
Όπως προκύπτει από τους πίνακες που συνέταξαν οι ερευνητές του ΕΟΔΑΣΑΑΜ και οι οποίοι παρουσιάστηκαν στην εκπομπή Limit Up του OPEN, ο ΟΣΕ πάσχει εδώ και χρόνια από δραματική υποστελέχωση και υποχρηματοδότηση
imerisia.gr
Αποκαλυπτικά για την οικτρή κατάσταση στην οποίαν έχει περιέλθει ο ελληνικός σιδηρόδρομος, τόσο πριν όσο και μετά το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη με τους 57 νεκρούς, είναι τα αριθμητικά δεδομένα που παρουσιάζονται στο πολυσέλιδο πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ.
Συγκεκριμένα, όπως προκύπτει από τους πίνακες που συνέταξαν οι ερευνητές του Οργανισμού και οι οποίοι παρουσιάστηκαν στην εκπομπή Limit Up του OPEN, ο ΟΣΕ πάσχει εδώ και χρόνια από δραματική υποστελέχωση και υποχρηματοδότηση. Είναι ενδεικτικό ότι από το 2016 και μετά στην Ελλάδα καταγράφονται οι χαμηλότερες δαπάνες στην Ευρώπη για τη συντήρηση του δικτύου, την ενίσχυση και την ανανέωσή του.
Ανύπαρκτες επενδύσεις
Το 2020 μάλιστα στην Ευρώπη ο μέσος όρος δαπανών ήταν 170.000 ευρώ ανά χιλιόμετρο γραμμής, ενώ στην Ελλάδα ήταν μόλις 20.000. Βαριά συντήρηση στο δίκτυο δεν πραγματοποιείται, παρά μόνο όταν και όπου παρουσιάζονται βλάβες. Το 2021 – 2022 άλλωστε συντάχθηκε μελέτη η οποία έδειξε ότι ο ΟΣΕ χρειάζεται επενδύσεις για προσωπικό και ανανέωση του δικτύου ύψους 1,2 δισ. ευρώ, που όμως δεν προχώρησαν γιατί δεν υπήρχε χρηματοδότηση.
Δραματική υποστελέχωση
Όσον αφορά δε την υποστελέχωση, είναι ενδεικτικό ότι στην Ευρώπη υπάρχουν τέσσερις εργαζόμενοι για κάθε 2 χιλιόμετρα σιδηροδρομικής γραμμής, ενώ στην Ελλάδα μόλις ένας. Από τα επίσημα δε στοιχεία προκύπτει ότι σήμερα ο ΟΣΕ λειτουργεί με το 45% του απαραίτητου προσωπικού, αφού από τους 2.097 εργαζόμενους που προβλέπει το οργανόγραμμα του Οργανισμού, σήμερα εργάζονται μόλις 589 μόνιμοι υπάλληλοι και άλλοι 600 με «μπλοκάκια». Η κατάσταση αυτή έχει ως αποτέλεσμα οι υπάλληλοι του ΟΣΕ να εργάζονται για πολλές ημέρες κάθε μήνα χωρίς ρεπό, με ό,τι συνεπάγεται αυτό για την ασφάλεια του δικτύου.
Οι πίνακες του πορίσματος

Ο αριθμός εργαζομένων ανά χιλιόμετρο σιδηροδρομικού δικτύου στην Ελλάδα μειώνεται σταθερά από το 2011 έως το 2020, ενώ ο μέσος όρος στην ΕΕ παραμένει σταθερός ή αυξάνεται.

Ενώ στην Ευρώπη η μέση δαπάνη συντήρησης ανά χιλιόμετρο αυξάνεται σταδιακά, στην Ελλάδα παραμένει χαμηλή και μειούμενη.

Μετά το 2010 οι επενδύσεις στους ελληνικούς σιδηροδρόμους μειώθηκαν αισθητά, εν αντιθέσει με τις επενδύσεις στις οδικές υποδομές που έχουν διατηρηθεί σε υψηλότερα επίπεδα.

Σταδιακή και σημαντική η μείωση του μόνιμου προσωπικού του ΟΣΕ. Το 2010, ο αριθμός των εργαζομένων ανερχόταν σε 3.445, ενώ το 2024 έχει μειωθεί δραματικά σε μόλις 589. Η ίδια τάση παρατηρείται και στις επιμέρους κατηγορίες προσωπικού, όπως οι σταθμάρχες και οι κλειδούχοι.