Για το σχέδιο διασύνδεσης όλων των ευρωπαϊκών πρωτευουσών με τρένα υψηλής ταχύτητας μίλησε ο Alberto Mazzola, εκτελεστικός διευθυντής του ευρωπαϊκού οργανισμού CER (Community of European Railway and Infrastructure Companies
). Έκανε λόγο για «ένα σχέδιο που μπορεί να φαίνεται φιλόδοξο, αλλά κομμάτια του γίνονται ήδη πράξη» σε χώρες όπως η Ισπανία, η Τσεχία, αλλά και η Πολωνία, όπου ο σιδηρόδρομος γίνεται πλέον άμεση προτεραιότητα της κυβέρνησης.
). Έκανε λόγο για «ένα σχέδιο που μπορεί να φαίνεται φιλόδοξο, αλλά κομμάτια του γίνονται ήδη πράξη» σε χώρες όπως η Ισπανία, η Τσεχία, αλλά και η Πολωνία, όπου ο σιδηρόδρομος γίνεται πλέον άμεση προτεραιότητα της κυβέρνησης.
Όπως ανέφερε, ο σχεδιασμός προβλέπει συνδέσεις, με γρήγορα τρένα και ταχύτητες που θα ξεκινούν από 250 χλμ./ώρα, όχι μόνο για τις ευρωπαϊκές πρωτεύουσες, αλλά για όλες τις πόλεις με πληθυσμό πάνω από 250 χιλιάδες κατοίκους. Για την Ελλάδα, αυτό αφορά τη σύνδεση Αθήνας - Θεσσαλονίκη, μια εξέλιξη που εκτίμησε ότι θα ωφελήσει όχι μόνο κατοίκους και επιχειρήσεις των δύο πόλεων, αλλά και τους κατοίκους μικρότερων αστικών κέντρων, που θα μπορούν να χρησιμοποιούν μέρος του δικτύου.
Ο κ. Mazzola ενημέρωσε για τις εντατικές συζητήσεις επί του σχεδίου του CER με τον Ευρωπαίο Επίτροπο Βιώσιμων Μεταφορών και Τουρισμού, Απόστολο Τζιτζικώστα, ο οποίος και διαβεβαίωσε ότι «ο σιδηρόδρομος είναι προτεραιότητά του».
Στο πεδίο των εμπορευματικών φορτίων, ο επικεφαλής του CER ανέδειξε ότι σήμερα η διασυνδεσιμότητα του λιμανιού του Πειραιά, παραμένει μόλις στο 2%, ένα από τα χαμηλότερα στην Ευρώπη. Όπως είπε, «η σύνδεση του λιμανιού του Πειραιά με τον σιδηρόδρομο θα δώσει στο ελληνικό λιμάνι τη δυνατότητα να εξυπηρετήσει την Κεντρική Ευρώπη». Ανέδειξε, δε, την αναγκαιότητα να επανέλθουν της Ελλάδας με τη Βόρεια Μακεδονία, καθώς και με Βουλγαρία και Σερβία.
Ως προς τη χρηματοδότηση των απαραίτητων επενδύσεων, ο κος Mazzola ανέφερε ότι στο νέο προϋπολογισμό της Ε.Ε. έχει παραμείνει το Ταμείο για επενδύσεις σε Υποδομές, όπου 17 δισεκατομμύρια ευρώ προβλέπονται για έργα κινητικότητας, ενώ ανέφερε ότι η ανάπτυξη υποδομών προβλέπεται και στην ευρωπαϊκή δέσμευση για δαπάνες 5% για την άμυνα. «Ο πόλεμος στην Ουκρανία απέδειξε τον καθοριστικό ρόλο του σιδηροδρόμου στις αμυντικές επιχειρήσεις», σημείωσε.
Τέλος, προανήγγειλε ότι έως το τέλος του 2025 θα τεθεί σε εφαρμογή σε κάποιες ευρωπαϊκές χώρες το νέο σύστημα διασυνδεδεμένης έκδοσης εισιτηρίων (CER Ticketing Roadmap), γεγονός που θα δίνει τη δυνατότητα στους επιβάτες να αγοράζουν εισιτήρια τρένου και για άλλες χώρες.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ