
Τα νέα τρένα στο επίκεντρο των διαπραγματεύσεων. Προσέλκυση στελεχών από την αγορά για να «τρέξουν» τον νέο ΟΣΕ. Καταρτίζονται λίστες Ελλήνων του εξωτερικού με εμπειρία σε Ευρώπη και Ασία.
Όλγα Κλώντζα
businessdaily.gr
Σε διαπραγματεύσεις με την Hellenic Train για πτυχές της σύμβασης με το ελληνικό Δημόσιο, κυρίως στο πεδίο των επενδύσεων και της ταχύτερης απόκτησης νέου τροχαίου υλικού, προσανατολίζεται η νέα ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Στόχος, επίσης, είναι μια σύγχρονη εταιρική δομή για τον «νέο ΟΣΕ», απελευθερωμένη από το στενό κοστούμι του δημοσίου, ώστε να τρέξουν τα απαραίτητα έργα στο σιδηροδρομικό δίκτυο.
Όπως είπε ο νέος αναπληρωτής υπουργός Κωνσταντίνος Κυρανάκης, κατά τη χθεσινή επίσκεψη του πρωθυπουργού στο υπουργείο, οι συμβάσεις για τα έργα αποκατάστασης των σιδηροδρομικών υποδομών της Θεσσαλίας που καταστράφηκαν από τον Daniel θα ξεκινήσουν μέσα στο επόμενο δίμηνο.
Δεδομένης της εν εξελίξει μεταρρύθμισης του σιδηροδρομικού τομέα, διαβεβαίωσε, στο περιθώριο της επίσκεψης, ότι η νέα εταιρεία «Σιδηρόδρομοι Ελλάδος Α.Ε.» θα λειτουργήσει πολύ πιο γρήγορα από τα τέλη του 2025. Έχοντας αναλάβει να φέρει εις πέρας τον στόχο για έναν ασφαλή άξονα Αθήνας – Θεσσαλονίκης ως το 2027, επισήμανε πως «θα πρέπει να πάμε σε μια εταιρική δομή που θα μπορεί να προσελκύσει σοβαρά στελέχη από την αγορά για να τρέξουν πιο γρήγορα τα έργα. Θα πρέπει να συγκρουστούμε με το βαθύ κράτος, όπως είπε και ο Πρωθυπουργός».
Δεξαμενή Ελλήνων του εξωτερικού
Έτσι, το επόμενο διάστημα θα προχωρήσουν νομοθετικές διατάξεις προς αυτή την κατεύθυνση, με ορισμένες να προσδιορίζονται ήδη από το Action Plan που προχωρά υπό την εποπτεία του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμων (ERA). Στο κάδρο, όμως, μπαίνει και η αργοπορία ως προς τις προσλήψεις προσωπικού και την εκτέλεση των έργων, που αποδίδεται στις διαδικασίες του ΑΣΕΠ και τις προβλέψεις του ν.4412 για τις δημόσιες συμβάσεις.
Ως προς την προσέλκυση στελεχών από την αγορά, όπως αποκάλυψε ο νέος αναπληρωτής υπουργός, ξεκινά η κατάρτιση λιστών με Έλληνες του εξωτερικού, που έχουν εμπειρία σε σιδηροδρομικές εταιρείες ή κρατικούς φορείς σε χώρες της Ευρώπης και της Ασίας με υψηλού επιπέδου τρένα και σύγχρονο σιδηρόδρομο. Υπενθυμίζεται ότι σήμερα ευέλικτη πολιτική προσλήψεων έχουν, μετά από νόμο που ψηφίστηκε τον Σεπτέμβριο του 2022, οι ΔΕΚΟ που ανήκουν στο Υπερταμείο, πλην των αστικών συγκοινωνιών.
Στην τοποθέτησή του και ο Κυριάκος Μητσοτάκης, μετά τη σχεδόν δίωρη σύσκεψη που είχε με τη νέα πολιτική ηγεσία του υπουργείου, αναφερθείς στην κατεπείγουσα ανάγκη αναβάθμισης του σιδηροδρόμου, τόνισε: «Θα απαιτηθεί εδώ να κινηθούμε με διαδικασίες, ενδεχομένως οι οποίες να είναι ξένες προς τις συνήθεις διαδικασίες του ελληνικού Δημοσίου, με τη μέγιστη δυνατή ευελιξία, φτάνοντας στα όρια ενδεχομένως και του ευρωπαϊκού νομοθετικού πλαισίου. Αυτό, όμως, έχουν την απαίτηση οι πολίτες να κάνουμε και αυτό πρέπει να κάνουμε».
Οι Ιταλοί να στηρίξουν το εγχείρημα για σύγχρονο σιδηρόδρομο
Όσον αφορά στη Hellenic Train, με τα στελέχη της οποίας ο κ. Κυρανάκης είχε εχθές την πρώτη συνάντηση γνωριμίας, περιορίστηκε να πει ότι όλα τα ζητήματα θα τεθούν στο τραπέζι. «Βεβαίως θα πάμε σε διαπραγμάτευση, μεταξύ άλλων και για την ταχύτητα παράδοσης νέων τρένων. Μιλάμε για σύγχρονα τρένα που ανταποκρίνονται σε έναν ευρωπαϊκό σιδηρόδρομο», είπε, επαναλαμβάνοντας την προτεραιότητα που έθεσε ο πρωθυπουργός στην ομιλία του στη Βουλή.
Δεδομένου ότι η μητρική της Hellenic Train, η FSI αποτελεί μία από τις πιο σύγχρονες σιδηροδρομικές εταιρείες στην Ευρώπη, τόνισε πως αυτή «θα πρέπει να στηρίξει το εγχείρημα που είναι σε εξέλιξη στην Ελλάδα». Με τα σημερινά δεδομένα, πάντως, η δέσμευση της εταιρείας, που κατέχει επί της ουσίας το μονοπώλιο στις επιβατικές μετακινήσεις με τρένο, βάσει της σύμβασης που υπεγράφη το 2022 με το ελληνικό δημόσιο, δεν αφορά στην αγορά αλλά στη μίσθωση νέων τρένων, 10 υδρογονοκίνητων και 10 ηλεκτροκίνητων, τα οποία και θα προμηθευτεί η κρατική ΓΑΙΑΟΣΕ.
Μάλιστα, βάσει όσων προβλέπονται στο παράρτημα, το δημόσιο θα καλύψει το 60% της προμήθειας με πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης, κονδύλια που δεν έχουν όμως δεσμευτεί, ενώ η κεφαλαιακή επένδυση της Hellenic Train για τα μισθώματα, αφορά στο υπόλοιπο 40%. Αυτή έχει υπολογιστεί σε 54 εκατ. ευρώ για τα τρένα υδρογόνου και ακόμη 32 εκατ. ευρώ για τα ηλεκτρικά.
Για να αλλάξουν όλα αυτά, θα πρέπει βεβαίως να γίνει σχετική συμφωνία με την ιδιωτική εταιρεία. Δεδομένου, δε, ότι η προμήθεια καινούργιων τρένων θα χρειαστεί τουλάχιστον τρία χρόνια, σύμφωνα με στελέχη της αγοράς, τα χρονικά περιθώρια είναι εξαιρετικά στενά.
«Για εμάς, πέρα από τον βασικό στόχο της ασφάλειας, αποτελεί στόχο και η οικονομική βιωσιμότητα του σιδηροδρόμου. Να σταματήσει στο τέλος της διαδρομής να επιδοτείται από το κράτος. Ένας σιδηρόδρομος που θα έχει οικονομική δραστηριότητα, επιβατική και εμπορευματική», είπε ο κ. Κυρανάκης, ξεκαθαρίζοντας πως το ελληνικό δίκτυο είναι ανοιχτό και σε άλλους παίκτες.