Πέμπτη 10 Ιουλίου 2025

Αναβίωση των Αλπικών Σιδηροδρόμων: Η Αυστρία, η Ιταλία, η Γαλλία και η Ελβετία συμμετέχουν στο άνοιγμα εμβληματικών διαδρομών



Η ιστορική σημασία των αλπικών σιδηροδρομικών διαδρομών

Οι αλπικές σιδηροδρομικές γραμμές βρίσκονται στο επίκεντρο των ευρωπαϊκών ταξιδιών και του εμπορίου εδώ και αιώνες. Οι εθνικοί ανταγωνισμοί και οι φιλοδοξίες τις επηρέασαν από την εποχή που ξεκίνησαν, τον 19ο αιώνα. Ο πρώτος σιδηρόδρομος Semmering της Αυστρίας το 1854 καθόρισε το πρότυπο για την κατασκευή αλπικών σιδηροδρόμων. Στη συνέχεια, η γαλλική και ιταλική γραμμή Mont Cenis, ή σήραγγα Fréjus, εγκαινιάστηκε το 1871, και η σήραγγα Gotthard της Ελβετίας το 1882. Αυτές οι θρυλικές σιδηροδρομικές συνδέσεις καθόρισαν το γενικό περίγραμμα της γεωγραφίας των αλπικών σιδηροδρόμων και το πλαίσιο για το περίπλοκο δίκτυο συνδέσεων που χρησιμοποιούμε τώρα.

travelandtourworld.com

Στις αρχές του 20ού αιώνα, οι Αψβούργοι πολεοδόμοι της Αυστρίας επιδίωξαν να εξασφαλίσουν καλύτερες συνδέσεις με τα λιμάνια της Αδριατικής, κάτι που οδήγησε στην ανάπτυξη του σιδηροδρόμου Tauern. Εγκαινιασμένο το 1909, αυτό το φιλόδοξο έργο ήταν μια ζωτική αρτηρία για ταξίδια και εμπόριο. Ωστόσο, το κλείσιμό του τον Νοέμβριο του 2024 για ανακατασκευή χρησίμευσε ως μια έντονη υπενθύμιση του πόσο σημαντικές είναι αυτές οι βασικές αλπικές διαδρομές για το δίκτυο μεταφορών της Ευρώπης. Το κλείσιμο μόνο ενός ζωτικού συνδέσμου είχε αλυσιδωτές επιπτώσεις σε όλη την Ευρώπη.

Προκλήσεις για τους φορείς εκμετάλλευσης των αλπικών σιδηροδρόμων

Τα τελευταία χρόνια, οι σιδηροδρομικές υπηρεσίες των Άλπεων έχουν πληγεί από πολλά προβλήματα. Οι υπηρεσίες έχουν διαταραχθεί τακτικά από φυσικές καταστροφές, όπως πλημμύρες και κατολισθήσεις. Οι μεγαλύτερες διαταραχές τα τελευταία χρόνια σημειώθηκαν το 2023, όταν η υπηρεσία Mont Cenis έκλεισε λόγω κατολίσθησης. Η υπηρεσία έχει πληγεί σοβαρά για τα τρένα υψηλής ταχύτητας που εκτελούν δρομολόγια μεταξύ Ιταλίας και Γαλλίας και πολλές βασικές συνδέσεις ακυρώθηκαν. Η υπηρεσία Mont Cenis έχει ανοίξει ξανά μετά το περιστατικό, αλλά έχει κλείσει κατά καιρούς, π.χ. την άνοιξη του 2024 λόγω μιας άλλης κατολίσθησης.

Οι διαταραχές έχουν τονίσει την αξία των αλπικών σιδηροδρόμων στην ταχεία μετακίνηση από τη μία χώρα στην άλλη. Όταν οι διαδρομές κλείνουν, οι ταξιδιώτες καθυστερούν σημαντικά και η μετακίνηση εμπορευμάτων παρεμποδίζεται, επηρεάζοντας τη βιομηχανία στην ήπειρο γενικότερα.

Αποκατεστημένες Υπηρεσίες Κατά μήκος Κλασικών Διαδρομών

Ακόμη και αυτές οι οπισθοδρομήσεις μετριάστηκαν τους τελευταίους δώδεκα μήνες, φέρνοντας μερικά εξαιρετικά ευπρόσδεκτα νέα στους λάτρεις των αλπικών σιδηροδρόμων. Η γραμμή πάνω από το Mont Cenis άνοιξε ξανά, αποκαθιστώντας τις επικοινωνίες υψηλής ταχύτητας μεταξύ Γαλλίας και Ιταλίας και επιτρέποντας στους ταξιδιώτες να κάνουν το ταξίδι από το Παρίσι στο Τορίνο σε περισσότερες από πέντε ώρες. Ομοίως, η γραμμή Brenner από την Αυστρία προς την Ιταλία έχει ενισχυθεί με την προσθήκη μιας νεοσύστατης εποχιακής υπηρεσίας Railjet. Η γραμμή εκτείνεται τώρα από το Μόναχο μέχρι την πόλη-λιμάνι της Αδριατικής, την Ανκόνα, διευρύνοντας σημαντικά τις ευκαιρίες ταξιδιού μεταξύ Αυστρίας, Γερμανίας και Ιταλίας.

Ο κλασικός σιδηρόδρομος Semmering, ένας από τους πυλώνες του αλπικού σιδηροδρόμου, έχει επίσης γνωρίσει νέα τρένα μεγάλων αποστάσεων. Από τα τέλη Ιουνίου, οι ταξιδιώτες μπορούν πλέον να ταξιδέψουν απευθείας από τη Βαρσοβία στη Ριέκα, διασχίζοντας τις όμορφες Αυστριακές Άλπεις στο 20ωρο ταξίδι από την Πολωνία στις ακτές της Αδριατικής. Ένα άλλο νέο ημερήσιο τρένο συνδέει κατά μήκος του διαδρόμου Gotthard από τη Ζυρίχη στην Πίζα, μεταφέροντας τους ταξιδιώτες διασχίζοντας τις Άλπεις στις χρυσές ακτές της Λιγουρίας.

Η επαναλειτουργία του σιδηροδρόμου Tauern: Η απόλυτη στιγμή μεταμόρφωσης

Ένα από τα πιο αναμενόμενα επαναλειτουργία των σιδηροδρομικών δρομολογίων στις Άλπεις είναι η επαναλειτουργία του σιδηροδρόμου Tauern στις 14 Ιουλίου. Αυτή η σημαντική διαδρομή, που διασχίζει τις Αυστριακές Άλπεις, αποτελεί εδώ και καιρό μέρος του δικτύου στο κέντρο της Ευρώπης, συνδέοντας τη νότια Γερμανία και την Ελβετία με τη Σλοβενία ​​και τη βόρεια Ιταλία. Η επαναλειτουργία αυτής της σημαντικής σύνδεσης έχει επηρεάσει σημαντικά τα χρονοδιαγράμματα του σιδηροδρομικού δικτύου στην Ευρώπη, επαναφέροντας πολλές σημαντικές υπηρεσίες που διασχίζουν τις Άλπεις.

Με την επαναλειτουργία του σιδηροδρόμου Tauern, θα επαναλειτουργήσουν υπηρεσίες όπως τα νυχτερινά τρένα Nightjet από το Μόναχο προς τη Ρώμη και από τη Στουτγάρδη και το Σάλτσμπουργκ προς τη Βενετία, οι οποίες είχαν ανασταλεί από το κλείσιμο. Η επιστροφή αυτών των υπηρεσιών έχει γιορταστεί τόσο από τους επιβάτες όσο και από τους φορείς εκμετάλλευσης, οι οποίοι ανυπομονούν να δουν τους χρόνους ταξιδιού να επιστρέφουν στο φυσιολογικό.

Η επίδραση στα περιφερειακά ταξίδια και τη συνδεσιμότητα Το κλείσιμο του σιδηροδρόμου Tauern είχε εκτεταμένες επιπτώσεις στους χρόνους ταξιδιού και την τοπική συνδεσιμότητα. Τα ταξίδια από τη νότια Γερμανία και την Ελβετία προς τη Σλοβενία ​​ήταν πιο αργά και σημαντικές συνδέσεις στην Αυστρία διακόπηκαν κατά τη διάρκεια του κλεισίματος. Ο σιδηρόδρομος Tauern είναι πλέον και πάλι σε λειτουργία, η άμεση συνδεσιμότητα από την Καρινθία προς το Σάλτσμπουργκ έχει αποκατασταθεί. Η γρήγορη πρόσβαση από το Σάλτσμπουργκ στο Φίλλαχ είναι πλέον εφικτή, μειώνοντας τον χρόνο ταξιδιού σε μόλις 2 ώρες και 32 λεπτά. Η γρήγορη περαιτέρω πρόσβαση στη Σλοβενία ​​και την Ιταλία γίνεται από το Φίλλαχ, ενισχύοντας ακόμη περισσότερο τη συνδεσιμότητα της περιοχής.

Γραφικές Διαδρομές στις Αυστριακές Άλπεις

Για όσους έχουν την ευκαιρία να ταξιδέψουν με τον σιδηρόδρομο Tauern, το ταξίδι είναι μια αξέχαστη εμπειρία. Αναχωρώντας από το Σάλτσμπουργκ, το τρένο ανεβαίνει σταδιακά την κοιλάδα του Σάλτσαχ, αποκαλύπτοντας ολοένα και πιο εντυπωσιακές εικόνες καθώς η διαδρομή πλησιάζει τις Άλπεις Tauern. Το τοπίο αλλάζει καθώς το τρένο φτάνει στο Μπαντ Γκάσταϊν, μια όμορφη λουτρόπολη με ιστορική γοητεία, όπου οι επιβάτες μπορούν να κατέβουν από το τρένο για να απολαύσουν τις πλούσιες σε ραδόνιο πηγές της πόλης ή απλώς να απολαύσουν τον καθαρό αέρα του βουνού.

Ταξιδεύοντας νότια, το τρένο κατεβαίνει στη σήραγγα Tauern, μία από τις μικρότερες αλλά σημαντικότερες αλπικές σήραγγες. Για επτά λεπτά, οι ταξιδιώτες περνούν στο απόλυτο σκοτάδι μόνο και μόνο για να βγουν στον λαμπερό ήλιο της Καρινθίας. Το έδαφος που ακολουθεί είναι πιο ήπιο αλλά όχι λιγότερο όμορφο καθώς ο σιδηρόδρομος κατεβαίνει στην κοιλάδα Möll και κατά μήκος του ποταμού Drau προς το Φίλλαχ. Αυτό το τμήμα έχει όμορφη θέα, ιδιαίτερα από τη δεξιά πλευρά του τρένου καθώς περνάει πάνω από τον ποταμό Drau και ακολουθεί την κοιλάδα του.

Ο ποταμός Ντράου, που ρέει ανατολικά προς τον Δούναβη, κατέχει εξέχουσα θέση στην ιστορία της περιοχής με τον ίδιο τρόπο που το έκανε και ο σιδηρόδρομος Tauern. Το ταξίδι του σιδηροδρόμου κατά μήκος αυτού του τμήματος των Άλπεων είναι κάτι περισσότερο από ένα ταξίδι από σημείο σε σημείο. Είναι σαν να ανακαλύπτεις την ιστορία της Ευρώπης και τα τοπία της.

Οικονομική Σημασία της Επαναλειτουργίας του Σιδηροδρόμου Tauern

Ο Björn Bender, Διευθύνων Σύμβουλος της Rail Europe, τόνισε τη σημασία της επαναλειτουργίας της σήραγγας Tauern για την ευρύτερη ευρωπαϊκή σιδηροδρομική βιομηχανία. Ο σιδηρόδρομος Tauern διαδραματίζει κρίσιμο ρόλο στη σύνδεση της Βαυαρίας, της Σλοβενίας και της βορειοανατολικής Ιταλίας. Είναι επίσης μια βασική διαδρομή για τους ταξιδιώτες που κατευθύνονται μέσω των Άλπεων προς την Ιταλία. Με την αποκατάσταση της γραμμής Tauern, η αυστριακή επαρχία της Καρινθίας γίνεται πολύ πιο προσβάσιμη στους διεθνείς ταξιδιώτες, τονώνοντας τον τουρισμό και την οικονομική ανάπτυξη.

Επιπλέον, η επερχόμενη σήραγγα Koralm, η οποία πρόκειται να εγκαινιαστεί τον Δεκέμβριο, θα μειώσει περαιτέρω τους χρόνους ταξιδιού μεταξύ Βιέννης και Κλάγκενφουρτ, της πρωτεύουσας της Καρινθίας. Αυτά τα έργα υποδομής σηματοδοτούν μια νέα εποχή συνδεσιμότητας στις Άλπεις, διασφαλίζοντας ότι η περιοχή παραμένει πλήρως ενσωματωμένη στο ευρύτερο ευρωπαϊκό δίκτυο μεταφορών.

Πληροφορίες για τα εισιτήρια και μελλοντικές εξελίξεις

Για όσους ανυπομονούν να δοκιμάσουν τον σιδηρόδρομο Tauern, τα εισιτήρια για την υπηρεσία από το Σάλτσμπουργκ προς το Φίλλαχ ξεκινούν από 9 λίρες για απλή μετάβαση, αλλά αυξάνονται μόλις εξαντληθούν τα εισιτήρια με έκπτωση στο Sparschiene. Οι σιδηροδρομικές εταιρείες αναμένουν μεγάλη ζήτηση καθώς οι τουρίστες συρρέουν για να αποκομίσουν τα οφέλη της αποκατεστημένης άνεσης και ομορφιάς αυτής της ιστορικής διαδρομής. Η επαναλειτουργία του σιδηροδρόμου Tauern είναι μόνο μία από τις πολλές συναρπαστικές εξελίξεις στα ταξίδια με τρένο στις Άλπεις. Με περισσότερα σχέδια υποδομών σε εξέλιξη και περισσότερες υπηρεσίες να προστίθενται συνεχώς, το μέλλον για τα ταξίδια με τρένο πάνω από τις Άλπεις είναι λαμπρό. Αυτός ο ανανεωμένος ενθουσιασμός για τις σιδηροδρομικές μεταφορές όχι μόνο εδραιώνει τη συνδεσιμότητα της Ευρώπης, αλλά λειτουργεί και για να βελτιώσει την εμπειρία του ταξιδιού με τρένο σε μια από τις πιο όμορφες και ιστορικά σημαντικές περιοχές του κόσμου.