Τετάρτη 19 Μαρτίου 2025

ΟΣΕ: Στελέχη από την αγορά και fast track προσλήψεις - Πώς η κυβέρνηση σχεδιάζει να τον κάνει λιγότερο... δημόσιοΠοιες αλλαγές υπάρχουν στα σκαριά για τον Οργανισμό



Εναν λιγότερο... δημόσιο και περισσότερο «ευέλικτο» ΟΣΕ ετοιμάζει η κυβέρνηση με την επίκληση της επίσπευσης των έργων μόνιμης αποκατάστασης στη Θεσσαλία μετά την επέλαση του Daniel, αλλά και της επίτευξης ασφαλών όρων λειτουργίας του σιδηροδρόμου έως το 2027.

ethnos.gr

Στην κατεύθυνση αυτή ετοιμάζονται ήδη οι απαραίτητες νομοθετικές ρυθμίσεις που θα... απελευθερώσουν τον ΟΣΕ από όσα η κυβέρνηση εκτιμά ότι τον κρατάνε πίσω και μεταξύ άλλων αφoρούν τις προσλήψεις με τη διαδικασία ΑΣΕΠ, έλευση στελεχών από την αγορά, αλλά και αλλαγές στον... πολύπαθο νόμο 4412 για τις δημόσιες συμβάσεις.

«Σημαία» των αλλαγών είναι η νέα εταιρική ταυτότητα του φορέα «Σιδηρόδρομοι Ελλάδας», ο οποίος θα συνενώσει τον σημερινό ΟΣΕ με την ΕΡΓΟΣΕ και τη ΓΑΙΑΟΣΕ στον κλάδο που αφορά το τροχαίο υλικό και σύνθημα η πάταξη του βαθέος κράτους, ακόμα κι αν για όλα αυτά απαιτηθεί να φτάσουμε «στα όρια ενδεχομένως και του ευρωπαϊκού νομοθετικού πλαισίου», με διαδικασίες «ξένες προς τις συνήθεις του ελληνικού Δημοσίου», όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης κατά την επίσκεψή του στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών την Τρίτη.

Ο ίδιος έκανε λόγο για «κατεπείγουσα ανάγκη να μπορέσουμε να αναβαθμίσουμε το σιδηροδρομικό μας δίκτυο, κυρίως στη γραμμή κορμού Αθήνας - Θεσσαλονίκης, με τα πιο σύγχρονα συστήματα ασφαλείας, με καινούργιο τροχαίο υλικό. Είναι ένας στόχος τον οποίο έχουμε βάλει έως το 2027. Θα απαιτηθεί εδώ να κινηθούμε με διαδικασίες, ενδεχομένως οι οποίες να είναι ξένες προς τις συνήθεις διαδικασίες του ελληνικού Δημοσίου, με τη μέγιστη δυνατή ευελιξία, φτάνοντας στα όρια ενδεχομένως και του ευρωπαϊκού νομοθετικού πλαισίου. Αυτό, όμως, έχουν την απαίτηση οι πολίτες να κάνουμε και αυτό πρέπει να κάνουμε».

Αν και ο αρμόδιος αναπληρωτής υπουργός, Κωνσταντίνος Κυρανάκης ανέφερε ότι θα είναι έτοιμος να μιλήσει για τις νομοθετικές ρυθμίσεις που αφορούν τον σιδηρόδρομο από την προσεχή εβδομάδα, έδωσε ένα στίγμα του περιεχομένου τους, το οποίο διατρέχει κάθε πτυχή της λειτουργίας του: «Το γενικό σκεπτικό θα είναι μία σύγχρονη εταιρική δομή, η οποία θα μπορεί να τρέξει γρήγορα τα πράγματα. Διότι το βασικό που συμβαίνει στον ΟΣΕ όλα τα προηγούμενα χρόνια, δεκαετίες είναι ότι υπάρχει ένα προσωπικό, το οποίο είναι εκεί 25 - 30 χρόνια και τα πράγματα δεν προχωρούν. Είναι οι διαδικασίες του Δημοσίου, οι προσλήψεις με ΑΣΕΠ, ο νόμος 4412 στις δημόσιες συμβάσεις και τα πράγματα δεν μπορούν να προχωρήσουν γρήγορα», εξήγησε.

Ανακοίνωσε μάλιστα ότι στο υπουργείο έχουν ήδη ξεκινήσει να καταρτίζουν λίστα προκειμένου να προσελκύσουν στελέχη από την αγορά: «Αρχίζουμε και καταρτίζουμε λίστες με Ελληνες του εξωτερικού, στελέχη, τα οποία βρίσκονται σε επιχειρήσεις σιδηροδρομικές ή κρατικές σιδηροδρομικές δομές σε Ευρώπη, Ασία και όπου αλλού υπάρχει σιδηρόδρομος», ανέφερε.

Ταυτόχρονα, όπως έχει ήδη γράψει αναλυτικά το «Εθνος», το υφιστάμενο προσωπικό θα περάσει από διαδικασίες αξιολόγησης.

Οι προθέσεις της κυβέρνησης είχαν άλλωστε φανεί μόλις μία ημέρα νωρίτερα όταν ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης, Κωστής Χατζηδάκης δήλωνε στην τοποθέτησή του στο συνέδριο του Κύκλου Ιδεών για την Εθνική Ανασυγκρότηση «λάτρης των ειδικών projects» μην κρύβοντας τις προθέσεις δημιουργίας μιας ... άλλης ΔΕΗ, αυτή τη φορά σε ράγες.

«Ενα πράγμα στο οποίο έχουμε κάνει βήματα, αλλά πρέπει να κάνουμε περισσότερα είναι το βαθύ κράτος. Η ΔΕΗ ήταν το ίδιο το 2019; Η ηλεκτρονική διάσταση η ψηφιακή διάσταση του κράτους ήταν ίδια το 2019; Ο ΕΦΚΑ ήταν ίδιος το 2019; Η ΑΑΔΕ ήταν ίδια; Οχι», ανέφερε προσθέτοντας πως ο ΟΣΕ δεν ήταν ένα από αυτά τα παραδείγματα. «Ενα πράγμα το οποίο εμένα μ΄αρέσει είναι η μάχη ενάντιον του βαθέος κράτους. Είναι υποχρέωσή μας απέναντι στους πολίτες να κάνουμε πέντε πράγματα και να πούμε πράγματι στο τέλος της τετραετίας ότι το είπαμε το κάναμε».

Ο κ. Χατζηδάκης ανέφερε μάλιστα ότι ο Πρωθυπουργός του ανέθεσε το ειδικό project της ανάταξης του ΟΣΕ, καθώς απαιτούνται «γρήγορα αποτελέσματα, τα οποία οφείλουμε εδώ και δεκαετίες στους Ελληνες πολίτες», συμπληρώνοντας βέβαια ότι το βάρος πέφτει στο αρμόδιο υπουργείο.

Δεδομένου του νέου του ρόλου στην κυβέρνηση, αλλά και στο ειδικό project ανάταξης του σιδηροδρόμου, ήταν προφανώς αναμενόμενο και το γεγονός ότι συνόδευσε τον Πρωθυπουργό κατά την επίσκεψή του στο υπουργείο.

Ο κ. Κυρανάκης προανήγγειλε και αλλαγή στον Γενικό Κανονισμό Κυκλοφορίας του σιδηροδρόμου, διαδικασία στην οποία έχει επίσης αναφερθεί το «Εθνος», τονίζοντας ότι θα εκσυγχρονιστεί δεδομένου ότι υφίσταται εδώ και δεκαετίες και είναι απαρχαιωμένος σε αρκετά σημεία του, κάτι το οποίο, πάντως αποτελεί ούτως ή άλλως απαίτηση του Ευρωπαικού Οργανισμού Σιδηροδρόμων (ΕRA) και έχει ήδη ενταχθεί στο σχέδιο δράσης το οποίο ακολουθεί η Ελλάδα υπό την επίβλεψη του Οργανισμού.

Επαναδιαπραγμάτευση και με την Hellenic Train

Οσον αφορά τη λειτουργία του σιδηροδρόμου, η κυβέρνηση εξακολουθεί να μιλά για επαναδιαπραγμάτευση της σύμβασης με την Ηellenic Train κυρίως σε ό,τι αφορά την προμήθεια νέου τροχαίου υλικού. Η πρώτη συνάντηση της νέας ηγεσίας του υπουργείου με τη διοίκηση της εταιρίας πραγματοποιήθηκε το απόγευμα της Τρίτης με στόχο – όπως ανέφερε ο κ. Κυρανάκης «να πάμε σε διαπραγμάτευση για μια σειρά από θέματα μεταξύ των οποίων και η ταχύτητα παράδοσης του νέου τροχαίου υλικού».

Ο ίδιος εξήγησε ότι η κυβέρνηση μιλά για σύγχρονα τρένα τα οποία ανταποκρίνονται σε έναν ευρωπαϊκό σιδηρόδρομο, προσθέτοντας πως ο ιταλικός Ομιλος θα πρέπει να καλύψει το χάσμα που εμφανίζει στην κατάταξη της μητρικής εταιρίας στην Ιταλία και της θυγατρικής στην Ελλάδα: «Είναι πολύ βασικό να καταλάβουμε ότι στα ευρωπαϊκά rankings η μητρική Trenitalia Ferrovie, είναι πρώτη ενώ η Ηellenic Τrain είναι προτελευταία. Άρα λοιπόν θα πρέπει η μητρική εταιρία να στηρίξει απολύτως αυτό που γίνεται στην Ελλάδα».

Ο κ. Κυρανάκης έσπευσε να υπενθυμίσει ότι ο ελληνικός σιδηρόδρομος έχει απελευθερωθεί και είναι ανοιχτός και σε άλλους «παίκτες». «Δεν υπάρχει αποκλειστικότητα χρήσης για την ΗΤ. Ηδη στις εμπορευματικές έχουμε άλλες τρεις εταιρίες, οι οποίες δραστηριοποιούνται», ανέφερε. Την είσοδο και άλλων παικτών στην αγορά, πάντως, τορπιλίζει κυρίως η ίδια η σύμβαση που έχει υπογραφεί με το Ελληνικό Δημόσιο και επιδοτεί την Hellenic Train με ποσό άνω των 60 εκ. ετησίως για διάστημα 15 ετών. Το γεγονός αυτό και μόνο πρακτικά κλείνει εκ νέου την «απελευθερωμένη» αγορά αποκλείοντας άλλους παίκτες, δεδομένου πως καθιστά ασύμφορη και μη ανταγωνιστική τη δραστηριοποίηση άλλων εταιριών ειδικά εάν συνυπολογιστεί το γεγονός πως το μέγεθος της ελληνικής αγοράς στα επιβατικά δρομολόγια δεν είναι τέτοιο ώστε να εγγυάται την επιβίωση δεύτερης μη επιδοτούμενης εταιρίας.

Η κυβέρνηση, πάντως, έχοντας ήδη υπογράψει μία 15ετή σύμβαση με την Ηellenic Train, τώρα φαίνεται να επιθυμεί (χωρίς ωστόσο να την προσδιορίζει χρονικά) τη λειτουργία του σιδηροδρόμου άνευ επιδοτήσεων: «Για τον σιδηρόδρομο, βασικός στόχος είναι η ασφάλεια αλλά επίσης σημαντικό είναι να είναι οικονομικά βιώσιμος. Να σταματήσει στο τέλος της διαδρομής να επιδοτείται μονίμως από το κράτος. Ενας σιδηρόδρομος, ο οποίος θα έχει οικονομική δραστηριότητα σε επιβατική και εμπορευματική δραστηριότητα», επεσήμανε ο κ. Κυρανάκης.