
railwaypro.com
Παρά τις αξιοσημείωτες προόδους —όπως τα εναρμονισμένα τεχνικά πρότυπα, η ανάπτυξη του Ευρωπαϊκού Συστήματος Διαχείρισης Σιδηροδρομικής Κυκλοφορίας (ERTMS) και η βελτίωση των εγκρίσεων οχημάτων μέσω του Οργανισμού Σιδηροδρόμων της ΕΕ (ERA)— εξακολουθούν να υπάρχουν επίμονες προκλήσεις. Αυτές περιλαμβάνουν τον κατακερματισμένο σχεδιασμό χωρητικότητας, την αργή διασυνοριακή διαλειτουργικότητα και τις καθυστερημένες προσπάθειες ψηφιοποίησης.
Βασικά σημεία της αξιολόγησης της Επιτροπής:Εφαρμογή του ERTMS : Η πρόοδος συνεχίζεται, αλλά το σύστημα υστερεί σε σχέση με τον ρυθμό-στόχο, με αποτέλεσμα να μην επιτευχθεί η προθεσμία του 2030. Η Επιτροπή σημειώνει ότι ο καλύτερος συντονισμός μεταξύ των κρατών μελών είναι απαραίτητος.
Διαχείριση χωρητικότητας : Εξετάζονται νέοι κανονισμοί για τη βελτίωση της αξιοποίησης των υποδομών μέσω του «κυλιόμενου σχεδιασμού», ο οποίος θα προσφέρει στους σιδηροδρομικούς φορείς τόσο μακροπρόθεσμη βεβαιότητα όσο και την ευελιξία που είναι απαραίτητη για τις υπηρεσίες εμπορευματικών μεταφορών.
Διαλειτουργικότητα και ασφάλεια : Πρότυπα όπως η Τέταρτη Δέσμη Μέτρων για τους Σιδηροδρόμους —που καλύπτει την τεχνική και επιχειρησιακή εναρμόνιση— έχουν θέσει μια σταθερή βάση, αν και η συνεπής εφαρμογή σε εθνικό επίπεδο παραμένει δύσκολη.
Άνοιγμα της αγοράς και εμπορευματικοί διάδρομοι : Η Επιτροπή διευκρινίζει τους κανόνες σχετικά με την πρόσβαση και την τιμολόγηση στις υποδομές, με σκοπό την προσέλκυση ιδιωτικών επενδύσεων και τη διευκόλυνση της διασυνοριακής σιδηροδρομικής κυκλοφορίας.
Οι ενδιαφερόμενοι φορείς του κλάδου, συμπεριλαμβανομένης της Κοινότητας Ευρωπαϊκών Σιδηροδρόμων (CER), έχουν χαιρετίσει αυτές τις μεταρρυθμίσεις. Υποστηρίζουν ιδιαίτερα τη μετάβαση προς τα κυλιόμενα χρονοδιαγράμματα και την αυτόματη διαχείριση χωρητικότητας, ώστε να βοηθηθεί η απελευθέρωση της χωρητικότητας του δικτύου και να βελτιωθεί η αξιοπιστία — κλειδί για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των σιδηροδρόμων.
Οι προτεινόμενες μεταρρυθμίσεις χωρητικότητας θα υποβληθούν τώρα σε έλεγχο από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο. Εάν εγκριθούν, θα μπορούσαν να ανοίξουν το δρόμο για πιο αποτελεσματικούς εμπορευματικούς διαδρόμους, απρόσκοπτες διασυνοριακές υπηρεσίες και έναν σιδηροδρομικό τομέα καλύτερα ευθυγραμμισμένο με τους περιβαλλοντικούς στόχους και τους στόχους κινητικότητας.