Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρέπεμψε την Ολλανδία στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο επειδή ανέθεσε στην κρατική σιδηροδρομική εταιρεία NS τη σύμβαση παραχώρησης για τις σημαντικότερες σιδηροδρομικές γραμμές της χώρας. Σύμφωνα με την επιτροπή, το κράτος δεν κατάφερε να διασφαλίσει τον κατάλληλο ανταγωνισμό στο ολλανδικό σιδηροδρομικό δίκτυο.
iamexpat.nl
Έλλειψη ανταγωνισμού στο κύριο σιδηροδρομικό δίκτυο της Ολλανδίας
Το 2023, η ολλανδική κυβέρνηση χορήγησε στην Nederlandse Spoorwegen (NS) τα αποκλειστικά δικαιώματα σχεδόν ολόκληρου του σιδηροδρομικού δικτύου στην Ολλανδία από το 2025 έως το 2033. Η NS είναι η μόνη σιδηροδρομική εταιρεία στην Ολλανδία που επιτρέπεται να λειτουργεί εγχώρια μεταξύ σημαντικών προορισμών όπως το Άμστερνταμ και το Αϊντχόφεν ή το Ναϊμέχεν και την Ουτρέχτη . Το πρόβλημα είναι ότι αυτό έγινε χωρίς διαγωνισμό, κάτι που θα έδινε στους ανταγωνιστές μια δίκαιη ευκαιρία να λειτουργήσουν τρένα στο κύριο δίκτυο.
Ανταγωνιστές όπως η Arriva και η Qbuzz αμφισβητούν το μονοπώλιο εδώ και χρόνια και, μετά από αρκετές προειδοποιήσεις από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ότι η κατάσταση είναι αντίθετη με τους ευρωπαϊκούς κανόνες, η εκτελεστική εξουσία αποφάσισε να παραπέμψει την Ολλανδία στο Δικαστήριο. «Ο ανταγωνισμός στην αγορά σιδηροδρόμων είναι απαραίτητος για να παρέχονται στους επιβάτες πιο ελκυστικές και καινοτόμες υπηρεσίες με χαμηλότερο κόστος, διατηρώντας παράλληλα τα καθήκοντα δημόσιας υπηρεσίας», έγραψε η Επιτροπή σε δελτίο τύπου .
Το μονοπώλιο της NS στους ολλανδικούς σιδηροδρόμους είναι προς το «συμφέρον των επιβατών»
Ο Υφυπουργός Υποδομών και Διαχείρισης Υδάτων, Thierry Aartsen, είναι απογοητευμένος από την απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. «Για την Ολλανδία, τα συμφέροντα των επιβατών είναι υψίστης σημασίας», δήλωσε ο Aartsen. «Ο προκάτοχός μου ανέθεσε την παραχώρηση στην NS στα τέλη του 2023 επειδή ήταν προς το συμφέρον των επιβατών».
Η Βουλή των Αντιπροσώπων ανησυχούσε ότι ο αυξημένος ανταγωνισμός θα οδηγούσε σε κατακερματισμένα δρομολόγια. Ωστόσο, οι επιβάτες μπορεί να διαφωνούν, καθώς η NS έχει ονομαστεί μεταξύ των πέντε χειρότερων σιδηροδρομικών εταιρειών στην Ευρώπη .
Από την άλλη πλευρά, οι ανταγωνιστές στον ολλανδικό σιδηρόδρομο δεν εκπλήσσονται. Σύμφωνα με την NOS , η Διευθύνουσα Σύμβουλος της Arriva, Anne Hettinga, πιστεύει ότι η απόφαση να προσφύγει η Ολλανδία στα ευρωπαϊκά δικαστήρια είναι λογική και «καθόλου απροσδόκητη». Η Ολλανδία είχε αρκετές ευκαιρίες να βελτιώσει την κατάσταση, αλλά η Επιτροπή δεν είδε κανένα στοιχείο για τα επιθυμητά μέτρα.
Μια απόφαση από τα Ευρωπαϊκά Δικαστήρια θα μπορούσε να διαρκέσει μήνες ή και χρόνια, αλλά εάν τα δικαστήρια διαπιστώσουν ότι η Ολλανδία παραβιάζει τους κανόνες, θα έχει μια ακόμη ευκαιρία να συμμορφωθεί, μετά την οποία θα επιβληθούν πρόστιμα. Εάν η ολλανδική σιδηροδρομική εταιρεία χάσει το μονοπώλιό της στο ολλανδικό σιδηροδρομικό δίκτυο, η NS θα έχει τη δυνατότητα να συνεχίσει να λειτουργεί τρένα στο πλαίσιο μιας «παραχώρησης κρίσης», ενώ το Υπουργείο Υποδομών και Διαχείρισης Υδάτων διεξάγει τη διαδικασία υποβολής προσφορών.