
Το να ταξιδεύεις απρόσκοπτα σε όλη την Ευρώπη με τρένο μπορεί σύντομα να γίνει τόσο εύκολο όσο ο προγραμματισμός ενός ταξιδιού με λεωφορείο ή τραμ στην πόλη, χάρη στην πίεση της Γερμανίας για μια νέα υποδομή ψηφιακής έκδοσης εισιτηρίων και τα σχέδια της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να εισαγάγει νομοθεσία που θα καθιστά υποχρεωτικά τα δικαιώματα των επιβατών για εκ νέου κράτηση και επιστροφή χρημάτων σε όλα τα 27 κράτη μέλη της ΕΕ.
traveltomorrow.com
Η Deutsche Bahn (DB), ο εθνικός σιδηροδρομικός φορέας της Γερμανίας, ανακοίνωσε ότι αναπτύσσει ένα νέο ψηφιακό σύστημα για την απλοποίηση των κρατήσεων διεθνών σιδηροδρομικών θέσεων. Στόχος είναι η απλοποίηση των ταξιδιών σε όλο το συνονθύλευμα διαφορετικών εθνικών σιδηροδρομικών συστημάτων της Ευρώπης.
Ο Michael Peterson, μέλος του διοικητικού συμβουλίου της DB για τις μεταφορές μεγάλων αποστάσεων, δήλωσε στον γερμανικό τύπο ότι ο στόχος είναι να καταστεί «εξίσου εύκολη η κράτηση ενός διεθνούς ταξιδιού με ένα εγχώριο». Πρόσθεσε ότι η πρωτοβουλία θα φέρει πιο κοντά στον «κύριο στόχο», των απρόσκοπτων διασυνοριακών σιδηροδρομικών ταξιδιών σε όλη την Ευρώπη, με την υποστήριξη ενός ενοποιημένου ψηφιακού συστήματος και κανονισμών που υποστηρίζονται από την ΕΕ.
Ένα βασικό ορόσημο είναι η υιοθέτηση του Μοντέλου Ανοικτών Πωλήσεων και Διανομής (OSDM), ενός νέου προτύπου κοινής χρήσης δεδομένων που θα επιτρέψει στους ευρωπαϊκούς σιδηροδρομικούς φορείς αμοιβαία πρόσβαση στα συστήματα έκδοσης εισιτηρίων των άλλων. Εμπνευσμένο από μοντέλα όπως τα παγκόσμια πρότυπα της IATA για την αεροπορία, το OSDM δεν θα παρέχει (ακόμα;) ένα πλήρως ενοποιημένο σύστημα έκδοσης εισιτηρίων ή ένα σύστημα αποζημίωσης που θα ισχύει για όλους τους φορείς εκμετάλλευσης. Οι σιδηροδρομικές εταιρείες θα παραμείνουν κυρίαρχες οντότητες, σε αντίθεση με τις αεροπορικές εταιρείες, οι οποίες συχνά συνεργάζονται μέσω συμμαχιών και κοινών πλατφορμών.
Ωστόσο, το μοντέλο θα απλοποιήσει τη διαδικασία συνδυασμού εισιτηρίων από διαφορετικούς εθνικούς παρόχους. Όπως προειδοποιεί ο ειδικός σε θέματα σιδηροδρόμων, Τζον Γουόρθ, το OSDM δεν είναι μια λύση «ένα εισιτήριο για όλους», αλλά μάλλον «ένας καλύτερος τρόπος για να συνδυάσετε εισιτήρια από διαφορετικούς σιδηροδρόμους».
Αρχικά, το σύστημα θα συνδέσει την DB με την ÖBB της Αυστρίας και την SBB της Ελβετίας, ενώ αναμένεται να ακολουθήσουν και άλλοι εθνικοί σιδηρόδρομοι. Προς το παρόν, οι ταξιδιώτες που επιθυμούν να ταξιδέψουν από τη Γερμανία στην Ισπανία ή την Πορτογαλία πρέπει να κάνουν κράτηση για ξεχωριστά δρομολόγια σε διαφορετικές εθνικές πλατφόρμες, γεγονός που καθιστά τη διαδικασία χρονοβόρα, περίπλοκη και επιρρεπή σε σφάλματα.
Για την αντιμετώπιση αυτού του προβλήματος, ένα άλλο σημαντικό όφελος του νέου συστήματος θα είναι η βελτιωμένη προστασία των επιβατών. Προς το παρόν, οι ταξιδιώτες που χάνουν μια ανταπόκριση λόγω καθυστερήσεων ή ακυρώσεων σε ένα σκέλος ενός ταξιδιού πολλαπλών χωρών, πολύ σπάνια λαμβάνουν αποζημίωση ή εκ νέου κράτηση.
Το 2024, η Πρόεδρος της ΕΕ, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, αναγνώρισε ότι τα διασυνοριακά ταξίδια [με τρένο] εξακολουθούσαν να είναι πολύ περίπλοκα. «Οι άνθρωποι θα πρέπει να μπορούν να χρησιμοποιούν ανοιχτά συστήματα κρατήσεων για να αγοράζουν διευρωπαϊκά ταξίδια με διάφορους παρόχους, χωρίς να χάνουν το δικαίωμά τους σε επιστροφή χρημάτων ή σε αντισταθμιστικά ταξίδια», είπε.
Ο Worth υποστηρίζει ότι απαιτείται περαιτέρω μεταρρύθμιση, συμπεριλαμβανομένων «δεσμευτικών κανόνων για την κοινοποίηση δεδομένων, προμηθειών για την μεταπώληση εισιτηρίων και καλύτερων δικαιωμάτων των επιβατών».
Ο Επίτροπος Μεταφορών της ΕΕ, Απόστολος Τζιτζικώστας, αναμένεται να προτείνει νομοθεσία για την αντιμετώπιση αυτών των ζητημάτων, συμπεριλαμβανομένων των απαιτήσεων κοινής χρήσης δεδομένων, της διαφάνειας της επιτροπής και της δημιουργίας ενοποιημένων πλατφορμών κρατήσεων.
Ωστόσο, η Deutsche Bahn έχει εκφράσει την ανησυχία της ότι η εισαγωγή εναλλακτικών ψηφιακών προτύπων παράλληλα με το OSDM θα μπορούσε να υπονομεύσει χρόνια επενδύσεων και ανάπτυξης. Σύμφωνα με την DB, η αντικατάσταση ή η αντιγραφή του συστήματος θα ήταν δαπανηρή και χρονοβόρα.
Παρ 'όλα αυτά, η DB παραμένει προσηλωμένη στη διεθνή επέκταση. Πρόσφατα εγκαινίασε μια διαδρομή υψηλής ταχύτητας μεταξύ Βερολίνου και Παρισιού, και το 2024 σημειώθηκε αύξηση 22% στις πωλήσεις εισιτηρίων - η υψηλότερη από πριν από την πανδημία.