Τετάρτη 24 Σεπτεμβρίου 2025

Η μεγάλη σιδηροδρομική γέφυρα της λεωφόρου Αθηνών από ψηλά . Βίντεο

 

Η ψηλή γέφυρα στο Δαφνί που διασχίζει τη Λεωφόρο Αθηνών σε ύψος περίπου 25 μέτρων, αποτελεί τμήμα του σιδηροδρομικού έργου Ικόνιο Θριάσιο Πεδίο. 

Η γραμμή αυτή κατασκευάστηκε για τη σιδηροδρομική σύνδεση του εμπορικού λιμένα Ικονίου με το Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο και στη συνέχεια με το εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο ώστε τα κοντέινερ να μην χρειάζεται να μεταφέρονται με φορτηγά μέσα από την Αθήνα, αλλά να φορτώνονται κατευθείαν σε τρένα. Το Ικόνιο είναι περιοχή στον Πειραιά. Εκεί βρίσκεται το μεγάλο εμπορικό λιμάνι του οργανισμού λιμένος Πειραιώς, όπου καταφθάνουν και φορτώνονται κοντέϊνερ. Ουσιαστικά είναι ο βασικός κόμβος διακίνησης εμπορευμάτων της χώρας μέσω θαλάσσης. Το Θριάσιο Πεδίο είναι μια πεδιάδα στη Δυτική Αττική, ανάμεσα σε Ασπρόπυργο, Ελευσίνα και Μάνδρα. Εκεί προορίζεται να κατασκευαστεί το Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο. Ένα κέντρο διαλογής και μεταφόρτωσης εμπορευμάτων που έρχονται από το λιμάνι και συνεχίζουν με τρένο ή φορτηγό προς την υπόλοιπη Ελλάδα και τα Βαλκάνια. Στο Θριάσιο και συγκεκριμένα στην περιοχή του Ασπροπύργου υπάρχει ήδη σταθμός διαλογής του ΟΣΕ επομένως η γραμμή είναι τεχνικά χρήσιμη, απλώς δεν αξιοποιείται στο έπακρο. Η κατασκευή της γέφυρας ολοκληρώθηκε στις αρχές της δεκαετίας του 2010, στο πλαίσιο μεγάλου έργου υποδομής που είχε στόχο τη βελτίωση των εμπορευματικών μεταφορών. Παρά το γεγονός ότι είναι απολύτως λειτουργική και οι ράγες είναι τοποθετημένες, η γραμμή δεν χρησιμοποιείται από επιβατικά δρομολόγια και προορίζεται αποκλειστικά για εμπορευματικές αμαξοστοιχίες. Η γέφυρα έχει βρεθεί στην επικαιρότητα όχι για τον κυρίως σκοπό της, αλλά για λόγους ασφάλειας. Πολλοί ανεβαίνουν πάνω της, αγνοώντας τον κίνδυνο από τα διερχόμενα τρένα, ενώ έχουν καταγραφεί και περιστατικά ρίψης αντικειμένων προς τα οχήματα που κινούνται στη Λεωφόρο Αθηνών. Παρά τις επισημάνσεις, τα μέτρα φύλαξης από τον ΟΣΕ παραμένουν ανεπαρκή, με αποτέλεσμα η γέφυρα να χαρακτηρίζεται συχνά ως ξέφραγη και επικίνδυνη. Σήμερα, η γέφυρα αποτελεί χαρακτηριστικό σημείο της περιοχής και υπενθυμίζει τα μεγάλα αλλά συχνά ανολοκλήρωτα έργα υποδομής στην Ελλάδα. Σχεδιάστηκε για να εξυπηρετεί τη ροή εμπορευμάτων μεταξύ λιμανιού και ηπειρωτικής χώρας, αλλά στην πράξη παραμένει υποαξιοποιημένη και συνδεδεμένη περισσότερο με ζητήματα ασφάλειας, παρά με την ανάπτυξη του σιδηροδρόμου.