
Το σιδηροδρομικό σύστημα υψηλής ταχύτητας της Ισπανίας σημείωσε πρωτοφανή επιτυχία το 2024, με τον αριθμό των επιβατών και τον ανταγωνισμό στην αγορά να φτάνουν σε ιστορικά επίπεδα.
creality.com
Αυτή η άνοδος έρχεται μετά από μια μεταμορφωτική περίοδο που χαρακτηρίστηκε από την απελευθέρωση του σιδηροδρομικού τομέα, η οποία έχει προσελκύσει νέους φορείς εκμετάλλευσης και έχει οδηγήσει σε μια άνευ προηγουμένου αύξηση τόσο της προσφοράς όσο και της ζήτησης.
Σύμφωνα με την τελευταία Ετήσια Έκθεση για τον Σιδηροδρομικό Τομέα από την Εθνική Επιτροπή Αγορών και Ανταγωνισμού της Ισπανίας (CNMC), ο αριθμός των επιβατών και η συχνότητα των δρομολογίων όχι μόνο ξεπερνούν τα επίπεδα πριν από την πανδημία, αλλά έχουν επίσης ξεπεράσει σημαντικά τα στοιχεία του 2023. Η Ισπανία αποτελεί πλέον ένα από τα πιο χαρακτηριστικά παραδείγματα της Ευρώπης για το πώς οι ανταγωνιστικές αγορές σιδηροδρόμων μπορούν να οδηγήσουν στην ανάπτυξη και την καινοτομία στις δημόσιες μεταφορές.
Αυξάνεται ο αριθμός των επιβατών σε βασικούς διαδρόμους
Μαδρίτη-Βαρκελώνη και πέρα από αυτήν: Ένα δίκτυο σε πλήρη ταχύτητα
Ο πιο πολυσύχναστος διάδρομος υψηλής ταχύτητας της Ισπανίας, Μαδρίτη-Βαρκελώνη, κατέγραψε 14,6 εκατομμύρια επιβάτες το 2024, σημειώνοντας αύξηση 5,9% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος. Παρόλο που αυτός ο διάδρομος παρουσίασε μια μικρή μείωση της διαθεσιμότητας θέσεων κατά 2,2%, εξακολουθεί να αποτελεί σημείο αναφοράς για τα σιδηροδρομικά ταξίδια με βάση τη ζήτηση στη χώρα.
Άλλες μεγάλες διαδρομές σημείωσαν επίσης αξιοσημείωτη αύξηση σε ετήσια βάση. Η γραμμή Μαδρίτης-Βαλένθια είχε 5,6 εκατομμύρια ταξιδιώτες, αύξηση 10,3%, ενώ η Μαδρίτη-Αλικάντε αυξήθηκε απότομα κατά 33,1% στα 4 εκατομμύρια. Οι συνδέσεις προς τον Νότο, όπως η Μαδρίτη-Μάλαγα/Γρανάδα και η Μαδρίτη-Σεβίλλη, προσέλκυσαν περίπου 5 εκατομμύρια επιβάτες η καθεμία, αύξηση 28%. Αλλού, οι διαδρομές υψηλής ταχύτητας που δεν είχαν προηγουμένως εξεταστεί διπλασίασαν τη συνολική επιβατική τους κίνηση από 2,6 εκατομμύρια σε 5,3 εκατομμύρια.
Περισσότερα τρένα, περισσότερες θέσεις—Εκτός από μία περίπτωση
Η χωρητικότητα θέσεων αυξήθηκε σχεδόν παντού στο δίκτυο. Η διαδρομή Μαδρίτη-Μάλαγα/Γρανάδα πρόσθεσε 23,5% περισσότερες θέσεις, ενώ η διαδρομή Μαδρίτη-Σεβίλλη αυξήθηκε κατά 18,9%, η διαδρομή Μαδρίτη-Αλικάντε κατά 15,1% και η διαδρομή Μαδρίτη-Βαλένθια κατά 4,3% — αν και αυτό το τελευταίο ποσοστό επηρεάστηκε από δυσμενή καιρικά φαινόμενα όπως οι καταιγίδες DANA. Σε άλλες διαδρομές η χωρητικότητα θέσεων σχεδόν διπλασιάστηκε, ενισχύοντας τη δέσμευση της Ισπανίας στον σιδηρόδρομο ως ακρογωνιαίο λίθο της εθνικής κινητικότητας.
Ο ανταγωνισμός αναδιαμορφώνει τη δυναμική της αγοράς
Η Renfe Κρατιέται Δυνατή Αλλά Νιώθει την Πίεση
Η είσοδος ιδιωτικών φορέων όπως οι Iryo και Ouigo έχει φέρει σαρωτικές αλλαγές στην αγορά σιδηροδρόμων υψηλής ταχύτητας της Ισπανίας. Η Renfe Viajeros, η κρατική εταιρεία, εξακολουθεί να κατέχει κυρίαρχο μερίδιο σε αρκετούς διαδρόμους, αλλά τώρα αντιμετωπίζει σημαντικό ανταγωνισμό.
ΔίδρομοςΜερίδιο αγοράς RenfeΜερίδιο αγοράς IryoΜερίδιο αγοράς OuigoΜαδρίτη-Βαρκελώνη 60,1% (47,9% AVE, 12,2% Avlo) 23,7% 16,2%
Μαδρίτη-Βαλένθια 50,6% (33,2% AVE, 17,4% Avlo) 24,2% 25,3%
Μαδρίτη-Αλικάντε 67,4% (53,3% AVE, 14,1% Avlo) Δεν έχουν καθοριστεί δεδομένα
Διάδρομοι Ανδαλουσίας 72–73% 27–28% –
Παρά τον αυξημένο ανταγωνισμό, η Renfe συνεχίζει να ηγείται —ειδικά σε νότιες διαδρομές όπως η Μαδρίτη-Σεβίλλη και η Μαδρίτη-Μάλαγα. Ωστόσο, η εμφάνιση των Iryo και Ouigo έχει διαταράξει τα προηγούμενα μονοπώλια και έχει εισαγάγει μεγαλύτερες επιλογές στους καταναλωτές, ιδίως στην τιμολόγηση και τη συχνότητα πτήσεων.
Τα έσοδα από εισιτήρια αντανακλούν την ισχυρή ζήτηση
Από οικονομικής άποψης, ο διάδρομος Μαδρίτης-Βαρκελώνης απέφερε 597 εκατομμύρια ευρώ σε πωλήσεις εισιτηρίων το 2024 - 60 εκατομμύρια ευρώ περισσότερα από το προηγούμενο έτος. Το κόστος των τελών πρόσβασης που καταβάλλουν οι φορείς εκμετάλλευσης στον ADIF, τον εθνικό διαχειριστή σιδηροδρομικών υποδομών, μειώθηκε στα 299 εκατομμύρια ευρώ, σημειώνοντας μείωση 11 εκατομμυρίων ευρώ από το 2023.
Η διαδρομή Μαδρίτη-Βαλένθια σημείωσε αύξηση εσόδων από εισιτήρια στα 147 εκατομμύρια ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 8 εκατομμυρίων ευρώ, ενώ τα τέλη πρόσβασης σε αυτόν τον διάδρομο αυξήθηκαν στα 53 εκατομμύρια ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 5 εκατομμυρίων ευρώ. Αυτά τα στοιχεία δείχνουν ότι η απελευθερωμένη αγορά δεν είναι μόνο δημοφιλής στους ταξιδιώτες, αλλά παράγει και σημαντικά έσοδα σε όλους τους τομείς.
Σιδηροδρομική Αναγέννηση μετά την Πανδημία
Ιστορικό Ορόσημο: 549 εκατομμύρια συνολικά ταξιδιώτες
Ολόκληρο το σιδηροδρομικό δίκτυο της Ισπανίας —συμπεριλαμβανομένων των προαστιακών (Cercanías), των υπηρεσιών μεσαίων και μεγάλων αποστάσεων— μετέφερε περισσότερους από 549 εκατομμύρια επιβάτες το 2024. Πρόκειται για αύξηση 2,8% σε σχέση με το 2023 και αύξηση 7,5% σε σύγκριση με τα στοιχεία πριν από την πανδημία του 2019. Σηματοδοτεί ένα νέο υψηλό για το σιδηροδρομικό σύστημα της χώρας, ένα σημάδι ισχυρής δημόσιας εμπιστοσύνης και διαρκούς ζήτησης.
Σύμφωνα με την CNMC, αυτή η αξιοσημείωτη ανάπτυξη αποδίδεται κυρίως σε δύο παράγοντες: την απελευθέρωση των εμπορικών σιδηροδρομικών υπηρεσιών επιβατικών μεταφορών και τις κρατικές επιδοτήσεις, ιδίως για διαδρομές που εμπίπτουν στις υποχρεώσεις δημόσιας υπηρεσίας (OSP). Ωστόσο, η έκθεση τονίζει ότι η απελευθέρωση είχε τον σημαντικότερο αντίκτυπο στα ταξίδια υψηλής ταχύτητας μεγάλων αποστάσεων.
Τα καλύτερα πακέτα διακοπών
Περισσότερες επιλογές, καλύτερες τιμές
Η CNMC καταλήγει στο συμπέρασμα ότι τρία χρόνια ανταγωνισμού έχουν οδηγήσει σε έναν μοναδικό μετασχηματισμό: περισσότερες επιλογές ταξιδιού, συχνότερη εξυπηρέτηση και αξιοσημείωτη πτώση στις μέσες τιμές των εισιτηρίων όπου υπάρχουν περισσότεροι από ένας πάροχοι. Η ανταγωνιστική δυναμική έχει δημιουργήσει ένα σενάριο win-win τόσο για τους καταναλωτές όσο και για τον κλάδο.
Η εξέλιξη των σιδηροδρόμων υψηλής ταχύτητας στην Ισπανία καταδεικνύει ότι η καλά διαχειριζόμενη απελευθέρωση μπορεί να δημιουργήσει οικονομικά οφέλη, να βελτιώσει την εμπειρία των πελατών και να υποστηρίξει ευρύτερους στόχους βιωσιμότητας. Καθώς περισσότεροι ταξιδιώτες στρέφονται στους σιδηροδρόμους, η χώρα συνεχίζει να ηγείται της Ευρώπης αποδεικνύοντας πώς ο ανταγωνισμός και οι δημόσιες υποδομές μπορούν να οδηγήσουν σε μεγάλης κλίμακας επιτυχία