
Η τραγική σύγκρουση τρένων το 2023 στα Τέμπη της Ελλάδας —η οποία στοίχισε τη ζωή σε 57 ανθρώπους— πυροδότησε μια τεταμένη και συναισθηματικά φορτισμένη συζήτηση αυτή την εβδομάδα στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο στο Στρασβούργο την Τρίτη, καθώς οι νομοθέτες επανεξέτασαν το ζήτημα στην επέτειο των δυόμισι ετών από την καταστροφή.
dnews.gr
Ο Ευρωπαίος Επίτροπος Μεταφορών και Τουρισμού, Απόστολος Τζιτζικώστας, άνοιξε τη συζήτηση με μια επίσημη ομιλία, εκφράζοντας τα συλλυπητήριά του στις οικογένειες των θυμάτων. Τόνισε τον συγκλονιστικό χαρακτήρα του δυστυχήματος, δηλώνοντας ότι «κανείς δεν θα μπορούσε να φανταστεί ότι στην Ευρώπη το 2023, δύο τρένα που ταξίδευαν σε αντίθετες κατευθύνσεις θα μπορούσαν να συγκρουστούν στην ίδια γραμμή». Τα σχόλιά του τόνισαν τα ευρύτερα ερωτήματα που εγείρονται σχετικά με τις υποδομές, την εποπτεία και την ασφάλεια εντός του ευρωπαϊκού σιδηροδρομικού δικτύου.
Ο Τζιτζικώστας ανακοίνωσε ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είχε κινήσει διαδικασία επί παραβάσει κατά της Ελλάδας τον Δεκέμβριο του 2024 για μη επαρκή εφαρμογή μιας βασικής οδηγίας της ΕΕ για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων. Επισήμανε τα μακροχρόνια, συστημικά προβλήματα στο ελληνικό σιδηροδρομικό σύστημα και προέτρεψε την ελληνική κυβέρνηση να λάβει άμεσα μέτρα, προειδοποιώντας ότι η Επιτροπή είναι έτοιμη να κλιμακώσει τα νομικά μέτρα εάν διαπιστωθεί περαιτέρω αμέλεια. Αποκάλυψε επίσης ότι η ΕΕ σκοπεύει να αναθεωρήσει τους κανονισμούς που διέπουν τον Οργανισμό Σιδηροδρόμων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με στόχο την ενίσχυση του εποπτικού του ρόλου. Η πρόταση αναμένεται στις αρχές του 2026.
Η συζήτηση έγινε ολοένα και πιο έντονη καθώς οι Έλληνες βουλευτές του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου έλαβαν τον λόγο. Η Ελίζα Βόζεμπεργκ του κυβερνώντος κόμματος της Νέας Δημοκρατίας υπερασπίστηκε το ιστορικό της κυβέρνησης, σημειώνοντας ότι η συνολική της απόδοση, συμπεριλαμβανομένης της ασφάλειας των μεταφορών, θα κριθεί από τους Έλληνες ψηφοφόρους στις επερχόμενες εκλογές.
Ο Γιάννης Μανιάτης από το ΠΑΣΟΚ υιοθέτησε πιο επικριτικό τόνο, καταγγέλλοντας αυτό που χαρακτήρισε «διπλό σκάνδαλο»: πρώτον, το ίδιο το ατύχημα, που φέρεται να προκλήθηκε από τη μη εφαρμογή μιας ζωτικής σημασίας σιδηροδρομικής σύμβασης και δεύτερον, μια πολιτική προσπάθεια απόκρυψης της αλήθειας. Κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι μπλόκαρε μια κοινοβουλευτική έρευνα και προέτρεψε την Επιτροπή να δώσει προτεραιότητα στη δημόσια ασφάλεια έναντι των πολιτικών κριτηρίων.
Η ανεξάρτητη ευρωβουλευτής Αφροδίτη Λατινοπούλου εξαπέλυσε σφοδρή επίθεση στους συναδέλφους της επειδή έφεραν το ζήτημα στην ευρωπαϊκή σκηνή, κατηγορώντας τους ότι εκμεταλλεύονται την τραγωδία για πολιτικό όφελος. «Ενώπιον της θλίψης, παραμένουμε σιωπηλοί και σκύβουμε το κεφάλι μας», είπε, καταδικάζοντας αυτό που χαρακτήρισε ως οπορτουνισμό.
Ο Μανώλης Φράγκος του εθνικιστικού κόμματος Ελληνική Λύση ισχυρίστηκε ότι το ελληνικό πολιτικό κατεστημένο είχε εμπλακεί σε μια «συστηματική συγκάλυψη». Αμφισβήτησε ευθέως τον Επίτροπο, ρωτώντας αν μπορούσε να εγγυηθεί την ασφάλεια των Ελλήνων επιβατών των σιδηροδρομικών γραμμών σήμερα.
Ο Κώστας Αρβανίτης, εκπρόσωπος του αριστερού κόμματος ΣΥΡΙΖΑ, κατηγόρησε την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για συνενοχή λόγω αδράνειας. Επικαλέστηκε στοιχεία ήδη από το 2017, ισχυριζόμενος ότι η Επιτροπή και ο Οργανισμός Σιδηροδρόμων της ΕΕ δεν παρενέβησαν, παρά το γεγονός ότι γνώριζαν σοβαρά συμβατικά ζητήματα και ζητήματα ασφάλειας. Αμφισβήτησε επίσης την ανεξαρτησία της ελληνικής αρχής εποπτείας των σιδηροδρόμων, σημειώνοντας ότι τα μέλη της διορίζονται από τον Υπουργό Μεταφορών, υπονομεύοντας έτσι την αξιοπιστία της.
Απαντώντας, ο Επίτροπος Τζιτζικώστας επανέλαβε ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν έχει την εξουσία να παρεμβαίνει σε εθνικές δικαστικές έρευνες, οι οποίες εμπίπτουν στην αποκλειστική ευθύνη των ελληνικών θεσμών. Ωστόσο, τόνισε τη δέσμευση της Επιτροπής να συνεργαστεί στενά με το Κοινοβούλιο για να διασφαλίσει την ασφάλεια των ελληνικών σιδηροδρόμων. «Εάν διαπιστώσουμε ότι κάτι δεν πάει καλά, θα δράσουμε», κατέληξε.