
Διαστάσεις γρίφου έχει λάβει η αναζήτηση στοιχείων για το φορτίο της εμπορικής αμαξοστοιχίας που συγκρούστηκε στα Τέμπη, καθώς εδώ και ενάμιση χρόνο οι προσπάθειες να αποσαφηνιστεί το περιεχόμενό του σκοντάφτουν σε λάθη και παραλείψεις.
Τασούλα Παπανικολάου
newpost.gr
Μάλιστα, το ζήτημα αυτό οδήγησε πρόσφατα στην άσκηση ποινικής δίωξης σε βάρος του ΟΣΕ και της εταιρείας Ιντερστάρ, καθώς τα βίντεο που εστάλησαν προς διερεύνηση – ακόμη και στο Λονδίνο – αποδείχθηκαν εσφαλμένα, προερχόμενα από τον Επιβατικό Σταθμό αντί του Εμπορικού Σταθμού Θεσσαλονίκης.
Το Newpost αποκαλύπτει ότι στις 14 Νοεμβρίου 2024, οι συγγενείς των θυμάτων της τραγωδίας, μέσω του δικηγόρου και πατέρα της αδικοχαμένης Μάρθης, Αντώνη Ψαρόπουλου, υπέβαλαν αίτημα προς τον Εφέτη Ανακριτή ζητώντας τη διενέργεια αυτοψίας στον Εμπορικό Σιδηροδρομικό Σταθμό Θεσσαλονίκης. Στην αίτησή τους ανέφεραν:
«Αιτούμαστε να προβείτε σε επιτόπια αυτοψία του Εμπορικού Σιδηροδρομικού Σταθμού Θεσσαλονίκης, προκειμένου να διαμορφώσετε ιδίαν άποψη για τους χώρους των γραμμών και αποβαθρών του. Επίσης, να διαπιστώσετε την ύπαρξη καμερών σε όλα τα σημεία της αφετηρίας, του μηχανοστασίου και εν γένει όλων των χώρων του Σταθμού. Να προβείτε στην επιτόπια κατάσχεση των καταγραφικών εικόνας και ήχου (VHF, σταθερής τηλεφωνίας και GSM-R) του συγκεκριμένου σταθμού, καθώς και οποιουδήποτε άλλου στοιχείου χρήζει τέτοιας ενέργειας. Να μην αναμένετε την οικειοθελή αποστολή αυτών από τον ΟΣΕ ΑΕ ή την εταιρεία ΙΝΤΕΡΣΤΑΡ, ένεκα της αποδεδειγμένης αναξιοπιστίας και των δύο αυτών φορέων. Να προβείτε σε όσες ενέργειες εσείς κρίνετε σκόπιμες.»
Οι συγγενείς των θυμάτων υπογράμμισαν επίσης ότι κατά την αυτοψία θα πρέπει να είναι παρόντες οι νομικοί και τεχνικοί τους σύμβουλοι.
Καθυστέρηση και νέες εξελίξεις
Τρεις μήνες μετά, και ενώ ο Εφέτης Ανακριτής δεν έχει προχωρήσει στην αυτοψία, η εταιρεία Ιντερστάρ παρέδωσε τρία βίντεο από κάμερες που βρίσκονταν κατά μήκος της διαδρομής του τρένου – τη στιγμή που για δύο χρόνια δεν είχε εντοπιστεί ούτε ένα καρέ της εμπορικής αμαξοστοιχίας.
Νέα αυτοψία στα συντρίμμια στο Κουλούρι
Οι συγγενείς των θυμάτων, οι δικηγόροι και οι τεχνικοί τους σύμβουλοι καταγγέλλουν ότι η ανακριτική αρχή δεν έχει προχωρήσει σε βασικές ενέργειες εδώ και δύο χρόνια, σημειώνοντας ότι ακόμη και το αίτημα για τα βίντεο της εμπορικής αμαξοστοιχίας κατατέθηκε μόλις τον Μάιο του 2023.
Παράλληλα, το πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, το οποίο κάνει αναφορά στην καμπίνα οδήγησης της δεύτερης μηχανής του εμπορικού τρένου – που λείπει – οδηγεί σε νέα αυτοψία στο χώρο των συντριμμιών στο Κουλούρι, παρουσία δικαστικών πραγματογνωμόνων.
Σύμφωνα με το πόρισμα:
«Η πίσω καμπίνα του μηχανοδηγού της αμαξοστοιχίας 120-012 φαίνεται να έχει αποκοπεί από το υπόλοιπο όχημα και δεν μπορεί να αναγνωριστεί πλήρως πουθενά ανάμεσα στα συντρίμμια, εκτός από ένα μικρό τμήμα της οροφής της και τον επάνω προβολέα (μπροστά από το πρώτο κοντέινερ). Το υπόλοιπο τμήμα της καμπίνας δεν μπορεί να αναγνωριστεί ως ενιαίο σύνολο, ενώ και το μπροστινό πάνελ με τον ζωγραφισμένο αριθμό και τους δύο κόκκινους προβολείς δεν είναι αναγνωρίσιμο ανάμεσα στα συντρίμμια. Πιθανότατα, η ελλείπουσα δομή βρίσκεται ανάμεσα στα συντρίμμια και τα καμένα υπολείμματα του εστιατορίου, καθώς αυτό είναι το μοναδικό σημείο στο χώρο του δυστυχήματος όπου η φωτιά έκαιγε τόσο έντονα, ώστε κατέκαψε εντελώς τη βαριά βιομηχανική βαφή της μπλε αμαξοστοιχίας, καθιστώντας την μη αναγνωρίσιμη.»
Τα ερωτήματα για την εμπορική αμαξοστοιχία παραμένουν, με τον Εφέτη Ανακριτή πλέον να εστιάζει στην αναζήτηση της θέσης των 2,5 τόνων εύφλεκτης πτητικής ουσίας που, σύμφωνα με το πόρισμα, βρισκόταν στο τρένο.