Τρίτη 18 Μαρτίου 2025

Το τεχνικό λάθος σε σήραγγα του μετρό και η καθυστέρηση έξι μηνών



Μη αποδεκτές οι δικαιολογίες του αναδόχου για το τεχνικό λάθος, λέει ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος. Ζήτησε να διερευνηθεί η καθυστερημένη αντίδραση της Ελληνικό Μετρό.

Όλγα Κλώντζα
businessdaily.gr

Στην Ελληνικό Μετρό σπρώχνει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών την ευθύνη για την καθυστερημένη «κόκκινη κάρτα» στον εργολάβο της Γραμμής 4, που κατασκεύασε σήραγγα 160 μέτρων, παραβιάζοντας την εγκεκριμένη μελέτη του έργου.


Απαντώντας, εχθές, στον κοινοβουλευτικό έλεγχο, ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος, αναγνώρισε ότι το εν λόγω τμήμα εκτελέσθηκε κατά παρέκκλιση, έσπευσε όμως να σημειώσει ότι αυτό «δεν σημαίνει ότι η σήραγγα θα πέσει, ούτε ότι θα υπάρξουν καθιζήσεις».

Πρόκειται, όπως εξήγησε, για μία σήραγγα του έργου η οποία θα υποδέχεται την ελαφρά συντήρηση των συρμών της Γραμμής 4, άρα όχι για τη βασική σήραγγα όπου ο μετροπόντικας έχει προχωρήσει περίπου 3 χιλιόμετρα από την Κατεχάκη, φτάνοντας στα Ιλίσια.




Όμως, το ξεκίνημα της κατασκευής αυτού του υπόγειου «αμαξοστασίου», που φτιάχνεται στο ύψος του ΓΝΑ, όχι μόνο δεν κύλησε βάσει των όσων προβλέπονται στη σύμβαση του Δημοσίου με την κοινοπραξία Άβαξ-Ghella-Alstom, αλλά δεν το πήρε και κανείς χαμπάρι για διάστημα περίπου έξι μηνών.

Δηλαδή, ο εργολάβος παραβίασε τις προδιαγραφές που ο ίδιος όρισε στη μελέτη εφαρμογής, καθώς η σύμβαση εκτελείται ως μελέτη – κατασκευή. Αντί να γίνει η διάνοιξη σε επίμετρα των 10 περίπου μέτρων με τεταρτημόρια, «στην πραγματικότητα διανοίχθηκε μια ημικυκλική σήραγγα σε μήκος 160 μέτρων», εξήγησε ο υφυπουργός.

«Η υπηρεσία προφανώς δεν κάνει αποδεκτές τις όποιες δικαιολογίες της κοινοπραξίας. Θεωρούμε ότι ήταν ένα λάθος εφαρμογής της μελέτης που η ίδια είχε υποβάλει», ξεκαθάρισε ο κ. Ταχιάος.
Εκτός προδιαγραφών ενίσχυσης της ασφάλειας


Μάλιστα, στην επιστολή που απέστειλε η Ελληνικό Μετρό στον ανάδοχο στις 29/01/2025, επισημαίνει ότι «οι αλληλουχίες διάνοιξης της σήραγγας που προβλέπονται στη μελέτη δεν τηρούν κάποιες συγκεκριμένες προβλέψεις των γενικών προδιαγραφών του έργου και των προδιαγραφών μελετών έργων πολιτικού μηχανικού που η Ελληνικό Μετρό πάντοτε θέτει στα έργα της προς ενίσχυση των μέτρων ασφάλειας».

Διαβεβαιώνεται, μεν, ότι οι μέχρι σήμερα μετρήσεις του συστήματος γεωμηχανικής και δομητικής παρακολούθησης, που λειτουργεί 24/7, δεν δείχνουν υπέρβαση των ορίων μετακινήσεων/καθιζήσεων. Παρόλα αυτά, έπρεπε να περάσουν έξι σχεδόν μήνες για να δοθεί στον ανάδοχο εντολή αποκατάστασης, ενώ η επίβλεψη και ο έλεγχος από τις υπηρεσίες της Ελληνικό Μετρό θεωρητικά είναι καθημερινή και επιτόπια.

«Εκτελέστηκε ένα έργο με παρέκκλιση της μελέτης. Η Ελληνικό Μετρό το εντόπισε. Γιατί αυτό όμως έγινε με καθυστέρηση, έχω ζητήσει να γίνει σχετικός έλεγχος», είπε ο κ. Ταχιάος, σπεύδοντας να διευκρινίσει ότι δεν αποτελεί σφάλμα της διοίκησης του εποπτευόμενου φορέα. Αναφερθείς, δε, στους συμβούλους που έχει, τόνισε πως συμβάλλουν στην επίβλεψη, αλλά «δεν υπογράφουν αυτοί, υπογράφουν οι δημόσιοι υπάλληλοι».

Όσο για τις έστω καθυστερημένες κινήσεις, επισήμανε πως «όταν περιέπεσε στην αντίληψη της διευθύνουσας υπηρεσίας, αμέσως δόθηκε εντολή να επανέλθουν στη μελέτη που οι ίδιοι είχαν υποβάλει και αυτό δεν αφορά μόνο λόγους ασφαλείας εργαζομένων», επισήμανε, σχολιάζοντας πως αυτός ο ισχυρισμός θα ήταν υπερβολικός. Εστίασε, όμως, στις μικρές κυρίως καθιζήσεις που θα μπορούσαν να υπάρξουν στο οδόστρωμα της οδού Κανελλοπούλου, καθώς το έργο διέρχεται κάτω από την Κατεχάκη.

Η επιστολή της Ελληνικό Μετρό καθιστούσε απολύτως υπεύθυνη την ανάδοχο κοινοπραξία, αναφέροντας ότι είναι εκείνη που θα «φέρει ακέραια και αποκλειστική ευθύνη για τις όποιες συνέπειες ανακύψουν από τη μη τήρηση της εγκεκριμένης μελέτης κατά την εκτέλεση των εργασιών διάνοιξης της σήραγγας στη συγκεκριμένη θέση του έργου, συμπεριλαμβανομένων των θεμάτων ασφαλείας, των οικονομικών και των χρονικών επιπτώσεων του έργου».

Παρόλα αυτά, η απάντηση στον κοινοβουλευτικό έλεγχο κατεβάζει τους τόνους, σημειώνοντας ότι «ουδέποτε υπήρξαν καταγγελίες περί παράνομων και επικίνδυνων ενεργειών της αναδόχου κοινοπραξίας κατά την κατασκευή της Γραμμής 4 του μετρό της Αθήνας».

Μετά από τρεις εβδομάδες διακοπής εργασιών, κατά τον υφυπουργό, έχουν ξεκινήσει και πάλι οι εργασίες, αυτή τη φορά με τον δέοντα τρόπο, ενώ ο ανάδοχος θα υποβάλει μελέτη για την αποκατάσταση των απαραίτητων προδιαγραφών στο μήκος των επίμαχων 160 μέτρων της σήραγγας.