους σταθμούς αλλά και σε αμαξοστάσια, χώρους στάθμευσης και άλλες εγκαταστάσεις της εταιρείας.

Το έργο αφορά την προληπτική μηνιαία και ετήσια συντήρηση, καθώς και την άμεση αποκατάσταση τεχνικών βλαβών, με 24ωρη διαθεσιμότητα. Περιλαμβάνει επίσης:

Καθαρισμό και απολύμανση των μηχανισμών

Μυοκτονία και απεντόμωση στους χώρους εξοπλισμού

Επισκευές, λίπανση, βαφή και λοιπές τεχνικές επεμβάσεις

Συντήρηση πινάκων ενδείξεων και ενδοεπικοινωνίας στους ανελκυστήρες

Υδατοστεγάνωση εξωτερικών οικίσκων και αντικατάσταση υαλοπινάκων ασφαλείας, εντός εβδομάδας από τη διαπίστωση φθοράς

Ο ανάδοχος αναλαμβάνει πλήρως την ευθύνη για την τεχνική και διοικητική διαχείριση του έργου, καθώς και τη μεταφορά εργαλείων, ανταλλακτικών και υλικών χωρίς επιπλέον επιβάρυνση για τη ΣΤΑΣΥ.

Η κατανομή του υπό συντήρηση εξοπλισμού ανά γραμμή του μετρό είναι η εξής:

Γραμμή 1: 41 κυλιόμενες κλίμακες, 53 ανελκυστήρες

Γραμμή 2: 194 κυλιόμενες κλίμακες, 78 ανελκυστήρες

Γραμμή 3: 227 κυλιόμενες κλίμακες, 85 ανελκυστήρες

Ο προϋπολογισμός της σύμβασης ανέρχεται σε 4.201.618 ευρώ για διάστημα δύο ετών, ενώ προβλέπει τη δυνατότητα μονομερούς ετήσιας παράτασης, με προσαύξηση 2.400.000 ευρώ πλέον ΦΠΑ, υπό τους ίδιους όρους.

Παράλληλα, περιλαμβάνεται ρήτρα προαίρεσης για μεταβολή του φυσικού αντικειμένου της έως και 15%, σε περίπτωση προσθήκης ή αφαίρεσης εξοπλισμού λόγω μελλοντικών έργων ή εκσυγχρονισμών.

Ο ανάδοχος θα παραλάβει αναλυτικούς πίνακες βλαβών με ενδεικτικές ενέργειες αποκατάστασης, ενώ σε περιπτώσεις σοβαρών τεχνικών ζητημάτων, υποχρεούται να ενημερώνει τη ΣΤΑΣΥ εντός 24 ωρών και να καλεί τον κατασκευαστή του συστήματος, εφόσον απαιτείται.