Τετάρτη 28 Μαΐου 2025

Τα γαλλικά νυχτερινά τρένα ξεπέρασαν το φράγμα του 1 εκατομμυρίου επιβατών


Η ζήτηση για νυχτερινά τρένα στη Γαλλία και στο εξωτερικό αυξάνεται σύμφωνα με έκθεση (Φωτογραφία από MICHELE TANTUSSI / AFP)

Τα νυχτερινά τρένα επιστρέφουν στη Γαλλία – με περισσότερους από 1 εκατομμύριο ανθρώπους να επιλέγουν διακοπές με νυχτερινό τρένο το 2024, σύμφωνα με νέα στοιχεία.

thelocal.fr

«Η έλλειψη κλινάμαξας εμποδίζει τη δημιουργία νέων εθνικών και διεθνών συνδέσεων που θα μπορούσαν να καλύψουν την υψηλή ζήτηση των επιβατών», ανέφερε η Réseau Action Climat σε έκθεση που δημοσιεύθηκε την Τρίτη.

Αλλά δεν υπάρχει αμφιβολία για την αυξανόμενη δημοτικότητα των νυχτερινών σιδηροδρομικών ταξιδιών, μόλις μια δεκαετία αφότου σχεδόν εξαφανίστηκαν από τα δρομολόγια.

Τα νυχτερινά τρένα στη Γαλλία μετέφεραν ένα εκατομμύριο επιβάτες το 2024, σύμφωνα με την έκθεση, σημειώνοντας αύξηση 26% σε σχέση με το 2023 και υπερδιπλάσιο αριθμό επιβατών το 2019.

Αυτό, αναφέρει η έκθεση, αποτελεί απόδειξη ότι τα νυχτερινά τρένα μπορούν να προσφέρουν μια βιώσιμη λύση ταξιδιού, η οποία είναι πιο φιλική προς το περιβάλλον από τις πτήσεις ή τη χρήση αυτοκινήτου.

Ωστόσο, το μέλλον των σιδηροδρομικών ταξιδιών με κλινάμαξες παρεμποδίζεται από την έλλειψη τρένων, προειδοποίησε η Réseau Action Climat - μια ομοσπονδία δεκάδων μεγάλων ενώσεων προστασίας του περιβάλλοντος, συμπεριλαμβανομένων του Παγκόσμιου Ταμείου για τη Φύση, της Greenpeace και των Φίλων της Γης.

Η γαλλική σιδηροδρομική εταιρεία SNCF διαθέτει σήμερα 129 βαγόνια με κρεβάτια, ενώ διεθνείς εταιρείες εισέρχονται επίσης στη γαλλική αγορά για να προσφέρουν νυχτερινές συνδέσεις με πόλεις, συμπεριλαμβανομένης της Βιέννης.

Ωστόσο, η έκθεση προειδοποιεί ότι αυτό δεν επαρκεί για να καλύψει τη ζήτηση των επιβατών, καθώς οι διαδρομές Παρίσι-Τουλούζη και Παρίσι-Νίκαια συχνά είναι υπεράριθμες.

Η κυβέρνηση, η οποία έχει εξουσία επί των νυχτερινών υπηρεσιών της Intercités, ξεκίνησε πρόσκληση υποβολής προσφορών τον Ιανουάριο του 2025 για την αγορά 180 αυτοκινήτων που θα παραδοθούν πριν από το 2030. Η Réseau Action Climat συνιστά την «ενεργοποίηση μιας προαιρετικής ρήτρας σε αυτήν την πρόσκληση υποβολής προσφορών» ώστε να επιτραπεί η παραγγελία 340 αυτοκινήτων συνολικά.

Η Réseau Action Climat προχωρά ένα βήμα παραπέρα και συνιστά έναν στόλο 600 βαγονιών με κρεβάτια έως το 2035, ικανών να μεταφέρουν έως και 5,7 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως.

Το «φαινόμενο δικτύου» θα μείωνε το κόστος ανά επιβάτη και θα βελτίωνε τη βιωσιμότητα των νυχτερινών σιδηροδρομικών ταξιδιών, τα οποία η SNCF λειτουργεί επί του παρόντος με ζημία. Σύμφωνα με την έκθεση, «η αύξηση του αριθμού των νυχτερινών τρένων σε κυκλοφορία επιτρέπει σημαντικές οικονομίες κλίμακας [με] κοινή συντήρηση, βελτιστοποιημένες συνδέσεις και καλύτερη γνώση της υπηρεσίας από τους χρήστες...»

Η αύξηση του αριθμού των δρομολογίων, καθώς και των υπηρεσιών, θα βελτιώσει επίσης την προσέλκυση επιβατών, αναφέρει η έκθεση. Επί του παρόντος, όλα τα νυχτερινά τρένα που λειτουργούν στη Γαλλία ξεκινούν ή φτάνουν στο Παρίσι. Δεν υπάρχουν απευθείας τρένα με κρεβάτια μεταξύ των γραμμών Μασσαλία-Νάντη, Μπορντό-Λυών και Λιλ-Νίκαια, σημειώνει η έκθεση, γεγονός που ενθαρρύνει τους ταξιδιώτες «να πετούν ή να κάνουν δαπανηρές ανταποκρίσεις».

Συνιστά επίσης διασυνοριακές νυχτερινές υπηρεσίες μεταξύ Παρισιού-Μαδρίτης, Παρισιού-Βαρκελώνης, Παρισιού-Μιλάνου, Παρισιού-Ρώμης, Νίκαιας-Λονδίνου και Παρισιού-Βενετίας.

Μια διαδρομή Ζυρίχη-Βαρκελώνη, μέσω Λυών, η οποία είχε προγραμματιστεί να ξεκινήσει τον Δεκέμβριο του 2024 από τους Αυστριακούς Σιδηρόδρομους (ÖBB), έχει αναβληθεί επ' αόριστον. Ο ιδιωτικός φορέας European Sleeper φέρεται να εξετάζει μια σύνδεση με τη Βαρκελώνη από τις Βρυξέλλες, αλλά δεν έχει οριστεί ημερομηνία έναρξης λόγω τεχνικών και διοικητικών περιορισμών.

«Τα τελευταία δύο χρόνια, ένα στα έξι νυχτερινά τρένα έχει ακυρωθεί λόγω εργασιών στις νυχτερινές γραμμές. Σε ορισμένες διαδρομές, όπως το Παρίσι-Μπριανσόν και το Παρίσι-Ταρμπ, ο αριθμός αυτός αυξάνεται σε ένα στα τρία», επισημαίνει η έκθεση.

Αυτό, ανέφερε, σημαίνει ότι οι επιβάτες επιλέγουν άλλα μέσα μεταφοράς, παίρνουν λεωφορεία αντικατάστασης ή εγκαταλείπουν το ταξίδι τους.

Για να αποφευχθεί η υπονόμευση της ελκυστικότητας των νυχτερινών δρομολογίων, το Réseau Action Climat προτείνει εναλλακτικές διαδρομές, την εκτέλεση εργασιών σε μία μόνο γραμμή ή ακόμα και τη μείωση των ωρών κατά τις οποίες εκτελούνται εργασίες για να επιτραπεί η διέλευση των τρένων.