Του Μανόλη Καψή
Τα ξημερώματα της 14ης Ιουλίου του 2008, λίγο μετά τις 4 τα ξημερώματα, ελάχιστοι πια επιβάτες της επιβατικής αμαξοστοιχίας 605, με κατεύθυνση από τα Δίκαια προς την Αθήνα, ήταν ακόμα ξύπνιοι και πρόσεχαν τη διαδρομή.
capital.gr
Είχαν άλλωστε ακόμα ώρα για την άφιξή τους. Έτσι λίγο μετά την Αρπίνη, ελάχιστοι έδωσαν σημασία ότι το τρένο τους διασταυρώθηκε με την εμπορική αμαξοστοιχία 80502. Πέντε χιλιόμετρα όμως μετά τον σταθμό της Αρπίνης, ένας δυνατός θόρυβος και ένα γερό ταρακούνημα, σήκωσε όλους τους επιβάτες στο πόδι. Τι είχε συμβεί;
Η αμαξοστοιχία είχε συγκρουστεί με 14 "αδέσποτα βαγόνια" που είχαν εγκαταλειφθεί πάνω στη γραμμή. Από τη σύγκρουση τραυματίστηκαν ελαφρά 16 άτομα, τα περισσότερα τραύματα τα έφερε ο μηχανοδηγός. Είχαν μεγάλη τύχη. Αν το τρένο είχε αναπτύξει μεγαλύτερη ταχύτητα, θα είχαμε θρηνήσει δεκάδες ίσως και περισσότερα θύματα. Κανείς δεν ξέρει ποιες θα ήταν οι συνέπειες. Άγιο είχαν οι επιβάτες.
Πώς συνέβη το ατύχημα; Τι απεκαλύφθη μετά από έρευνα που διέταξε ο τότε υπουργός Κωστής Χατζηδάκης; Ότι στον ΟΣΕ δρούσε για χρόνια ένα μαφιόζικο κύκλωμα, που φόρτωνε στις εμπορικές αμαξοστοιχίες παράνομα βαγόνια, με κάθε είδους εμπορεύματα. Έτσι, όχι απλώς ο ΟΣΕ έχανε έσοδα, αφού τα εμπορεύματα μεταφέρονταν "τζάμπα" για τον Οργανισμό και το κέρδος πήγαινε στις τσέπες των επιτηδείων, αλλά υπήρχε και μεγάλος κίνδυνος για την ασφάλεια των μεταφορών, αφού το υπερβάλλον βάρος της εμπορικής, μπορούσε ανά πάσα στιγμή να προκαλέσει εκτροχιασμό.
Δεν ξέρω αν βγήκε σαφές συμπέρασμα πώς βρέθηκαν τα αποκολλημένα βαγόνια πάνω στη γραμμή, κίνδυνος-θάνατος για τις άλλες αμαξοστοιχίες. Πάντως μάλλον δεν ήταν τυχαίο ότι η εμπορική κουβαλούσε επίσης παράνομα και εφεδρικές μηχανές…
Οι μηχανοδηγοί όταν ανακρίθηκαν, το "έπαιζαν παλαβοί". Δεν κατάλαβαν ποτέ ότι αποκολλήθηκαν τα βαγόνια, αν και το τρένο έγινε ξαφνικά ελαφρύτερο κατά 350 τόνους!!!, δεν κατάλαβαν ποτέ ούτε ότι κουβαλούσαν παράνομα και μη δηλωθέντα βαγόνια κι ας τους ενημέρωναν σχετικά, έκπληκτοι οι σταθμάρχες.
Δεν ήταν φυσικά οι μόνοι που μετείχαν στο κύκλωμα. Το κύκλωμα είχε άκρες και στη διοίκηση του ΟΣΕ και στους μηχανοδηγούς. Είχε άκρες σε όλες τις υπηρεσίες του Οργανισμού Σιδηροδρόμων, καθώς το παράνομο φορτίο με τα 14 βαγόνια, δεν εντόπισαν παραδόξως ούτε οι μηχανοδηγοί, αλλά ούτε ο κλειδούχος που έδεσε τα βαγόνια, ούτε ο τεχνίτης που τα ήλεγξε, ούτε ο σταθμάρχης του Ρέντη.
Το κύκλωμα φρόντιζε να φορτώνει μέσα στην ημέρα λίγα βαγόνια, 3-4 μόνο, για να μην γίνονται αντιληπτά, αλλά το βράδυ τα λαθραία βαγόνια γίνονταν περισσότερα. Είχε επίσης φροντίσει να μην εφαρμόζεται ο κανονισμός που προβλέπει υπογραφή τεχνίτη σε ειδικό φύλλο, μετά τον έλεγχο της σύνθεσης της αμαξοστοιχίας και της καταμέτρησης των βαγονιών. Όπως επίσης είχε ατονήσει και η καταμέτρηση των βαγονιών από τον μηχανοδηγό.
Μετά την έρευνα, αποκαλύφθηκε ότι στο μαφιόζικο κύκλωμα συμμετείχε στέλεχος της Γενικής Διεύθυνσης Εμπορευμάτων του ΟΣΕ -και στέλεχος επίσης της Νέας Δημοκρατίας- που είχε απομακρυνθεί από τον κ. Χατζηδάκη πριν το δυστύχημα, αλλά και άλλοι εργαζόμενοι στον Οργανισμό, όπως ένας, που επιχειρηματίας θύμα του κυκλώματος ονομάτισε ως "το περιφερόμενο λαμόγιο" και ένας άλλος με το χαρακτηριστικό προσωνύμιο, "ο προικισμένος μερακλής με τη μαύρη Porsche…"
Τα θυμήθηκα όλα αυτά τα εξοργιστικά, με αφορμή τις τελευταίες αποκαλύψεις για τη μοιραία αμαξοστοιχία στα Τέμπη. Για τα όσα αποκαλύπτει δηλαδή το πόρισμα του Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών (ΕΟΔΑΣΑΑΜ) -που σύμφωνα με τα όσα δημοσίευσαν οι εφημερίδες- θα τεκμηριώσει την ύπαρξη ποσότητας 3,5-4 τόνων, πιθανότατα αρωματικών υδρογονανθράκων, στο τρίτο βαγόνι της εμπορικής. Το βαγόνι το οποίο και ανεφλέγη μετά τη σύγκρουση.
Σύμφωνα με το πόρισμα, όπως δημοσιεύθηκε στην "Καθημερινή", δεν υπάρχουν δεδομένα που να στηρίζουν την ύπαρξη δεξαμενής χωρητικότητας δεκάδων τόνων ή την ύπαρξη κρυφού βαγονιού στην εμπορική αμαξοστοιχία, αλλά φαίνεται πως μέχρι την ολοκλήρωση του τελικού πορίσματος θα τεκμηριωθεί η εκτίμηση για ύπαρξη ποσότητας 3,5-4 τόνων, πιθανότατα αρωματικών υδρογονανθράκων, στο τρίτο βαγόνι της εμπορικής.
Είναι το βαγόνι, που μαζί με τα άλλα δυο πρώτα βαγόνια, σύμφωνα με την ανακοίνωση της Hellenic Train, περιείχε μόνο "πλατιά προϊόντα ελασματοποίησης από σίδηρο (λαμαρίνες)".
Χωρίς να θέλω να κάνω τον ντετέκτιβ, είναι προφανές από το πόρισμα των ειδικών, ότι κάποιοι έκαναν λαθρεμπόριο με τις εμπορικές αμαξοστοιχίες. Και μόλις το πόρισμα γίνει επίσημο και κατατεθεί, θα πρέπει να ξεκινήσει αυτόνομη έρευνα και της αστυνομίας και της Δικαιοσύνης. Για το ποιοι κρύβονται πίσω από το λαθρεμπόριο καυσίμων με τις εμπορικές αμαξοστοιχίες της Hellenic Train. Πόσο μάλλον που όπως μας δείχνει το παράδειγμα της ιστορίας του Μπράλου, σε αυτές τις σκοτεινές υποθέσεις, δεν υπάρχουν ένας ή δυο συμμετέχοντες. Το "κόλπο", που οδήγησε στον θάνατο από την πυρκαγιά δεκάδες ίσως παιδιά, επιβάτες του τρένου, απαιτεί τη συνέργεια πολλών, μέσα και έξω από την ιδιωτική εταιρεία, εντός και εκτός του ΟΣΕ.
Ήδη από την πρώτη στιγμή που οι συγγενείς κατήγγειλαν την ύπαρξη παράνομου φορτίου, κυκλοφόρησαν διάφορα ευφάνταστα σενάρια για το ποιοι κρύβονται από πίσω. Δεν θέλω, ούτε μπορώ να τα πιστέψω. Θέλω όμως, μαζί με όλους όσους παρακολουθούν αυτή την ιστορία, να μάθω όλη την αλήθεια.